Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

En sång från hjärtat

ensångfrånhjärtat

Igår hyrde jag en film, ”En sång från hjärtat” med bl.a Mikael Persbrandt, en skådespelare jag uppskattar. Jag tycker han gör trovärdiga och fantastiska rollprestationer.

I en sång från hjärtat spelar han en odräglig dansk sångare som är hemma i Danmark på besök, han är bosatt i Los Angeles. En man som uppträder helt känslokallt mot sin omgivning, läs kvinnor. Hans dotter söker honom och önskar hjälp. Det kan i första ögonblicket verka som om det är pengar hon vill ha hjälp med, men det är nog mer än så. Hon behöver hjälp med sitt liv, hon är mitt uppe i ett missbruk samtidigt som hon har en 11-årig son att ansvara för. Pappan, ”Thomas”, är kallsinnig även mot dottern och barnbarnet. Det är karriären som gäller för honom, inte några känslomässiga relationer.

Utan att avslöja allt för mycket, det händer saker runt dottern som gör henne oförmögen att ta hand om sin son och morfadern ställs då inför ”problemet” vad ska han göra med sin sonson. Han vill uppenbarligen inte ta ansvar för någon annans väl och ve. Till sist vaknar dock känslor inom honom och han tar sonsonen med sig till Los Angeles.

En ganska lågmäld film, långsam i händelserna, kunde varit småmysig om nu inte huvudpersonen hade väckt sådana anti-känslor hos mig. En känslomässigt laddad film utlovades, men jag tycker nog den var ganska fattig på känslor! Trots att Persbrandt ofta spelar odrägliga typer brukar jag gilla filmerna men det kan jag inte säga om ”En sång från hjärtat”. Ganska intetsägande, skulle jag hellre kalla den! 😉

Betyg: 3/5.

Kommentarer till: "En sång från hjärtat" (8)

  1. Synd att slösa dyrbar tid på halvdåliga /halvbra filmer. Hoppas att verkligheten blir så mycket bättre för dig. 🙂

    • Tack, helgen har varit bra.

      Av någon anledning kommer jag inte in på din blogg längre utan att lägga till dig i mina cirklar. Jag har inga cirklar och vill inte ha… google har tillräcklig koll på mig… 😉 Hur gör jag? Jag hoppas det finns någon annan väg…

  2. Jag är kanske inte lika förtjust i Persbrandts skådespeleri – han var bra i Maria Larssons eviga ögonblick – så jag tror att jag hoppar den här.

  3. Tycker tyvärr att svenska filmer i allmänhet är kass. Tror nog att det inte bara är jag som tycker så. Och tv-serier är ännu sämre. Men danskarna fantastiska.
    Angående förra inlägget kan tillfogas att när vi bodde i Gbg såg vi nära nog alla pjäser som gick upp på Stadsteatern. Alla var inte bra men väldigt roligt ändå. Nu blir det ingen teater alls. Det kan jag sakna en aning.

    • Njaae detet håller jag inte riktigt med om. En sång från hjärtat är en dansk film… endast Persbrandt som var svensk. Flera bra svenska filmer de senaste åren även om det inte är jättemånga. Bl.a Monica Z, Maria Larssons eviga ögonblick, jag har svårt att komma ihåg namn på filmerna. Men klart att Sverige är en liten flugskit i filmvärlden, vi är ett litet land… 😉

      Teater, konserter och bio det är nöjen jag försöker unna mig när jag är på hemmaplan. Men det ska förstås vara sådant jag tror är bra. Ibland har man förstås fel…

  4. Ibland åker man på en blåsning.

Kommentera

Etikettmoln

