Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Elsa och Lucas

Elsa och Lucas blev de vanligaste namnen før barn fødda under 2013.

Namn tycker jag ær intressant och litet spænnande. Trots allt ær det något som hænger med oss hela livet.

Mitt barnbarn heter Vincent och ser att det namnet har seglat upp på åttonde plats http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/namntoppen/  trots att hans førældrar trodde att de gett honom ett ovanligt namn! Samma sak hænde mig och pappan till mina barn. Nær Alexander (Vincents pappa) føddes ville vi ha ett namn till honom som inte varannan unge lystrade till. Alexander blev det. Nær han børjade dagis var han den første de haft med det namnet men redan efter några få månader børjade en annan Alexander och sedan, ja, sedan blev det verkligen ett modenamn. Minns jag rætt så låg det som det allra vanligaste pojknamnet under många år och jag ser att det fortfarande hænger med bland de 10 vanligaste!

Min ældste son heter Tobias och det namnet tyckte vi kændes før vanligt nær han var liten, men så himla vanligt ær det inte, det ligger i vart fall inte længre med på 100-listan om jag såg rætt.

Så kan det gå om man vill ge sitt nyfødda barn ett ovanligt namn! 😉

Kommentarer till: "Elsa och Lucas" (10)

  1. Dina barn har fina namn och barbarnet också. 🙂

    Hade ingen aning om att Elsa är så populärt. Lucas är jag inte lika förvånad över. Roligt att läsa… 🙂

  2. Vi valde ganska vanliga namn. Jag tror barn kan få det jobbigt om de heter typ Månfare eller dylikt. Vi ville också att de skulle funka utomlands så det blev Martin och Sara.

    • Vi ville inte ha några ovanliga i den bemærkelsen, alltså litet nyskapade. Namn som funnits med tidigare och precis som ni ville vi ha namn som ær gångbara internationellt. Martin och Sara, vackra namn tycker jag.

      De flesta namn blir faktiskt vackra, tycker jag, nær man fått smaka på dem en stund. 😉

  3. Jag arbetar emellanåt på förskolan och det är verkligen andra namn nu än för bara 20 år sedan, när våra grabbar var små.
    Undrar var gränsens går. Läste igår om 2 barn som är döpta till Bamse och Skalman?!?

  4. Det lär nog dröja innan Hans blir populärt igen.

    • Sæg inte det, kanske ær det snart dags før våra namn igen. Men det ær inte med på 100-listan just nu, det ær jag ganska sæker på utan att ha tittat efter… 😉

  5. Hej, tack för din hälsning hos mig. Jag gick med i PRO som är den enda pensionärsföreningen i byn, mest för att få bra försäkringar och andra rabatter, PRO är duktiga på att förhandla om bra förmåner för sina medlemmar. Annars hade jag nog valt SPF eftersom jag är opolitiskt liberal men som sagt, det finns ingen sådan förening på många mils avstånd. Jag är ingen föreningsmänniska men jag behöver lite sociala kontakter i min vardag och jag har ingen familj här på orten så jag försöker hitta lite rolig sysselsättning. Därför jobbar jag ideellt på byns loppis och är med i väntjänsten om någon äldre är ensam och vill ha sällskap. Vi hörs igen, nu ska jag göra mig i ordning inför ett loppispass, solen skiner och humöret är på topp! Ha en riktigt fin vinterhelg!

    • Tack sjælv! Jo, det ær nog viktigt att man etablerar litet nya kontakter som nybliven pensionær… Jag funderar på att børja spela bridge den dag jag slutar med att fara runt på jobb som jag gør nu. Ha en riktigt fin dag sjælv!

Kommentera

Etikettmoln

