Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vinterkräksjukan

volda8

Det vi i Sverige kallar för vinterkräksjukan är väl känt för många. En del drabbas, andra verkar vara immuna mot Caliciviruset som är den elake som försätter svenska folket i sängläge eller vid toa-stolen eller över en hink. I alla fall de som Caliciviruset rår på. Jag tillhör den lyckliga skaran som inte drabbas, tack och lov! Vad jag förstår så är det på gång i Sverige igen.

I Norge verkar detta vara ett okänt fenomen… Funderar på varför? Varför har inte viruset hittat hit, så mycket mänskliga utbyten det finns mellan våra länder. Eller är det så att det norska folket alla är immuna!?

Jag har inget svar, bara en fundering…

Apropå bilden ovan – fann en fin husdekoration på en av mina promenader här i samhället.

Kommentarer till: "Vinterkräksjukan" (12)

  1. vilken tur att du klarar dig från det, jag brukar inte heller ha det, märklig dekoration

  2. Jag har heller aldrig drabbats… 🙂

    Kanske är jag norrman? 😉

    Trevlig kväll !

  3. Har aldrig drabbats, hoppas att jag är en av de ”immuna”.
    I Norge äter man mycket fisk. Och sedan ännu mer fisk. Det är nog därför.

    • Jag vet inte om man äter speciellt mycket fisk i Norge idag. Fiskeriet har minskat, men kanske har du rätt i alla fall. Jag vet inte riktigt.

  4. Jag har heller inte drabbats. Jag gläder mig därvid..

  5. Finns det inte i Norge? Mavesyke, omgangssyke finns ju! Jobbade på sjukhem 2001 -2002 då fanns det, men jag minns inte om det pratades om Caliciviruset . Kanske inte så viktigt i Norge? Nej, nu var jag inte så trevlig i tonen till mitt hemland 🙂 Unnskyld käre dere :)Jag har drabbats vid några tillfällen. Ibland jobbet mitt i det men inte blivit sjuk själv. Om det är et svenskt fenomen då borde ju det uppmärksammas eller hur? 😉

    • Det de kallar för magsjuka här vill inte jag jämställa med vinterkräksjuka. I Sverige har vi förstås magsjuka också, men inte den allra smittsammaste med kaskadkräkningar utan någon som helst förkänning egentligen… När man väl börjat, känner man förstås. Då är man ordentligt sjuk. När man får in vinterkräksjukan stängs avdelningar på sjukhus, ingen får lämna eller komma dit, förrän man har läget under kontroll. Det ÄR skillnad, när calicivirustet är i farten blir det helt andra restriktioner än vid magsjuka för att få stopp på det. Något sådant har de inte hört talas om här… Visst jag kan ha fel… men jag har inte stött på det här i landet överuvudtaget…. 😉

Kommentera

Etikettmoln

