Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Jag heter inte Miriam

jag heter inte miriam

Boken ”Jag heter inte Miriam” fick jag i julklapp. Har nu läst den, litet seg i början tyckte jag, men sedan var den mycket intressant. Majgull Axelsson berättar så att läsaren dras in i berättelsen, jag sögs in i berättelsen, blev väldigt berörd av många ”avsnitt”.

Historien är en fiktiv berättelse, men mycket fakta har hämtats från vad som hände i koncentrationslägren och tiden runt deras existens. Vi får ”lyssna” till en åldrande kvinna, Miriam, som tänker tillbaka på sitt liv.

Det är Miriams 85 års födelsedag och när familjen uppvaktar henne undslipper det henne ”Jag heter inte Miriam”. Barn och barnbarn hörde, men förstod inte… Miriam har aldrig berättat för någon, inte ens för sin familj vad hon gått igenom och vem hon egentligen var. Hon hade berättat att hon är judinna och vistats i koncentrationsläger innan hon kom till Sverige, så mycket mer hade hon inte velat berätta.

Litet senare under hennes födelsedag tar hennes barnbarn Camilla med henne ut på en promenad. Då får hon sin farmor att berätta sådant hon aldrig berättat för någon. Berättelsen handlar om hur hon kom till koncentrationsläger, vistelsen där, misstänkamheten, sveken och lojaliteten med andra medfångar. Hur hon som zigenska flickan Malika förvandlade sig till judinnan Miriam, hur hon kom till Sverige och aldrig vågade avslöja att hon egentligen var/född som zigenerska. En tid efter att hon kommit till vårt land förstod hon att ingen zigenare fick bosätta sig i Sverige efter den tidens lagar. När det blev uppenbart för henne sluter hon sina läppar om sitt tidigare liv, hur inte ens hennes make får veta något. Hon tar ett löfte av Camilla att hon aldrig får yppa något om detta förrän hon är död.

Det är inte många böcker som får högsta betyg av mig, men den här får det utan tvekan.

Betyg 5/5.

 

 

 

Kommentarer till: "Jag heter inte Miriam" (8)

  1. Underbart med bra böcker.:-)

    Det låter verkligen som en både spännande och intressant berättelse.

  2. Jag har bara läst aprilhäxan av Maj-Gull Axelsson och den var ju jättebra! Kanske skulle läsa denna också – låter mycket bra!

  3. Den här ligger ju och väntar på mig! 😀

    • Så sant så. Även om jag visste att det inte var en dokumentär historia så kändes det som om det hade kunnat vara det! Det gav en extrapoäng.

Kommentera

Etikettmoln

