Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Adjö Telenor

DSC_0740

Egentligen borde detta inlägg heta ”Irritation i juletider” men jag vill ha med Telenor i rubriken så folk vet vad det handlar om! 😉

Hur har ni det i era kontakter med olika företag? När jag var yngre tyckte jag att företagen var betydligt mer rädda om sina kunder. Nu verkar det mest som att det gäller att tjäna snabba pengar, ej ge kunden fullständig information i syfte att kunna suga ut så mycket som möjligt.

Sedan cirka fem år har jag endast haft mobilt bredband. Det har varit bra då jag rest runt en hel del, både vad gäller arbete som fritid. Nu har jag ju min Samsung och där har jag Telenor, det blev liksom självklart med tanke på att jag redan hade Telenor till mitt mobila bredband. När jag skaffade mitt första mobila bredband var det 3 som jag blev kund hos. Den enda gången de var trevliga i samtalet var när jag skulle teckna avtalet, för övrigt blev jag otrevligt bemött och därför bestämde jag mig för att lämna innan bindningstiden löpte ut. Sedan blev det Telenor som jag i och för sig varit nöjd med ända tills för några månader sedan.

Då köpte jag en ny bärbar dator och via den gick det inte att koppla upp mig på internet! Jag var i butiken och ville ha en ny sticka, trodde det var den det var fel på. De hade ingen sådan hemma, påstod de, och ville jag skulle köpa en annan som var bättre… minns inte vad det kostade… tvärbromsade då jag vid förfrågan blev upplyst att jag åter får en bindningstid på 2 år! Aldrig i livet, då vill jag ha en sådan som passar till det abonnemang jag hade. OK, det skulle ta 1-2 månader innan en sådan kom hem blev jag upplyst. OK, det fick jag finna mig i då min gamla dator fungerade.

När en månad gått gick jag in i butiken igen för att fråga om de fått hem en sticka till mig. Svaret blev att de beställer inte utan får när de får. Det svaret tyckte jag var en aning nonchalant och en diskussion utbröt, jag vägrade dock teckna nytt avtal med ny sticka som personalen ville. Aldrig jag ställer upp på sådant. Sedan var jag nere i centrum i en annan butik som säljer Telenor-abonnemang. Blev ungefär samma visa där. Alltså ny bindningstid annars ingen ny sticka. Finns ingen sticka till det abonnemang jag har! Då fattade jag. Här tvingar de kunderna att gå in i nya avtal för de upplyste mig noga med att om jag inte köper deras då får jag i alla fall ny bindningstid hos den nya leverantören. Jo, det hajar jag, jag är ju inte helt tom i roten, men behöver för den skull inte gynna Telenor! ;-). Sådant här retar mig till max. Sådan nonchalans mot oss kunder. Tror de att vi är helt blåsta i huvudet och ska dansa efter deras pipa???

Jag ringde Telefon och sa upp mitt mobila bredband… han upplyste mig att jag hade ju i alla fall abonnemang hos Telenor på min Samsung. Jo, det är jag medveten om, men det löper också ut i sinom tid… Det kommer jag att säga upp då, för jag kommer inte att gynna sådana här företag.  Han skulle hjälpa mig att få en ny sticka till mitt befintliga bredbandsabonnemang, minns inte riktigt hur…. vi var nästan överens när jag ställde frågan… då blir det ingen ny bindningstid? Jo, två år. Då tackade jag för mig! Jag känner jag blir arg bara jag tänker på detta.

Igår beställde jag WiFi via ComHem, får en massa TV-kanaler också….för något billigare peng än Telenors mobila bredband! Ett års bindningstid, 1 månads uppsägningstid. Telefon har 3 månaders uppsägningstid! Ser bara fördelar än så länge i alla fall! Jo, en nackdel finns förstås –  att jag inte kan ta bredbandet med mig…

Mitt mobila bredband ska fungera t.o.m 28 december… Fick faktura som löper t.o.m 4 januari. Jag ringde till Telenor för att höra hur statusen på mitt abonnemang ser ut. Jodå hon ser att det löper ut den 28 december. Mmm just det, tyckte jag och påtalade att jag fått faktura t.o.m 4 januari! Hon påstår att man får för hela perioden, alltså förlängs en månad varje gång. Men tjänsten förlängs inte samma tid utan är det uppsagt så är det! Vid förfrågan om jag sagt upp bredbandet den 5;e i månaden… skulle jag då betala en hel månad utan att få någon tjänst!? Jo, så är deras avtal, påstår hon….  Puh, snacka om att testa mina nerver i juletider!

Min kommentar blev att jag förstår mycket väl att kunderna blir förbannade på sådan service! Hon höll med!!! Ja, alltid något! Hur kan detta vara tillåtet? Innan jag avslutade samtalet med tjejen hos Telenor lovade jag henne att jag ska sprida kunskapen om hur de behandlar sina kunder! Det är det jag gör bland annat nu! Egentligen har jag lust att sända det till Konsumentombudsmannen, samtidigt så vill jag inte lägga energi på sådana här negativa saker. Det gör mig bara på dåligt humör.

Jag kommer inte att sakna mitt mobila bredband, jag har min Samsung med uppkoppling cirka 1,5 år till. Sedan säger jag adios även till det abonnemanget, behåller endast telefonen. Man behöver inte vara uppkopplad överallt…. eller, måste man det!?

Vad har du för erfarenheter av olika företag du tecknat avtal med? Det är himla skönt att vara i Norge, för då låter jag allt sådant här vara vilande tills jag kommer hem. På hemmaplan får jag ta itu med surbitarna… snart har jag gått genomfört alla samtal jag hade inplanerat.

