Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Hat

tavla

Det uttrycks så mycket hat mot andra människor både i vårt land som i världen totalt.

Nils Horner sköts till döds för något år sedan borta i Asien. Svenska journalister har suttit fängslade i Etiopien och i Syrien bl.a. , Lars Wilks är dödshotad. Människor slår och misshandlar, t.o.m dödat andra enbart för att offren är invandrare – i vårt land! Muslimer omtalas som syndabockar till mycket. IS-medlemmar skär halsen av folk! Hela världen tycks blivit fylld med hat.

Alexandra Pascalidou hoppade av P1-programmet Ring P1 efter allt hat och alla hot hon utsatts för. Nu kommer det signaler om att hon endast tar en paus och förmodligen kommer tillbaka i offentligheten. Det gläder mig i så fall, jag hoppas hon orkar och får det stöd hon behöver! Tragiskt om journalister hotas och hatas så att de lämnar sina arbetsplatser. Journalister är ofta en förtalad yrkesgrupp, men ack så viktiga för en demokrati. Nu är det inte endast journalister som hotas, Lars Wilks är konstnär, han halkade med i inlägget av bara farten.

Vad ligger bakom allt det här hatet? Utan tvekan föder våld mer våld, hat föder mer hat. Det blir som onda spiraler, hur gör man för att stoppa det som sker i spiralen? Klipper av den så allt faller platt till marken? Hur gör man det? Ska vi behöva än en gång gå igenom det som startade och skedde under andra världskrigets tid, men nu med muslimer som syndabock?

Vad tror du läsare att allt hatet bottnar i?

4/100 blogg100mini

 

Kommentarer till: "Hat" (26)

  1. Svår fråga. Nån slags frustration finns kanske i botten. Trist att det ska varade.

  2. Viktig, men svår fråga det där. Hat är en komplex kälsla, många små känslor, av svek, inte bli sedd, utebliven bekräftelse. Svåra trauma, störningar i tanke/uppfattning. Missad skolgång .Hämndlysten.Tål intebli motsagd Gått snett någonstans i barndom eller ungdom, missuppfattningar. Så går mina tankar kring hatet hur det uppstår. Kanske är normlöshet en faktor, att allt är så stort … ne,j nu får det räcka nu svävar jag visst .. 🙂
    Ser att du bloggar 100 i år! Lycka till!

    • mmm andra året i sträck jag testar #blogg100.

      Det är fullt tillåtet att svamla som svar. Det finns säkerligen mer än en orsak bakom problemen.

  3. Hat bottnar nog i många saker. Det kan handla om rädsla för det okända, det kan handla om att hataren har en självbild där denne helt enkelt betraktar sig själv som högre stående än andra människor. Många verkar se en fara i människor som inte liknar en själv, vilket då (av någon märklig anledning) resulterar i hat. Själv gilla jag att lära mig mer om andra människor och de erfarenheter de har.

  4. Jag tror vi har börjat få ett samhälle där det är de och vi. Egoismen finns lite överallt.
    Hur motarbetar man? Ja, jag vet inte. Jag, som är till åren kommen, kan ju jämföra då och nu. Allt var inte bra, men jag tror att vi brydde oss lite mera om varandra. Sen får man inte glömma att vi är inte längre är en liten ankdamm.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    • Tyvärr börjar det bli ett vi och dom-samhälle, så tycker även jag. Egoism och girighet har vuxit sig starka… Tack för din kommentar!

  5. Hat bottnar i maktlöshet,i hatet ligger en revanschlusta.Hatet kan många gånger vara befogat.Jfr gärna hur olika folkgrupper utsätts för övergrpp.Jag kommer inte på något bättre exempel just nu än konflikten Palestina-Israel.Där har man förmodligen en del av förklaringen till IS hat.Ett i mina ögon befogat hat.

    • Maktlöshet tror jag också kan vara en bakomliggande orsak. Men vad blir bättre av att hata andra människor? Ingenting, tvärtom, allt trappas upp. Att det uppstår konflikter, måste det då leda till hat?

  6. Saknas viljan till kompromiss,ja vad återstår då?

    • Varför ska vuxna människor inte kunna kompromissa?

