Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Gråmulen dag

rådjur

I dag hördes det droppa utanför fönstret när jag vaknade, valde att somna om.

När jag väl kom upp så var frågan vad jag skulle lägga energi på den här dagen. En geocachingrunda blev mitt val. Jag var inte riktigt medveten om hur blött det var ute, i så fall hade jag tagit regnbyxor och bättre kängor på mig. Hur som helst, litet väta tål jag så jag vände inte tillbaka till hemmet.

Strax innan jag kom fram till det område jag skulle leta burkar på fanns det två rådjur som betade på en äng. Jag valde att stanna bilen, satt en stund och iakttog dem genom bilrutan. Sedan försökte jag smyga ur bilen litet försiktigt, men inte kunde jag smyga på rådjuren, de satte nästan omgående näsan i luften och vädrade fara och skuttade iväg!  Hann få några bilder på dem i alla fall, en ser ni här ovan på ett av djuren! Det här blev dagens stora tilldragelse. Alltid kul att se vilda djur i dess rätta element, det har jag nog alltid tyckt. Sätter värde på det än mer sedan jag blev stadsbo…

Hur som helst därefter gick jag en fin skogspromenad.  Härlig natur och fann sex burkar jag kunde logga. Letade efter ytterligare två, men gav upp! När jag kom åter till bilen var jag ordentligt blöt både om byxor och om fötterna. Fötterna var dyblöta. Men jag visste att jag måste köpa kaffe, om jag nu skulle få något kvällskaffe – och det vill jag ju. Sitter just nu med kaffekoppen och njuter efter att ha fått i mig litet middagsmat.

Jag valde i köra till en affär där jag inte trodde var så mycket folk, hoppades att inte träffa någon jag känner. Jag var inte speciellt fräsch efter att ha vistats i naturen, blött och eländigt. Men det är vid sådana här tillfällen man träffar folk som vill snacka! Jag ville helst smyga vidare, men Eva ville snacka… och snackade gjorde vi en stund… innan jag fick mitt kaffe i handen, och kunde resa vidare.

Det känns som en bra dag har övergått i kväll!

Kommentarer till: "Gråmulen dag" (14)

  1. Härligt att du kom ut en runda medans det var ljust i alla fall, här är så mörkt och grått också och BLÖTT , får se om jag kan komma ut lite till helgen då jag är ledig , hela denna helgen har gått till jobb så nu längtar jag ut i dagsljus.

    • Jo jag vet hur trist den här årstiden var… när det var mörkt när jag åkte till arbetet och mörkt när jag kom hem. Nu finns det i alla fall litet ljus när jag är ledig… ledig hela dagarna…. Men snart intar jag selen igen!

  2. Låter härligt, trots blöta. Får ta stövlar på i morgon. Ska ge mig neråt Bollen och Reftele. Synd att du bor långt i väg…. hade varit kul med sällskap. Tror att vädret ska bli bättre några dagar, nu när vi får några dagars ledighet.

    • Nja, litet för långt bort. Hade det varit sommar och ljust, grönt och vackert så hade jag kanske nappat. Men inte så här års. Hade varit trevligt annars.

  3. Kväller,,låter som du har haft en rätt så bra dag trots blötan..
    Ja visst var det gott,spelar ingen roll att jag inte visste vad jag käkade,,en köttbit bara..Haé Kram.

  4. Jag gillar din reflex att fotografera när något oväntat dyker upp. Rådjur är skygga och snabba och svåra att fota. Fin bild!

  5. Svampen var jätte god. Fast man fick springa på toaletten efteråt. Skojar bara!

  6. Härligt när man får syn på vilda djur, men som du säger så är det inte så lätt att fotografera dem. Skogspromenader är härliga även om inte vädret är det bästa. Det blir mindre och mindre tid på dagen som jag vågar mig in i skogen nu. Det finns en ljusslinga att följa, men jag tycker inte det känns särskilt lockande ändå. Det får bli skogen på dagen och andra stigar på kvällen.

  7. uaja …mörkt dygnet runt känns det som ..vaknar i mörker jobbar i mörker…varför inte ha sommartid året om istället…en timma hit och dit gör mycket…ser på de äldre på hemmet som får svårt att sova och djuren har det heller inte så lätt de är typ inställd på mat tider. Hästarna står och hänger vid grinden och vill ha middag…

Kommentera

Etikettmoln

