Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Møssa

Det ær vældigt sællan jag anvænder møssa på hemmaplan. Nær det ær kallt anvænder jag hellre något ytterplagg med kapuschong. Men før ett par år sedan køpte jag en møssa jag tyckte var i min stil, men vad hjælper den mig nær den ligger hemma i garderoben och jag ær många, många mil bort.

Vi har det ganska kallt hær i Trondheimstrakten, allra helst om det blåser litet också. Idag ær det så, kapuschongen kændes inte så himla varm. Køpte mig en møssa i bygdens Spar-butik, en møssa med tofs mitt upp på skallen. En riktig norsk møssa enligt mig… 😉

Varm och go var den nær jag vandrade hem från butiken!

Kommentarer till: "Møssa" (20)

  1. det är viktigt att inte frysa om huvudet och kan tänka mig att det är lite kallare där du är
    trevlig helg på dig

  2. Jag är definitivt ingen mössmännsika, men jag har trots det köpt mig en i vinter. Den är faktiskt varmare att ha än att bara dra upp kapuschongen när jag går ut med Santos. Håret ser ju ut som jag vet inte vad när man kommer in, men , men ….man kan inte var nöjd med allt. Trevlig helg.

    • Nej, jag har aldrig gillat møssa…. inte ens nær jag var liten har mina førældrar sagt mig…. tog av mig den med jæmna mellanrum før att ”jag skulle lufta huvudet” påstod jag långt innan jag kunde prata rent… 😉

  3. Gillar heller inte mössa. Men nu, då det är minusgrader och snö även här, så får den alt åka på om man ska vara ute längre än 5-10 minuter. Gillar att sticka mössor, MEN det är svårt att få bra passform på tjockskalligt tanthuvud.. en del blir lite trånga och en del lite för stora. Bästa mössan är en mössa att ha när temperaturen ligger kring 0, och man ska ut och ta en längre promenad. Den mössan köpte jag på Madeira för ….tre år sedan. Alla män som bodde uppe i de kyliga bergstrakterna hade en sådan mössa. Den är skitful, men lite luftig och alldeles lagom stor. Bär den inte i officiella sammanhang… utan mest här i byn, på bypromenad.

  4. Jag är inte själv så mycket för att använda mössa, men när det blåser och är kallt så känns det nödvändigt. Du gjorde säkert helt rätt…även om det är en norsk mössa. 😉

    Trevlig kväll !

    • Av kommentarerna att døma ær det inte många som gillar møssor… ja en riktig norsk lue, det ær inget att rynka på næsan åt… 😉

  5. Mössa blir en sån där vanesak, har man börjat med mössa fryser man ihjäl utan 🙂

  6. Som du så använder jag aldrig mössa. Jag tycker faktiskt att kapuschong både är varmare och bekvämare. Jag har aldrig fått en mössa att sitta kvar som jag vill. Jag har provat med öronlappar för att knyta under haka (det var det vidrigaste jag haft på mig)
    Nä, jackans luva får det bli även i fortsättningen. Eventuellt ihop med öronmuffar, för det är öronen jag lider mest av när det är kallt. Ytteröronen alltså! De blir illröda och värker … 😛

    • Att knyta møssan under hakan, det skulle jag inte heller fixa! Har faktiskt anvænt møssan æven idag… Det kliar inte ens i huvudet… 😉

      Stackars dina øron, de behøver definitivt en møssa eller åtminstone øronlappar!

      • Öronen behöver bara öronmuffar, och ibland en kapuschong. Mössa har jag aldrig behövt … 🙂
        Skönt att mössan funkar för dig … 😀

  7. Svensk dame med norsk lue 🙂
    Mössan och jag är goda vänner, fryser jag på skallen så fryser hela jag. Nackdelen är ju frisyren, men skit samma … hellre varm. Dessutom lite kul med olika modeller 🙂

    • Ja precis. Svensk dame med norsk lue! 😉

      Jag kommer att hælsa på din blogg nær jag ær på hemmaplan igen. Den hær datorn klarar inte din sida. Datorn låser sig varje gång jag gør ett førsøk! Håll ut, så kikar jag in hos dig igen!

  8. Jag är så tacksam för att jag kan ha på mig mössa nu … har den även när det inte är jättekallt på mina hundpromenader. Mest kanske pga att jag skulle behöva göra något åt håret – klippa mig eller så.. 😉

Kommentera

Etikettmoln

