Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Meldal

Idag blir det mest bilder i inlägget, bilder från den lilla bygd jag varit och arbetat i under tre veckor. Jag kom lyckligt och väl hem med en riktig rejäl förkylning i bagaget. Jag som sluppit sådant de senaste åren. Skulle helst vilja kasta bort den, men det är bara att lida mig igenom den. Opraktiskt, det är en del annat viktigt som pockar på här hemma…

Första bilden visar utsikt från mitt rum, utsikten var bättre än boendet…

utsikt

och här är närbild på kyrkan

kyrka

Landsbygd

landsbygd

Gamla hus i bygdemuseum

bygdemuseum

Bygdemuseet var en plats dit de forslat gamla hus från bygden som annars skulle förstörts. Något/några av husen hade stått där från början berättades det för mig. Området var stort, men glashalt att gå där det var plogat, till andra hus var det oplogat. Visst önskade jag att det var en annan årstid, men sådant går inte att ändra på.

En liten skidbacke hade den lilla orten också… och där åktes det flitigt när jag vandrade förbi platsen. Det var till och med tävling där. Det är endast sista delen av backen som syns på bilden.

hoppbacke

 

Kommentarer till: "Meldal" (18)

  1. Krya på dig !

  2. Inte det minsta kul med förkylning. Men den går över. Ser ut att vara en fin, men lite ödslig plats, som du varit på. Tänker… var hade du dina patienter??? Det där med halka, det har vi här också. Jobbigt, tycker jag.. tur att det finns broddkängor att ta på. En annan årstid.. jaa, det längtar jag till. Alla årstider utom snövinter, går bra för mig. Ska åka till Teneriffa på söndag. Kolalr väderutsikterna, och ser att det förutspås lite halvdant väder. Men man slipper iaf snö och halka och kan klä sig i normala svenska sommarkläder.

    • Det var en liten kommun jag var i, knappt 4.000 invånare. Förslag om att slå ihop den med ett par andra små kommuner, det låter klokt, tycker jag. Men det är förstås lika ödsligt där ändå.

      Ha det så trevligt på din resa, hoppas du får litet sol på dig också.

  3. Krya på dig hörru…inte kul 😦

    Skidor åkte jag senast på 80talet nån gång…nåt fjällhelvete vi åkte till, minns inte vad det hette men trevligt var det…och kul.

    Här kom ju snön igen…jaja…vad ska man göra?
    Bara att klä sig varmt…jag som egentligen älskar snö är trött på det för första gången på många många år.
    Men snart är det vår 😉

    Ha de fint.

    • Skidor är det nog ungefär lika länge sedan jag åkte. Inget för mig i vuxenålder.

      Trött på snön? Ja, med vintrar som kommer och går, blaskiga, är det lätt att tröttna. Riktig vinter är bättre faktiskt, säger en som egentligen inte gillar vintern…

  4. Fina vinter bilder, fast som sagt det räcker med att ha snö på bild.

  5. Vyerna är som från en deckare, tänkte jag spontant.

  6. Fint att titta på. Om man säger. Krya på dig!

  7. Verkar vara en fin liten ort. Men liten? Krya på dig!

    Svar: Ja, jag fortsätter skriva. Alltid nåt, sa fan när han fick se Åmål.

  8. Vilken vacker och inspirerande miljö att jobba i! Släktforskning har jag aldrig provat, kanske för att all släkt kommer från Finland och jag inte riktigt vet hur systemen med kyrkoböcker o liknande gäller där. Eftersom jag är äldst i min släkt har jag heller ingen att rådfråga angående släkten. Trist men sant. Träffade idag en ung man som lyckats spåra släkten till1530-talet i finska Savolax! Inte illa!

    • Inte illa att kunnat spåra släkten tillbaka så långt bak i tiden. Det måste ju tyda på att det finns register över befolkningen väldigt tidigt även i Finland. Tror dock jag lärt mig att Sverige har det äldsta befolkningsregistret.

  9. Fina bilder! Norge är ett trevligt land, tycker jag.

Kommentera

Etikettmoln