      Palestinafrågan är inte enkel, men den blir ju inte enklare genom hat och strid.

  7. Varför skall den starkare parten,Israel,kompromissa om den har stora vinster att hämta.Kompromiss bygger på att man möts halvvägs.Båda parter förlorar på det.Ok,man kanske vinner en fred men allt fler judar emigrerar till Israel och man har allt att vinna på att driva Palestinierna ännu längre ut och maktlösheten och hatet växer.

    • Jag förstår dina argument, men tycker inte det är värdigt vuxna människor att vara så giriga. Som du skriver båda sidor förlorar på att hata och förgöra.

      Hat finns ju även i lilla Sverige!

  8. Janne Josefsson sade en gång att det finns ett förakt mot den vanliga,lilla människan utan röst hos de stora tidningsredaktionerna.Hur många granskande reportage av makten fick vi se från tll exempel Expressen under borgarnas år vid makten? Man har allierat sig med borgarna och är livrädd för förändring i maktbalansen.Därför får vi se hutlösa uthängningar av bland annat SD-folk.Man har slutat granska makten.Nu börjar man dock igen,senast var ju den direkta lögnen från Expressen angående något säkerhetpolitiskt uttalande som man påstod att Margot Wallström gjort.Expressens lögn var så pass allvarlig att till och md försvarsmakten tvingades att dementera Expressens lögner.Googla om Du vill vta mer.

    • Att journalister ska granska makten är en av deras viktigaste uppdrag. Makten i vårt land granskas för litet, där är vi överens. Men sedan tycker jag du kör med dubbla budskap, det du flikar in om sverigedemokraterna tycker jag verkar som att du tycker de granskas för mycket!? Det tycker inte jag, det är ett parti där mycket knepigheter döljer sig, främlingsrädsla, hat, halvkriminella typer osv. Det har visat sig genom åren. Så med andra ord tycker jag att även de ska granskas ordentligt i sömmarna, precis som alla de andra som väljs till att vara förtroendevalda i vårt land.

  9. Som väl är finns det mycket kärlek också, men det skrivs det inte mycket om.

  10. Nu uttrycker jag bara mina egna tankar…Jag tror att främlingskap skapar rädslor som får oss att reagera som vi gör. Om vi skulle våga lära känna vår ”fiende” skulle vi se att de är precis som vi. Hudfärg språk kan vara annorlunda men hjärtat är rött hos oss alla.
    Kram på dig.

  11. Det nuvarande samhället är inte förlåtande,kommer man lite på sned så knuffas man brutalt ut. Det räcker med en betalningsanmärkning. Människor som sympatiserar med SD är de enkla människorna,de som inte har någon röst i samhället,inte tillgång till DN-debatt eller ledarsidan i SvD. Jag sympatiserade blygsamt med SD,samhället tog ifrån mig mitt arbete. Jag betraktar mig som en skötsam människa men blev behandlad som värre än en kriminell. Jag,en vanlig människa utan politiska uppdrag,inte ens medlem i SD,jag skulle krossas.

    • Absolut lever vi i ett tufft samhälle. Men samhället har nog varit tufft i alla tider, fast på olika sätt.

      Jag tror också att många av sd:s sympatisörer är enkla människor som har svårt att komma in i samhället. Sd är duktiga på att dra dem till sig, mest beroende på att de är ett missnöjesparti! Vi människor har olika kapacitet för att gå vidare i samhället när livet kör ihop sig… Ibland tror att de flesta måste välja ny vägriktning om du förstår hur jag menar.

  12. Till stor del bottnar det i rädsla, och det är ju inte så konstigt med tanke på alla terrordåd, ISIS mm. Sen finns det även de som är på riktigt onda människor och har sitt bränsle i hat.

    • Visst finns det de som är onda rakt igenom. Men jag vill tro att ingen föds ond, kan undra vad som gör att någon blir ond rakt igenom.

  13. Det är otäckt med detta hat mot människor både i världen och i vårt lant
    och det verkar blivit värre……..mycket oroande.
    undrar också varför det blivit så…
    Jag hyser samma oro som du om vi åter igen ska behöva gå igenom det som startade och skedde under andra världskriget tid,
    tänk att människan aldrig lär sig….

Lämna en kommentar