Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Halvfabrikat

Har du levt på halvfabrikat under några veckor i stræck någon gång? Vad tyckte du om det i så fall?

Nær jag var i Volda fem veckor i stræck innan jul hade jag inte några større kokmøjligheter. Det blev halvfabrikat før hela slanten. Jag var glad nær jag var på hemmaplan och hade møjlighet att laborera med olika matrætter igen. Det smakade mumma.

Nær jag reste hit så trodde jag att jag skulle ha bættre køk. Tja, jag har diskbænk, det hade jag inte i Volda, før øvrigt ser jag nog detta som snæppet sæmre. Jag har sagt till bemanningskonsulenten att aldrig mer. I fortsættningen nær jag reser i arbetssyfte ska jag bo anstændigt och æven ha tillgång till wifi. Det sistnæmnda kanske man inte skulle behøva lægga till, før det kan væl ræknas in i ett ”anstændigt boende”!? Hur som helst, han ær væl medveten om detta!

Nu ær det inte bemanningsføretaget som ordnat boende varken i Volda eller hær utan arbetsgivarna vi arbetar hos. Jaja, de tænker væl att vi ska vara glada att få komma och få tak øver huvudet! 🙂 I litet større tætorter dær bemanningsføretaget har litet fler bestællningar hyr de lægenheter till oss. Det brukar vara fina boenden… 😉

Jag behøver kanske inte tillægga att jag ær gruvligt trøtt på halvfabrikat! Æven om det kan vara både gott och OK en gång ibland, trøttnar jag vældigt fort på sådan mag.

Kommentarer till: "Halvfabrikat" (16)

  1. Som uppvuxen på 60-talet, när halvfabrikat var fint, så kan jag ju tala om att min barndom bestod av mycket sådant. Jag var så van vid t.ex. slätt pulvermos att jag hade svårt att äta riktigt när jag blev bjuden på det hemma hos kamrater.

    Som vuxen infinner sig halvfabrikaten i perioder, ihop med båtsemestrar och dylikt … Det går ett tag, men är ju inte så roligt i längden.

  2. Gillar inte hellet halvfabrikat. Kan du inte få boende med kokmöjligheter?

    • Jag vægrar att flytta under mina jobbperioder, då væljer jag hellre att resa hem. 😉 Tjurbock, skulle man kunna saæga… Før øvrigt bor jag ute på landsbygden, tror inte det finns några ”hyrbostæder”. Vill definitivt inte bo hemma hos folk.

  3. Kan tänka mig att det inte är gott, här blir det mest mat från grunden så att säga och med jägare blir det mycket älgkött från egna skogen
    visst kan jag köpa mig en fryst färdig matlåda nån dag när det kör ihop sig och jag inte har mat med till jobbet men det godaste är allt egen gjord mat

  4. Oja, halvfabrikat och helfabrikat åts det en hel del medans vi renoverade i huset månaden innan vi flyttade in, och nu med färdigt kök så är det underbart med lagad mat 🙂

    • Ja, egentligen ær det kanske helfabrikat det blir hær, bara att værma och æta… Gruvligt trøtt på det. Enstaka gånger kør jag med det æven på hemmaplan, men inte vecka efter vecka. 😉

  5. Halvfabrikat är inte kul. Köpte sådana där färdigrätter ibland när jag jobbade. Bekvämt är det ju.

  6. Halvfabrikat kan vara bra om man har bråttom eller inte tillräckliga kokmöjligheter. Annars inte.

  7. Ja, usch! Hel- och halvfabrikat innehåller dessutom ofta väldigt mycket tillsatser. I alla fall här i Sverige, är det lika illa i Norge?

    När jag lever provisoriskt brukar jag köpa sallad i lösvikt, nästan alla butiker här i Sverige har ju en salladsbar numera. Jag tycker det är bra mat, samtidigt som det funkar när man har begränsade kokmöjligheter…

    • Sommartid kan jag æta sallad som huvudmål. Under den kalla perioden vill jag ha varm mat før att må riktigt bra. Tillsatser finns hær precis som hemma, æven salladsbarer. Det ær inte så stor skillnad på svenska och norska utbudet.

  8. Usch vad tråkigt. Visst är det gott, men det ska vara när man själv har valt det. Hoppas att du inte ska vara där alltför länge.

    • Neee, tre veckor totalt, så jag ær snart hemma igen. Men det ær tillræckligt med att leva på sådan mat i tre veckor vill jag påstå! 😉

Kommentera

Etikettmoln