Jag hoppas att jag inte lyckats lägga sordin på din julstämning… 😉

Kommentarer till: "Adjö Telenor" (16)

  1. Hujedamig så invecklat och krångligt det måste vara..
    Jodå vi hade Telenor en gång tecknade ett avtal till dotterns mobil…och trodde det var frid och fröjd ända tills vi fick tredje räkningen tror jag.Den gjorde att vi blev helt chockade ..för gissa vad den låg på …jo över hundra tusen spänn. ..100.000. Helt orimmligt vi fick strida för att få den struken ska du veta ..ingen kan ringa hinna varken ringa eller surfa för så mycket ensam på en månad. Så vi hävdade att någon måste ha tagit sig in på hennes konto.
    Vi fick rätt till slut och behövde inte betala räkningen…normalt hade hon knappt 500 i räkning. Gissa om vi sa upp det abonnemanget då det gick ut?

    Ha en skön jul och ett riktigt gott nytt år!

    • Herregud, man kan bli chockad för mindre! Tur att ni fick rätt… 😉

      Jag inser att man ska läsa alla avtal väldigt noga. Bemanningsbranschens lusläser jag, för jag vet att de kör med en del fula grejer. Men abonnemang på andra saker slarvar jag med, litar på att företagen inte kör med fultrick, men där får jag tänka om nu!

  2. Vi har Telia både bredband och telefoni och det har alltid funkat bra hos oss. Trist med allt sånt onödigt strul, och hoppas att nästa år ska bli bättre på den vägen. Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År

  3. Man ska akta sig för norska bolag. Brukar aldrig bry sig om sina kunder… 😉
    Trevlig lillejulafton!
    Kram

    • OK, det vet jag inte så mycket om. Bolaget 3 – är det också norskt? Där stod jag inte ut ens de 2 år som var bindningstid utan löste ut mig i förtid för att slippa ha kontakt med dem! 😉

  4. http://femfemman.blogspot.se/search/label/Ringia Sitter fortfarnde fast i något som heter alltele ett halvår…HATAR dessa j-a telefon-telebonbolagssäljare

    • mmm minst sagt irriterande. De ringer med jämna mellanrum och vill uppgradera. Jag har aldrig ställt upp på det då mitt mobila bredband fungerar. Förstår nu i efterhand att varje gång man gör en förändring så ny bindningstid 24 månader. HELSJUKT.

  5. Själv har jag haft Telia i alla år och är fortfarande nöjd med dem. Samtidigt har jag alltid varit skeptisk till ”frifräsarbolagen” typ Tre och liknande. Du gör helt rätt som hänger ut dem på nätet. De är skurkar och ingenting annat!

  6. God Jul förresten!

  7. Satans surt med dessa företag…själv har jag comvic kontant i nallen…145 i månaden och övrigt kör vi comhem på tv och bredband.
    Vi har aldrig varit missnöjda…kanske vi har för låga krav..men vi tycker faktiskt det fungerar bra.
    Grannen har en sådan där sticka..bara problem…men han envisas…hjälper honom ibland.

    Men god Jul på dig nu 🙂

    • Stickan och bredbandet har fungerat bra, problemet är att det går inte att använda på nya apparater där jag inte redan laddat hem uppkopplingen. Ett synnerligen dåligt försäljningsknep. Tyvärr går nog många på det och köper ny sticka = nytt avtal, ny bindningstid.

  8. Du läste ju min erfarenhet av Boxer för några dagar sedan. I övrigt har jag ingen direkt erfarenhet av dessa företag och avtal. Vi har haft Telia i alla år (har själv arbetat där i 40 år innan jag blev uppsagd) så jag var rätt insatt i vad som gällde från den tiden då vi hade huvud- och sidoapparater som telefoner 🙂
    Jag har inga som helst planera på att byta företag, för även om de kanske kan vara lite dyrare på vissa saker så har de en kundtjänst som svarar när man ringer, alternativt mailar.

    Vi sa upp Telias bredband i somras eftersom via, via vår samfällighet, beställde fibernät. Just nu vet vi inte ens vilka vi har avtal med för firman som installerade verkar inte finns längre. Att ringa deras ”kundtjänst” verkar inte vara någon idé för det är en telefonsvarare på engelska som går igång och det är ingen som återkopplar. Tack och lov har det inte krånglat mer än vid något tillfälle.

    De fick lov att gräva upp asfalten för några grannar och den gropen asfalterades inte igen förrän ca 6 månader senare och då efter hot om polisanmälan!

    • Ibland har jag ångrat att jag lämnade Telia. De stod för kvalitet förr, det är de som byggde upp och underhöll telenätet (tror jag). Om jag minns rätt så fanns det något politiskt beslut som sa att alla, oavsett var i landet vi bor så ska vi ha tillgång till telefon och postgång. Det sunda tänkandet är väl borta nu, om jag förstått det rätt. De som bor väldigt ensligt får bekosta en del själva. Vem kan utlova att telenätet består till alla, då vi vet att våra mobila telefoner har många brister i tillgänglighet några mil från något samhälle!?

      Spontana tankar som poppar upp. Men nu ska det bli ComHem för mig igen.Jag har haft bredband hos dem tidigare och det fungerade bra. Kundservicen var kanon – när man väl kom fram. Men jag ödslade mycket tid på att sitta i telefonkö de gånger jag behövde deras hjälp!

Kommentera

Etikettmoln

