Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Platåberg

sjö mösseberg

Bergsjön uppe på Mösseberg – som omges av vidsträckta mossmarker enligt Wikipedia.

 

Det finns så mycket vackert i naturen, men tänk så litet jag kan om vår fina natur.

Igår var jag som jag berättat om i gårdagens inlägg på Mösseberg. Ett berg som gjorde mig fundersam, det var inte likt andra berg jag varit på. Leriga vägar, sjö, sankmark… Har sökt på nätet och funnit information som jag gör ett inlägg om nu… 😉

Mösseberg är ett platåberg vilket betyder att berget har branta väggar och där uppe på toppen är det mer eller mindre platt. I Sverige finns flera sådana just i Västergötland, för övrigt tror jag inte de är så vanliga i vårt land.

Läser vidare om just Mösseberg där det berättas att förr fanns det en galgbacke på sydvästra sidan. Det  förvånar mig inte då sådana ofta lågt högt upp. Var det för att den avrättade skulle få en vacker vy att se precis innan livet skulle ta slut? Frågan är förstås om någon kunde njuta av det i en sådan situation? På nordvästra sidan av berget finns ett naturreservat, 200 m.ö.h, som bl.a består av kärrmark! Visst är det märkligt att mark på ett berg 200 m.ö.h kan bestå av kärrmark!? Mig förvånar det i alla fall.

Som vanligt, desto mer jag vet om en plats, desto vill jag besöka det igen för att upptäcka ännu mer. Jag är ofta dålig på att läsa på innan – tycker det är mycket mer intressant att läsa om platser jag redan har besökt….

Kommentarer till: "Platåberg" (10)

  1. ja, visst är det intressant att veta massor om platser man gillar…fastnade för ”galgbacke”. Hemskt tycker jag…

    • Gamla galgbackar finns det litet varstans… folk pratar inte om det, känner inte till det längre. Jag tror det fanns i varje liten kommun för länge sedan. Men visst var det hemskt.

  2. Tror det handlade om att det skulle synas ordentligt när man hängt någon.
    Jo..alltid intressant att lära sig mer om platser man besökt….brukar ofta göra det själv….även om platser jag bott på, med historisk kännedom får jag en skön känsla för platsen.

    Ha de bäst.

    • Ja, naturligtvis var det så. Helt säkert, tänkte inte så långt… jag tänkte bara på den som gick till sin avrättning. Avrättningar var nog litet av ett folknöje förr.

  3. Funderar på det där med avrättningsplatsen. Var det kanske för att den avrättade hängande i galgen skulle synas på långt håll i avskräckande syfte? Dödsstraff utgör definitivt en mörk del av Sveriges historia.

    • Absolut, precis som du o Magnus har påtalat så skulle det kunna åskådas. Som ett varnande exempel förmodligen, men jag tror nog det var litet av en ”folkfest”. Det var en helt annan tidsanda så än nu… Tur det!

  4. Det kan nog vara bra att första gången besöka en plats med öppna ögon, utan alltför mycket kunskap som riskerar begränsa förmågan att ”se” allt det nya och okända.
    Platåberg är en nyhet för mig så den nya kunskapen tackar jag för. Kul att få dela med mig av kunskap – allra helst om läsaren uppskattar det!

    • Det an ligga i en poäng i det du skriver att inte vara för påläst – då upptäcker man kanske andra saker än om man varit påläst. Å andra sidan tror jag, att har man litet förkunskap förstår man mer av det man ser och kan upptäcka andra sake… 😉 Hur man än vänder sig har man ändan bak… 😉

  5. Det är nog så att man är väldigt dålig på att läsa på innan man besöker olika platser. En sak som jag ofta funderar över är att man är väldigt dålig på platser runt om ”hemma plan” istället springer man runt och fotar då man leker turist.

    • Ja, jag har svårt att finna det riktiga intresset på förhand. Att läsa efteråt, ja, då har jag ett helt annat sug efter kunskapen. Något att bygga på, att hänga upp på det jag läser.

Kommentera

Etikettmoln

