Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Dusch varje dag?

klocka

Hörde en intressant diskussion på Ring P1 idag, det handlade om dusch varje dag för de som bor på äldreboenden. En dam ringde och ville att hennes pappa skulle få möjlighet att duscha varje dag. Diskussionen fortsatte med fler som ringde och flera av dem uttryckte det som en mänsklig rättighet att få duscha varje dag, som man ”alltid” gjort.

Det förekom också andra som tyckte att det är inte nödvändigt, alla äldre tål det inte ens att duscha varje dag, huden blir ömtåligare med åren och dusch torkar ut huden.

Jag funderar på de som ”kräver” dusch varje dag för sina äldre, är det samma personer som hela tiden ropade efter fler och fler skatteavdrag; att så låg skatt som möjligt är det enda rätta. Den service vi har i samhället den är betald med våra skattepengar!

Jag hoppas den här diskussionen kommer att fortsätta – en mycket intressant diskussion.

Tycker du att dusch varje dag är en ”mänsklig rättighet”?

Kommentarer till: "Dusch varje dag?" (20)

  1. mormorkerstin sa:

    Ja, om du är sotare eller har något annat yrke där du blir smutsig och svettig, då tycker jag att dusch varje dag är ett måste.

    För oss andra handlar ju inte duschandet huvudsakligen om att bli ren. Du blir inte smutsig på samma sätt. Det handlar mer om att få en känsla av att vara fräsch. Jag tror att vi duschar för ofta liksom vi tvättar våra kläder onödigt ofta. Vi sliter ut både hud och kläder.

    Personligen har jag upptäckt att jag inte svettas lika mycket som förr och att håret inte blir fett lika fort. Misstänker att det har med åldrandet att göra. Alltså tror jag att människor på äldreboenden mår bäst av att inte duscha varje dag. Hur ofta ska de då duscha? Kanske ett par gånger i veckan är lagom?

    • De som idag bor på äldreboenden är mycket beroende av hjälp för sitt dagliga liv, ingen som har några smutsiga göromål med andra ord.

      Ja, jag lägger faktiskt in en miljöaspekt i det här också, alltså om vårt sätt att leva. Självklart behöver en del aktiva människor duscha dagligen, men måste vi alla göra det. Vi slösar med jordens resurser, rent vatten använder vi som om det är en outsinlig vara för varje mänsklig varelse. Så är ju inte fallet! Dessutom allt tvål vi använder, hur mycket obrytbara produkter finns i dem? Jag vet inte, vet du?

  2. Vill man duscha ska man få göra det. om man inte själv önskar det kanske det kan räcka med varannan dag.

    • En del äldre vill aldrig duscha, de hatar det? En del av dessa har duschat ofta som yngre och friskare. Är vi beredda på kostnaderna om 40-talisterna och ännu senarefödda kommer in i vården och om många av dem vill duscha dagligen. När en del äldre med stort vårdbehov ska duscha behövs två personal, i vissa fall kan det handla om 45-60 min x2 personal. Det är inget 5-10 minutersarbete som när du och jag duschar.

  3. Det går väl lika bra att tvätta sig för att bli ren. Många av de som bor på äldreboenden idag är nog många gånger mer van vid att bad i stället för att duscha. Tror säkert att de hade uppskattat ett sittbadkar där de kunnat bada….hur ofta vet jag inte. Det är en svår fråga, men oftast tänker man inte på att det går inte och jämföra en frisk människa som fixar det på egen hand med en äldre människa som måste ha hjälp hela tiden. Det är lätt att ställa krav om man inte själv behöver göra något för att uppfylla dem. Naturligtvis ska alla människor ha det bästa som tänkas kan på ålderns höst, men önskemålen kan var så olika. Kram

    • Jo, kanske badkar skulle uppskattas bättre, men sittbadkar vet jag inte om jag tror på. Många är så väldigt stela i kroppen så jag tror det är bättre med ett badkar de slipper böja på benen. De som bor på äldreboenden idag är ofta så multisjuka så det är precis som du skriver, inte möjligt att jämföra med någorlunda människor. Det är inte så lätt att veta hur man själv vill ha det, den dag man blir så sjuk.

      Om det funnes obegränsat med pengar så skulle jag önska en hel del annat innan dusch varje dag för de äldre. T.ex mer stimulans och social gemenskap för de som orkar det. För de som inte orkar det, mer individuellt pyssel med och runt den enskilde.

