Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lugn och ro

starksprit

Det är kväll och det känns rofyllt.

Tidigare idag hade jag besök av barn och barnbarn, härligt. Mat, glass, lek, bus, mys.

Sitter nu och njuter av tystnaden, har varken radio eller TV på. Ätit litet rester och slagit upp en drink, förr kallade jag det för grogg, men nog låter det litet mer respektabelt med en drink… 😉 Jag har fortfarande kvar av en 37:a starksprit som jag vann under en bussresa i Peru när jag semestrade där 2008, tror jag bestämt det var. Flaskan stod länge oöppnad, precis som om jag inte trodde att peruansk starksprit var något att ha, eller om jag ville spara den till speciellt tillfälle. Men, sanningen är att jag väldigt sällan dricker starksprit, det är vin som gäller för mig när jag vill ha något gott att dricka. Idag fanns det inget vin i mitt kylskåp och då blev det en drink, inte alls dumt!

Bussresan var lång, ”vanlig” buss, inte turistbuss…. för att passagerarna skulle roas litet ordnades det bingo och det var så jag vann flaskan! Inte fixas det bingo eller annan förströelse i våra svenska bussar, oavsett hur långt vi reser… 😉

Ser att jag inte ens kommit upp i 5.000 steg idag, funderar på om jag ska ge mig ut på en liten kort promenad för att nå upp till mitt mål, 7.000 steg/dygn. Ser inte så lockande ut, det är åter snö på marken och det låter som att det regnar, tror dock jag ska ta mig i kragen och ge mig ute på en snabbrunda. Om vädret är någorlunda i morgon ska det bli en betydligt längre runda, är min tanke nu.

Ha en fortsatt skön helg, med eller utan alkoholhaltiga drycker! 😉

Kommentarer till: "Lugn och ro" (24)

  1. Ingen försvinnande åtgång på den där flaskan alltså … Hoppas att det smakar gott när du väl smakar då … 😉

    Jag har, till stor del tack vare dig, haft min stegräknare på mig i några veckor. Idag har jag slagit personligt rekord …
    Över 12000 steg är jag uppe i, men det krävdes en långpromenad på 1,5 timma för att nå dit …
    Trots att jag gått ganska mycket på sista tiden, eller kanske på grund av, har jag problem med benen när jag motionerar. De känns som ”stockar”, och idag fick jag ont i benhinnorna. Nu under kvällen haltar jag varje gång jag reser mig och går mellan rummen här inne.
    Gillar inte att det känns värre och värre ju mer jag går, i stället för bättre och bättre … 😦

    • Kul att jag lyckats inspirera dig, men inte så kul att du får ont i benen. Hjälper det inte om du vilar, går mindre, ett par dagar och sedan kör igång litet mer igen? Jag hoppas det, utan att vara expert… 😉

      Det dygn jag reste hem från Norge senast fick jag ihop drygt 20.000 steg! Dels hade jag en hektisk natt… från kl 00.00 till 07.15 när jag slutade hade jag sprungit drygt 10.000 steg. Flygplatserna kräver många steg, mellan bussar osv. Men jag var mäkta förvånad och imponerad över stegmängden. De två närmast följande dagarna blev det inte lika många steg… inte ens 7.000.

  2. Hej igen! Tack för din kommentar. Du kommenterade hos mig den 15 feb och jag kikade på din blogg, fann den intressant med likvärdiga intressen och lade in den bland de bloggar jag läser på min sida. Där kan jag klicka och direkt lägga in kommentarer. Bredvid ditt bloggnamn Miatankar ligger en med likartat namn. Kom direkt på att jag blandat ihop dig med damen med en valp. Kul att du också satt och tog det lugnt ikväll. Det har jag också gjort, fast med 2 glas rödvin. Ingen TV, ingen radio heller och jag kan också njuta av tystnaden. Kul om du hörde av dig. Jag har inte så förfärligt många som jag följer och konmmenterar, kanske ca 6 st. Nu säger jag god natt! Ha en skön forts på helgen.

  3. Min blogg heter Tankar från mitt fönster.
    http://kajsastina.blogspot.se/

  4. Jag fick inte heller ihop många steg i går, men idag är det jag som ska ta hunden på en runda som tar ca 1,5 timme. Marken är vit idag men förmodligen försvinner det under dagen. Kanske är hunden inte lika smutsig när vi kommer hem som hon var igår…

  5. Samma här; det blir sällan starksprit. Vin eller öl. Igår drack vi en italian zinfandel som jag kan rekommendera.
    Vad duktig du är på att röra på dig. 5.000 steg på en dag är inte illa.

  6. Bra att ha ett rörelsemål. Veckan som gick var alldeles för dålig i det hänseendet för min del. Blir så ibland. Förhoppningsvis blir det bättre under kommande veckor.
    Här är det också vin som gäller. Nästan alltid på fredagar. Slatten som blir över på lördagen. Gillar rödvin bäst men hade en sedan två veckor öppnad vitvinsflaska i fredags. Den smakade fortfarande bra. Drack Sangria flera gånger på Teneriffa. Riktigt gott och nästan nyttigt med all frukt i. Andra sorters drinkar…. nä det händer aldrig. Trots att vi har diverse starksprit stående. Kanske man borde prova någon gång.

  7. Vädret hos dig låter precis som det som är här nu. Tror nog jag får hoppa över promenerandet idag ändå även om solen skiner. Det kommer förhoppningsvis fler soldagar. Trevlig helg

  8. Drink låter godare än grogg kommer jag på då jag läste. Drink sällan. Vin då och då. En whiskey med herrarna i närmaste umgänget. Lugn utan ljud är en höjdare! Skål Mia även om det var igår 🙂

  9. Hej, som äkta finne är jag uppfödd med vodka, finsk vodka, Ibland rysk vodka, mest finsk vodka. Groggar var det som gällde. När man gick på krogen så fick man spriten för sig o en flaska groggvirke för sig. På så sätt kunde virket räcka till ganska många groggar, ”ler”. Bortåt fyrtioårsåldern blev jag äntligen förtjust i öl och sedan dess är det bara pilsner som duger
    Ha en fin söndagkväll

    • hehe här kom den finska sisun in. En god drinkblandning är inte dumt, men väldigt sällan jag gör sådan. Öl, ja det är gott, men dricker det väldigt sällan också. Däremot ett par glas kan jag ta då och då.

      Ha en fin söndagskväll du också!

  10. Nej spritdrinkar blir det inte ofta men visst why not!?

    Det låter som du har det mysigt!

    • Ja den gångna veckan har varit kanon, men nu börjar det dra ihop sig för en period att se till att det kommer in inkomster igen! 😉

  11. Brännvinslotterier är väl inte ovanliga på svenska arbetsplatser. Men knappast bland syrror och bibliotekarier. Apropå grogg alltså.

    • Vinlotterie har jag deltagit i någon gång men inte var det inom sjukvården, inte… Helt riktigt sådant hinner vi inte syssla med där… 😉

  12. Jo, drink är ju en ”finare” benämning på grogg i syfte att göra den mera rumsren. Själv gillar jag att ta en öl. Vet inte hur rumsrent det är.

    • Att dricka öl är väl rumsrent. Så många som snackar om hur gott det är med en stor kall öl en varm sommardag… Den yngre generationen dricker betydligt mer öl än vin, tror jag. I varje fall om jag tittar på mina söner… Du får räkna dig dit också…. 😉

Kommentera

Etikettmoln

