Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

uppidetbla

Vi är förmodligen många som funderat på hur ett parti med nazistiska rötter har kunnat bli Sveriges tredje största parti. Idag läste jag den analys jag tror fångar en del av problematiken bakom det. Den finns att läsa här.

Den analysen tycker jag är så intressant så jag gärna delar med mig till er.

Samtidigt som jag tror det ligger mycket sanning i det så kan jag inte tycka att journalisterna svikit sd. Det har publicerats massor med artiklar om deras möten, skandaler m.m. Trots detta så lyckades de bli det tredje största partiet i Sveriges riksdag!

 

Kommentarer till: "Varför kunde det bli som det blev" (12)

  1. En intressant analys med substans.

  2. Ja något ligger det väl i det men jag tror inte att det är så lätt…att bara skylla på att de inte lyssnat på landsbygden och de missnöjda.
    Dessutom har SD valsat kring i pressen och fått oerhört med uppmärksamhet.
    Läst någonstans att positiv eller negativ reklam spelar ingen roll vilket, bara det blir reklam.
    Kramis.

    • Jag tror det ligger något även i det du tar fram. De har blivit offer, många får sympati för offermänniskor!

      Vad gör att du inte tror att landsbygdens folk inte känner sig lyssnade till? De starka sd-fästena tycks vara just landsbygd och småsamhällen. Jag har svårt att tro att landsbygdens folk är rasister.

    • Tack för länken, intressant!

      Jag har faktiskt frågat ett par sd-anhängare vad som attraherar dem hos sd:s åsikter. De tillfrågade blev helt tysta, svarade inte alls på frågan, ja, de svarade inte alls utan bytte samtalsämne! Då är det inte så lätt att få igång en diskussion heller. Men självklart borde politikerna vågat/klarat av att diskutera frågan.

  3. Problemet är att ingen av de etablerade partierna velat ens diskutera invandring.Främst är det ju problemen med integration.Immigration och integration.Ja,jag är en Sverigdemokrat.Vill Du få en alternativ nyhetsrapportering rekommenderas nättidningen Fria Tider.En bra motvikt till Expressens och DN`s tunnelseende.mvh

    • Invandring och integration är två helt olika saker även om det gäller samma människor, tycker jag. Det senaste halvåret och året tycker jag det diskuteras livligt. Jag lyssnar på radions P1 mycket och där diskuteras det ur olika synvinklar. Jo, jag läser både min lokalblaska som DN och främst Aftonbladet… läser och läser, men har litet koll på vad som står där. Jag tittar även in på Sverigedemokraternas hemsida ibland för att ha koll på politiken, jag kan inte säga att jag blir imponerad.

      Vi har helt olika människosyn, jag och de tankar som sd för fram. Det här är ett gammalt blogginlägg, du har förmodligen sökt efter de som inte tycker om sd:s politik. Varför kan jag undra?

  4. Det håller absolut på att ske saker inom SD.Människor med nära anknytning till verkligheten börjar ta plats i styrelser runt om i landet.Allas början är svår och jag tror att det kommer att bli riktigt bra till slut.Sverige behöver nya tag inom alla viktiga områden om vi skall kunna behålla välfärden.Att söka på blogginlägg från september är ett säkert sätt att se om det bakom en signatur döljer sig en tolerant person ller en som intolerant varelse som inte ser nyanser.Immigration behövs men integration är viktig både för de som kommer hit men också för oss som förväntas dela vårt land med invandrare.Det ser inte så vackert ut i förorterna till men för alla de som bor där.Nu skall jag inte störa mer.
    mvh

    • Tolerant och intolerant. Ja, det kan diskuteras. Tycker du att sd-politikens budskap visar på tolerans?

      Du får gärna störa mer, men jag uppskattar om du håller dig till litet mer aktuella inlägg. En sak är vi överens om och det är att integrationen har misslyckats. Det är den vi behöver lägga krut på. Sverige hade inte haft den utveckling vi haft utan våra invandrare och vi behöver våra invandrare även i framtiden.

      De som flyr för sina liv, ska vi förbjuda dem att komma till fredligare trakter?

  5. Man måste räkna sängplatser,bestick,resurser INNAN man bjuder gäster eller hur.Över tid klarar man en viss invandring men just nu suckar många kommuner över bördan.Resurserna klarar inte hundratusentals nya gäster varje år.Någon måste ju betala och det är bland annat de äldre som trots hög ålder inte får plats inom äldrevården.Är det rimligt tycker Du,jag tycker inte det.

    • Efter de kommentarer du gett på de båda inlägg du besvarat så tror jag inte vi kommer någonstans. En diskussion som jag lägger energi på ska ge mig något, föra mina egna tankar framåt.

      Du skriver jag ska läsa sd:s nättidning för att få en alternativ nyhetsrapportering. Detta skriver du utan att veta speciellt mycket om mig.Hur kunde du vara så tvärsäker på att jag inte läser mycket? Du har ju endast sökt efter inlägg som handlar om invandrare! Hur kan du påstå att Expressen och DN har tunnelseende, medan inte sd:s tidning skulle ha det? Med en sådan förutfattad åsikt om mig så tror jag inte det spelar någon roll hur mycket jag försöker få dig att förstå mina tankegångar….

      Du ställer grupp mot grupp, invandrare – äldre som enligt dig behöver äldrevård. Varför ställa grupp mot grupp? Ser du dig om i Sverige, i Europa och i världen ser du vilka olika betingelser vi har. Att människor torteras, dödas, förföljs för sina åsikters skull bekymrar dig inte bara vi får behålla den välfärd vi har! Idag handlar invandringen av flyktingar, det tror jag nog att vi båda är medvetna om. Om min granne kämpar för sitt liv så funderar jag inte på om jag har bestick m.m för att kunna bjuda in denne. Praktiska problem går att lösa.

      Nu sätter jag punkt för diskussionen med dig. Jag har mycket runt mig och väljer sådant som ger mig energi. Du vet var jag står på politiska skalan och jag vet var du står.

      PS! Om du vill föra politiska diskussioner, varför inte starta det på din egen blogg?

Kommentera

Etikettmoln