  4. Utan att lägga någon värdering i om man ska tillåtas duscha varje dag eller inte vill jag ändå kommentera din lilla passus om sänkta skatter. Har man läst boken ”365 sätt att slösa med dina skattepengar” inser man att pengarna finns. De läggs bara på så jävla mycket skit att man blir mörkrädd. Skattepengar hanteras vansinnigt vårdslöst och ingen behöver stå till svars. Kommuner lägger miljarder på dåliga affärer av olika slag, skattebetalarna står för notan. Det är kriminellt, men får fortgå år ut och år in. Det är sjukt!

  5. Det finns betydligt viktigare saker som ska räknas till mänskliga rättigheter. Själv hoppas jag få somna in fridfullt i hemmet utan att behöva vistas på äldreboende. Vill inte vara beroende av andra.

    • Det är så alla vill men inte är alla förunnat. En del av oss, trots allt en liten procent, som blir så hjälpbehövande att man mår bäst på ett äldreboende. I övrigt instämmer jag i din kommentar… 😉

  6. Själv vill jag nog gärna duscha en gång om dagen. Det är en folkhälsoaspekt att alla har möjlighet att hålla sig rena. På den tiden jag jobbade på fabrik, och blev både svettig och smutsig under arbetspassen, var det en absolut nödvändighet att duscha efter jobbet. Det är möjligt att jag inte kommer att ha samma behov när jag blir gammal, svårt att säga nu. Rent generellt har jag inga problem med att betala skatt för att bidra till en gemensam välfärd för alla.

  7. Vi som fortfarande lever och kan bestämma själva hur vi vill ha det har den möjligheten att välja, och vi väljer att duscha hur mycket vi vill. Men det har inte alltid varit så, det flesta som i dag sitter på äldreboende är uppväxta med en annan dusch-bad-tradition. De vill inte duscha varje dag dels av nämnda orsak dels för att det är tröttade för dem (vi orkar mindre och mindre ju äldre vi blir). Jag har sett detta med egna ögon. Denna fråga kommer nog att bli mer aktuell om några år då vi hamnar på äldreboende vi med våra krav på dusch,bredband, dator, och annan service. Vi den krävande generationen. Vi som bara ska ha, utan att tänka på vilka resurser som vi gör av med eller som krävs.

  8. Har inte alltid tyckt så men nu sätter jag inte kläderna på kroppen utan att ha duschat först. Men det bestämmer jag själv. Nej, det kan nog inte betraktas som en mänsklig rättighet, och som du säger, många ska inte duscha varje dag pga huden t ex.
    Angående skatterna. Jag tycker att Löfven ska ska återställa alla jobbskatteavdragen. Vad tycker du? Eller också skulle alla som vill få betala lite mer i skatt.

    • Jag har inget emot att skatteavdrag som gynnar de med redan bra ekonomi tas bort. Att de som vill ska betala extra skatt tror jag inte riktigt att du menar!? I så fall så skulle de mest giriga! 😉 Jag tycker att vi har ett tillräckligt girigt samhälle! 😉

      • Ack du miatankar, ack. Varför ska ingen få ha det bättre än någon annan? Det kan ju tänkas att framgångsrikt folk har gjort sig förtjänt av en god lön. De kanske tillochmed har ett företag med 100-tals anställda. Är det något fel det? Beskatta honom/henne hårdare och nästa år kanske han har 25 anställda, och året efter 0. Alla kan inte avlönas med skattepengar. Någonstans måste de pengarna komma ifrån. Nu orkar jag inte mer.
        Men du får ha det bra ändå.

      • Skillnader mellan människors standard är säkert ofrånkomligt och önskvärt. Men jag tycker att solidaritet är något bra, solidaritet så att alla får del av vårt välfärdssamhälle. Som vi har haft det de senaste åren har klyftorna ökat mellan de som har litet och de som har mycket – och det gillar jag inte. En del har och har haft det väldigt tufft i sin tillvaro, tror jag. Därför är jag som tillhört vinnarna av alliansens politik beredd att betala mer i skatt. Solidaritet kaööas det… 😉

  9. Hur ofta man vill duscha är nog ganska individuellt…….och det är ju ingen katastrof om det hoppas över en dag…
    men som händer på äldreboenden att personer inte fått duscha på flera dagar och ännu längre är inte bra….

Kommentera

Etikettmoln

