Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Hyrsjö

hyrsjö

Igår var jag i Hökensås och plockade geocacher och svamp. Bl.a kom jag till Norra Laxagölen som är en sjö som hyrs ut till hugade fiskeintresserade. Just vid den sjön har jag aldrig fiskat, däremot vid någon annan sjö. Det var när barnen var små och något arrangemang ordnats för dem. Så funderar jag på om det är vanligt med att man kan hyra en sjö något dygn runt om i landet? Vet endast att det förekommer på Hökensås.

Visst är det lyxigt att hyra en sjö? Man behöver förstås inte fiska. Grillplats finns och en stig att vandra utmed sjön. Om man kan gå runt om vet jag inte, men jag vandrade en god bit där i alla fall. Sittbänkar litet här och där.

laxagölen

Allemansrätten är en ynnest som vi tar så för givet. Den är jag väldigt rädd om… 😉 Tror att alla vi som är uppvuxna med allemansrätten tycker så.

 

Kommentarer till: "Hyrsjö" (14)

  1. Hej du,,Ja att fixa en kopp kaffe kan göras på många olika vis,,du fixar ditt kaffe med Melitta filtret,vilket är kanske det bästa sättet att brygga sitt kaffe.

    Melitta är uppkallat efter Melitta Bentz (1873-1950) som grundade företaget efter att hon upptäckt att det gick att brygga kaffe genom filtrerpapper (tyskt patent 8 juli 1908).

    Numer är kokkaffe mest gångbart i norrland,,det är mindre än 12% av marknaden..Haé Kram.

  2. Hyrt en sjö har jag aldrig gjort, och har aldrig hört talas om det. Trevlig helg! 🙂

  3. Fiskekort känner jag ju till, men hyra en hel sjö?
    Nä…aldrig hör talas om…man lär sig nåt nytt ibland när man läser bloggar. 🙂

    Allemansrätten är bra…den ska vi vara rädd om.

    Ha en skön helg nu..det ska jag. 🙂

  4. Häftigt med hyrsjö. Behöver hotta på något kul, vet du någon bra geocachingrunda i Hökensåstrakten. Skulle kunna åka dit och ta promenad om några veckor, då C-E förhoppningsvis kan sitta i bilen ( på specialkudde) lite längre sträckor,

  5. Norra Laxagölen, den ska jag lägga på minnet. Fick ni någon svamp?

    • Ser att du funnit svaret innan jag ger det här… 😉

      Finns massor med småsjöar på Hökensås, kantareller finns nog litet varstans också, bara jag som har svårt att finna.

  6. Nej men va häftigt hyra en sjö. Allemansrätten är en rätt vi ska vara rädda om. Väldigt unik vad jag förstått.
    Kramis.

    • I Sverige och Norge finns allemansrätten inskriven i lagen, enligt Wikipedia… Tur vi bor i rätt del av världen… i varje fall om vi älskar naturen. Kanske därför svenskarna och norrmännen är så friluftsälskande pga av att vi får nyttja naturen som vi får.

  7. Allemansrätten är en viktig förmån vi har i Sverige. Den måste vi vara rädd om. Frågan är vad som ingår när man hyr sjön i fråga. Får ingen annan vistas vid sjön när den är uthyrd? Ingår tjänster från Hökensås sportfiske? Är Hökensås sportfiske en förening eller ett företag?

    • De sjöar som räknas som hyrsjöar i området ingår inte i fiskekortet. Man får alltså inte fiska i dem med fiskekort, däremot när man hyr sjön, om jag uppfattat det rätt.

      Andra människor får vandra och vistas vid sjön både när den är uthyrd och när den inte är det. Men när den är uthyrd är det regel sällskap som är där och då är det inte så kul för utomstående att vara där, kan jag tänka mig…

Kommentera

Etikettmoln

