Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Strömavbrott

Volda6

Igår hade hela samhället jag bor i för tillfället strömavbrott i 75 minuter!  Ett samhälle på cirka 10.000 invånare. Dessutom hörde jag sådana som bor någon mil härifrån att även de drabbats. Men norska folket verkar ta det med knusende ro.

När jag kom till arbetsplatsen berättade de att även de drabbats, jag visste inte hur omfattande det var. Äldreboendet har tillgång till reservkraft, måste förstås ha, men i de äldres smålägenheter fanns ingen ström. Det var verkligen mörkt när jag tittade ut genom mitt fönster, endast billysen som lyste upp decembermörkret.

Hade detta hänt i Sverige tror jag det hade blivit betydligt mer högljudda protester och mer gnyende. Min uppfattning är att vi svenskar är väldigt bortskämda med att allt fungerar. När det inte gör det blir det en klagolåt som inte riktigt är rimlig, tycker jag. Här var det ingen stor sak, en personal kom till arbetet på morgonkvisten och berättade att deras kylskåp la av. Det tålde inte att bli avstängd på det sättet… Men hon sa det som ett konstaterande, inte mer.

Håller du med mig när jag tycker att svenskarna har svårt att acceptera att vi inte styr över naturkrafter!? Jag vet inte, men tror strömavbrottet orsakades av det blåsiga vädret här igår.

 

Kommentarer till: "Strömavbrott" (8)

  1. Jag tror du har alldeles rätt. I Sverige gnälls det för småsaker. Är vi för bortskämda kanske?

    • Ja, jag tycker att det är ett evigt gnällande och ältande om naturen spelar oss ett spratt! Bit ihop, lös problemet och ta lärdom av som hänt och försök att förhindra liknande händelser!

  2. Jodå, ibland är det nog så. Själv brukar jag ha lite svårt för att bara sitta ner och vänta på att någon annan ska lösa problemen åt mig. Om det exempelvis blir strömavbrott kan man kanske tända några levande ljus så länge. Problemet är naturligtvis frysvarorna men om det är vinter och minusgrader kan man ju lägga dem utomhus ett tag.

    • Jag hade stearinljus tända så här blev det inte helt svart. Frysen ska man väl undvika att öppna till att börja med… men visst kan man lägga ut varorna utomhus om det är några minusgrader… men då räcker det förstås inte med 3-4 minusgrader.

  3. Förmodligen är det ett storstadsfenomen, det där med att inte kunna ta lite strömavbrott. Man är helt enkelt van vid att det alltid fungerar,- förutom undantagen alltså.

    Härute på landet, brukar strömmen gå lite då och då. När snön tynger ledningarna (dock ingen snö ännu, tack o lov) och när det blåser (det gör det ofta). Den senaste veckan gick strömmen, när man grävde av ledningarna i samband med att vi ska få fiber. Lite spill får man räkna med.

  4. Ja, det håller jag med om. SJ verkar det inte så mycket bevänt med nuförtiden, men när det vräker ner snö begriper jag att det ställer till det även för dem. Vilket jag tycks vara ensam om. Strömavbrott har vi ju aldrig. Jo, i tassemarkerna, i Härryda kommun t ex där jag jobbade, hände det visst längst ut i östra delarna. Vi har det bra, helt klart. Gott humör och solen skiner. Hunden ligger lugnt och väntar på sin långpromenad.

Kommentera

Etikettmoln

