Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lördag

tv

Får försöka få till ett inlägg, har inte fått någon större blogglust än, trots att jag egentligen har en del att skriva om.

Nu är ny TV på plats så att jag ska kunna följa valvakan fullt ut… 😉

Att ta foto på sådana här prylar, TV-apparater, tavlor, böcker m.m är svårt, tycker. Ofta får man med blixten, mer eller mindre. Finns det någon som kan ge mig ett tips på hur man gör för att få bilder utan  att blixten syns!?

Ha en god lördagkväll! Det ska jag ha… Snart dags för en ny dag!

Kommentarer till: "Lördag" (12)

  1. Ta bilder utan blixt förstås. 🙂

    Utan blixt syns bara spegelbilden av den som håller i kameran. Men du kan ju använda ett polarisationsfilter också. Det tar bort de värsta reflexerna.

  2. Man får helt enkelt ställa sig i en vinkel där blixten inte speglas i rutan. Kan vara lite trixigt, men det går. Fotografer använder ofta ”toapapperstricket” när det ska fotas interiörer. Man tar helt enkelt en tuss toapapper och sätter bakom tavlor, speglar och annat som hänger på väggen i en vinkel som reflekterar blixten. Papperstussen ändrar vinkeln och sätter man den rätt så syns det inte i bilden… 🙂

  3. Jag har sett en del tejpa över själva blixten med genomlysbart papper (olika tjockt beroende på hur mycket man vill dämpa ljuset) . Man kan då använda blixten, men ljuset blir mer diskret.
    Själv tar jag hellre utan blixt och gör mina inställningar därefter.

  4. Jag har samma bekymmer när jag tar foton med fönster i bakgrunden. Det skulle vara kul att kunna lite mer om fotografering. Kram

  5. Har råkat ut för samma problem men tycker inte att det gör så himla mycket. Fönster och gardiner i bilden, jo men…

  6. Själv brukar jag använda stativ och ställa in lång slutartid på kameran. Samt fota utan blixt förståss.

Kommentera

Etikettmoln

