Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Biokvällar

trevligt folk

Nu har jag varit på bio två kvällar i rad.

Igår kväll såg jag en turkisk film, ”Vinterdvala”,  den filmen har vunnit en guldpalm. Någon tidning har liknat den vid ett Norén-drama och en annan med Ingemar Bergmans ”Scener ur ett äktenskap”. Filmen var lång, cirka 3,5 timmar. En ganska knepig berättelse, eller kanske är det mer riktigt att jag skriver att det handlar om ganska knepiga relationer. Relationsfilmer brukar jag tycka är intressanta, den här var det också, men en film jag behöver fundera en hel del över för att få ihop delarna. Varför blanda in hyresgäster i ett helt annat hus med själva huvudpersonens närmaste familj? Ja, det kan jag se i efterhand att det finns ett samband, men ändå.

Hur som helst så var huvudpersonen en man som ville styra över sin omgivning, främst hustru och en syster till honom. De levde tillsammans i en bygd där befolkningen var fattig medan han hade mycket pengar. Relationerna mellan mannen och hustrun var dominant man och förtryckt kvinna, mannen och systern, ja mellan dem var relationerna kyliga, mycket käbbel. Mellan kvinnorna, ja i efterhand vet jag knappt om det fanns någon relation alls mellan dem…

Mannen driver ett litet hotell uppe på en bergstopp dit inte några gäster hittar under vinterhalvåret då filmens scener utspelar sig. Jag har inte riktigt bearbetat filmen, den finns kvar i mig. Jag tyckte om den, men den var inte enkel (för mig) att förstå…. 😉 Därför länkar jag till GP:s recension som jag tycker beskriver filmen på ett bra sätt.

Betyg 3,5 av 5 möjliga. Den hade vunnit på att kortas ned något.

 

Ikväll har jag varit och sett ”Filip och Fredriks presentation av Trevligt folk”. En film som jag inte behöver grubbla över för att förstå – en riktig good feeling-film, tycker jag. Det är en dokumentär om somaliska killar som bor i Borlänge, hur de anmäls till bandy-VM som genomfördes i Sibirien februari 2014. Anmälan gjordes cirka ett halvår innan det gick av stapeln och då hade killarna aldrig stått på några skridskor över huvud taget! Det är en dokumentär där vi får följa gängets kamp för att nå målet. Länge var det ovisst om de skulle klara av att bli så duktiga så de blev ett av de lag som fick ställa upp.

Filmens huvudhandling kretsar runt deras träning i projektet Bandy-VM, men biobesökaren får också en liten inblick i killarnas bakgrund och historia samt även hur svenskar i en liten stad ser på ”de där”.

En smårolig film, mysig och även tankeväckande. En film jag gärna rekommenderar.

Betyg 4 av 5 möjliga.

 

 

 

 

Kommentarer till: "Biokvällar" (4)

  1. Filmen Trevligt folk kommer jag definitivt att titta på men den turkiska filmen verkar också intressant. alltid kul att se filmer från länder som inte är svenska eller engelska.

    • Jag gillar dessa knepiga filmer jag behöver gå och fundera en del på för att försöka förstå de olika spelen. Samtidigt känns det litet frustrerande att jag inte får ihop det med en gång… 😉

      Kul om du ser någon av filmerna och kommenterar dem i din blogg!

  2. Kul att läs dina recensioner av två väldigt olika filmer.
    3.5 timmar lång film är inget för mig. Jag pallar inte att sitta still så länge.
    Men Fredrik och Filips film skall jag nog gå och se.
    Vi bor i centrum och har 5 minuters promenad till Filmstadium. Tyvärr kommer vi
    inte iväg att se filmer, så vi har lovat varandra att en gång i månaden skall gå på bio.
    Det är några dagar kvar till månadsskiftet se vi ska säkert hålla löftet.
    Jag har läst fatt lite oss dig. Trevlig blogg du har.
    Ha det bra.
    Kram Viola

Kommentera

Etikettmoln

