Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Norge

Under senaste året har det skrivits en del om att Norge vill førbjuda tiggeri.

Vissa kommuner har redan inført tiggeriførbud. Nu verkar høyre och Frp få igenom det som længe ”glunkats” om, att inføra førbudet i hela landet.

Tænk, Værldens rikaste land vill icke se att det finns fattiga mænniskor runt oss i værlden! Fy bubblan, sæger jag… Jag har aldrig læst, vad jag minns, om att de førsøkt førbættra de fattigas situation. Kanske ær jag orættvis mot norska folket nu, men jag kan faktiskt inte påminna mig om det.

Kommentarer till: "Norge" (14)

  1. Det har pratats om det här i Sverige också, att förbjuda tiggeri. Jag tror inte på förbud och om man förbjuder tiggeri så tror jag vi kommer få mer dold kriminalitet istället, mer prostitution, mer droghandel, mer vapenhandel etc.

    • Ja, jag ær rædd før att du har rætt i dina tankar.

      • Det har ökat väldigt mycket här i Sverige även i små kommuner. Jag bor i en kommun med 14 000 invånare och det har blivit en invasion med tiggare. I går satt det fyra stycken utanför ICA-butiken och man blir lite överväldigad i en så här liten kommun. Tidigare har det varit de större städerna som har haft tiggeri men nu finns det överallt i landet och jag vet inte vad vi kan komma på för konstruktiv lösning för de här stackars människorna som ser som sin enda lösning för överlevnad att sitta ute i minusgrader och tigga för småpengar.

      • En enda konstruktiv løsning finns nog inte, i så fall borde någon klok person redan kommit på det. Men nog måste vi alla førsøka gøra livet anstændigt før våra medmænniskor, inte trakassera, sabotera det lilla de har.

  2. Komunerna sponsrar organisationer som ska stötta de där mäniskorna..åtminstoner här i Gbg som jag känner till.

    Tycker argumentet många använder sig av för att förbjuda tiggeri är sunkigt :

    ” Jag mår så dåligt av att se det ”

    Sv: jo..vackert att se på…känner nog numera att det räcker att titta på det.

  3. Det är så svårt att komma på vad som är rätt och hur man ska hjälpa dessa människorna. Jag känner mig inte kompetent att uttala mig.

  4. Det är först nu det senaste halvåret som vi fått tiggare hit till Karlskrona. Jag vet när de första kom hit i höstas så hade en vän till mig köpt en kasse med mat till en dam som satt utanför butiken. Hon viftade med handen och sa att hon endast vill ha pengar. Synd att hon inte tog emot maten för att visa att detta var bättre än inget.
    För mig får de gärna sitta utanför butikerna, ibland har jag en peng och då får de, annars så säger jag bara ”hej”.
    Det har varit mycket skriverier i tidningar om tiggeriet. Polisen fick komma till en butik då någon hade satt sig på andra sidan ingången för att tigga och en man kom körande i bil för att mota bort den kvinnan som gjorde intrång på deras revir.
    Jag skulle gärna vilja hjälpa men jag vet inte om detta är det bästa sättet.

    Ha en fortsatt fin söndag!

    🙂

    • Jag har tagit mig friheten att kopiera Malena Ernmans inlægg på Facebook idag angående att tiggeriet i Norge kommer att førbjudas. Jag tycker det finns mycket tankevæckande i hennes ord:
      ”Enligt Credit Suisse så äger jordens alla hushåll 1560000 miljarder kronor. Och år 2016 så äger 1% av oss mer än hälften av den summan…. Samtidigt så konsumerar varenda europe i genomsnitt 50ton av jordens resurser. Varje år. Och det vi stör oss på här i Norden är… Tiggare! Det är ofta romer som lever i Europa under en systematisk rasism. Rasismen mot romerna – antiziganismen- är äldre än nån kan minnas. Dom väljer att sova under broar, på trottoarer, i bilar och tält för att tjäna ihop pengar till sina familjer. Att skänka några kronor då och då kommer inte lösa deras eller Europas problem med fattigdom. Men! Det kommer inte heller göra någon skada som många ofta vill hävda. Att vi människor vill hjälpa varandra är inget problem – det är vårt enda hopp om överlevnad.” (Citatet ær Malena Ernmans ord)

  5. Naturligtvis löser inte förbud mot tiggeri några problem. Man måste lösa problemen som gör att de tvingas tigga.

  6. Tiggarnas situation måsta lösas men jag tycker inte att det är ok att människor ska behöva tigga ihop pengarna för sin överlevnad.

    • Ja, precis som du skriver, någon lösning måtte komma till stånd. Det är inte anständigt för någon att behöva sitta och tigga.

Kommentera

Etikettmoln

