Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Sommarpratarna

bäck

Igår tittade jag på Sommarpratarna i TV1, ett utmärkt program som jag gärna lyfter fram.

Bodil Jönsson och Per Fritzell (galenskapare) var två av fem gäster. Med sådana personligheter blev det förstås bra. Bodil Jönsson pratade om lyckan av att åldras och Per Fritzell pratade om religion. Det här med åldrande och pensionering känns lockande för en del, för andra kan det vara med stor bävan man närmar sig att hamna utanför arbetslivet p.g.a åldern. Att lyssna på Bodil Jönsson borde vara lugnande för alla!

Att säga att man är ateist kan vara väldigt provocerande för en del, i alla fall om det uttrycks litet slarvigt. Det finns inget land där religionen är så ”svag” som i vårt land, trots det så väcker det så blandade känslor. T.o.m heta, folk kan bli kränkta osv. Jag tror inte att någon blev provocerad av hur Per Fritzell berättade att han inte tror på gud. Lågmält, såg litet avvaktande ut i början… men sedan kom humorn fram även i den förklaringen.

Samtalet fördes vidare med samtliga fem runt bordet. Någon förde fram att med ökad globalisering trodde någon av dem att religionerna kanske skulle kunna samsas om en gud och en religion eller att hela världen kommer att få en mer ”svensk” syn på religion. Alltså inte så mycket religion. Vet inte om jag tror på de tankarna, men intressant. Gillar sådana program som får igång mina tankar…

Programmet finns säkert på nätet om någon blir nyfiken. Jag rekommenderar att titta på det om ni är intresserade av samtal i lågmäld ton. Den tredje personen som var med var Anton Abele, den unge killen som gjorde något samlat uppror i stockholmstrakten efter att någon misshandlats eller dödats för några år sedan. Det blev väldigt uppmärksammat då. Idag är Anton politiker. De andra två kände jag inte alls till tidigare, men personligheter även de.

Kommentarer till: "Sommarpratarna" (18)

  1. Tyvärr missade jag detta programmet, men ska försöka leta upp det på nätet. Jag har sett tidigare program och de brukar var väl värda att se på. ”Pratprogram” kan annas bli lite ointressanta. Kram

    • Pratprogram gillar jag om det är ämnen som intresserar mig och samtalet förs på ett ”bra sätt”. Alltså i en ton jag gillar… 😉

  2. Kände bara igen dessa två du nämnde. Såg inte hela programmet pga just detta att förhållande fattades. Religionen är inte bra, inte ett dugg, men visst, den verkar ju fylla ett behov. Det är inte kul att bara uppgå i intet när livet tar slut. Dessvärre är det nog på det viset.

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Såg också ”Sommarpratarna” i måndags.
    Gillar verkligen Bodil Jönsson.
    Hörde henne utveckla samma tankegångar kring åldrande i ”Vinter” i P1 för cirka ett år sen.
    En väninna tipsade mig om det — och jag satt som klistrad i soffan bredvid radion. Det programmet kan jag också rekommendera dig!

  4. Jag kan erkänna att jag är lite nojig inför pensionen (trots att jag ”bara” är 56). Det känns lite som om livet tar slut då. Trösten är att se människor i exempelvis 70-årsåldern som har ett aktivt och rikt liv. Jag har också en faster som är 89 och jättepigg. Så det finns kanske hopp även för mig.

    • När jag var mellan 50-60 år så tänkte jag ungefär som du. Jobbet var jätteviktigt för mig och jag hade svårt att se att jag skulle kunna känna tillfredsställelse att inte ha det som en del i livet. Idag tänker jag helt annorlunda… Det hände något med min syn på arbetet runt 60 år, dels insåg jag att jag snart inte har så stor inkomst som då… dels var jag väldigt trött på att vara så bunden av ett arbete. Dag efter dag, samma dj-a jobb…. 😉 Flera orsaker till varför jag lever som jag gör nu, men det var en av orsakerna… 😉

  5. jeanettebjorn sa:

    Har inte tittat på programmet men helt klart låter det som ett intressant program. Javisst var bilderna samma gång, fast tagna på 2 olika årstider och på två olika håll.

  6. Får se om länken kommer fram nu 🙂

  7. Jag gillar den typen av program och såg oxå det härom kvällen . Intressant och man får lite att grunna på.
    Ha nu en fin avslutning på veckan.Kram på dig.

  8. Intressant ämne religion där…vi läser det med klassen just nu…vid frågan vilka som ”trodde” på något räckte alla upp handen utom en.
    Intressant som sagt.

    Idag hade jag en unge på matten..hjälpte henne lite där och på slutet berättade hon om islam…hennes tro.
    Koranen har mycket som även finns i bibeln..det var intressant att höra henne berätta..hon är 11 år.

    Spännande 🙂

    Ha så gott.

    • Visst är det intressant ämne. Inge vet vad som är ”rätta svaret”.

      Judendomen, islam och kristendomen kommer ursprungligen ur samma religion. Med vetskap om det så är det konstigt att många är så rädda för de som tror har islam som tro! Eller hur?

Kommentera

Etikettmoln

