Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Min så kallade pappa

Min_s-_kallade_pappa

Bild lånad från SF Bio

Igår var jag och såg Ulf Malmros film ”Min så kallade pappa”.

Filmens huvudpersoner är Malin, spelad av Vera Vitali, en ung gravid tjej som får slut av pappan till barnet, och Malins pappa. Pappan, spelad av Michael Nyqvist,  har aldrig funnits med i Malins liv, hon har aldrig träffat honom. Trots det så försöker hon få kontakt med honom den dag då det tar slut med hennes kille och hon inte har någonstans att ta vägen. Vart ska hon bo i bostadskrisens Stockholm?

Handlingen i korthet kan beskrivas som att när Malin försöker närma sig sin pappa får hon se en arrogant skådespelare som tror sig vara en ”större person” än vad han i själva verket är. När hon så kommer i närkontakt med honom får han en hjärnblödning innan hon hinner berätta att hon är hans dotter. Han hamnar på sjukhus där det visar sig att han fullständigt tappat minnet. Han vet inte vem han är, han måste börja från noll och då tar Malin chansen att vara den dotter hon egentligen velat vara hela livet. Men det visar sig inte vara så enkelt…

Malin har haft en tuff barndom, är ensam även i sin nutida livssituation, föder sitt barn ensam, får slå sig fram och fixa sitt liv bäst hon kan. Hon visar på människans inneboende kraft, hon kämpar hela tiden framåt, på att ordna upp sitt liv. Beroende eller oberoende av andra människors stöd och hjälp. Hon vill ge sin dotter en bättre barndom än den hon själv hade.

Filmen är en känslomässigt laddad på många sätt, huvudpersonerna gör sina rollkaraktärer helt suveränt. Michael Nyqvist brukar jag alltid tycka gör fantastiska karaktärer och det gör han även här. Vera Vitali är en ny bekantskap för mig och jag är djupt imponerad. Tycker hon är helt suverän i sin roll! Ett namn jag kommer att lägga på minnet! För övrigt är jag måttligt imponerad av filmen.

Sjukhusscenerna tycker jag inte är bra skildrade, det finns mycket i bemötandet mellan Malin och läkaren, Malin o kuratorn osv som jag inte känner igen trots många år inom vården. Dessutom tycker jag inte det är realistiskt att Malin tar med sin pappa till skolan i det tillstånd han var. Hur kunde hon utsätta sig för en sådan situation, riskera sin egen respekt som lärare inför kolleger och barn!? Har svårt att tro att något sådant skulle kunna hända i verkligheten.

Betyg 3/5.

Kommentarer till: "Min så kallade pappa" (18)

  1. Hej du..Jo det kommer ett utlåtande om hur glöggen smakar efter helgen..Den är i år kryddad med ”Lavendel”..Ska bli spännande att prova..Haé Kram.

    • Funderar starkt på att försöka blanda mig in i leken med att smaka ”årets glögg”. I så fall vi se om vi tycker lika vad gäller glögg!

  2. Underlig film tycks det.

    Sv: så det kallades potatislov då med….tackar för upplysningen.
    Då stämmer det ju inte riktigt hos mig.

    🙂

  3. Jag tror att den ska finnas ute i Systemets butiker från kommande måndag,du kan kolla på systemets hemsida om den finns i din butik..Haé Kram.

  4. Jag ääääälsakr film…:-)

    Ska absolut kolla den här.

    (Har ett dilemma som jag gärna skulle få ”hjälp” med)

    • Jag gillar också film, har inte varit storkonsument senaste tiden, men periodvis blir det väldigt mycket film för mig. Vet inte riktigt hur du tänker med ditt dilemma – tror och hoppas du att filmen ska ge hjälp!??

  5. Så väcktes nyfikenheten för denna film om ämnet far dotter, barn och det som hör därtill… fint Mia tack för det. Trevlig helg!

    • Varsågod, tycker det är kul när jag får positiv respons på min blogg. Att folk får idéer, tips och öppnar till diskussion. Om/När du sett filmen hoppas jag du ger respons!

  6. Är filmen värd att se?

    • Det är väldigt vanskligt att ge rekommendationer. Det beror helt på filmsmak. Jag har varit på bio med vänner, ofta är vi väl båda ganska överens om innehållet. Men en gång gick jag på Mama Mia och tyckte den var förskräckligt dålig medan min väninna tyckte den var toppen! En annan gång var jag och en annan väninna på en film jag inte minns namnet på, hon tyckte den var hemsk medan jag tyckte den var skitbra! Det är faktiskt litet jobbigt när det blir så, tycker jag…. att en är väldigt anti medan den andra är lyrisk. Jag vill ju inte dämpa den som inte gillar filmen….

      Jag vet inte alls vad du gillar för filmer… Om jag funderar på vad jag tycker så kan jag väl säga som så… att om jag absolut inte hade något att göra så visst kunde jag se den. Men ingen om jag skulle välja om jag hade flera intressanta filmer att välja på – om jag vetat mitt omdöme på förhand… 😉 Tror inte du blev klokare på det här… men smaken är som baken. Kanske måste du själv gå o bilda dig en uppfattning om du blev nyfiken på min presentation av den! Skådespelarinsatserna var kanon, även birollerna…

  7. Har inte sett den, kanske skulle ta och göra det. Jo nog skall vi fira jul i huset, vi turas om med att ha julen, jag, mamma och syster och i år är det våran tur 🙂 Trevlig halloween!

  8. Har jag inte sett. Verkar inte som om vi kommer iväg på bio längre. Hade gärna sett Afzelius-filmen, Tusen bitar, heter den så. Gick här på Park för inte så länge sedan. Föralldel, jag har en del osett i hyllan, så det går ingen nöd på oss i Hjo.

    • Afzelius-filmen har inte jag heller sett, men har tänkt jag ska göra… Film, teater och konserter är det jag kallar för ”mina nöjen” nu för tiden… 😉

  9. Har inte sett filmen och visst blir en del yrken lite ”skruvade” på film. fast det kan också vara så att vi i vår yrkesroll har svårt att förstå hur kunden/patienten upplever oss.

    • Jo, jag funderade litet också på om det är så anhöriga upplever situationen. Hur som helst, filmen är ingen kanonfilm i mina ögon, även om den inte var kass heller… 😉

Kommentera

Etikettmoln

