Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fruntimmer

kristiansund.10

Ords betydelse och tolkningar är intressant, tycker jag.

En av mina vänner använde ordet ”fruntimmer” om en grupp kvinnor där jag ingår. För mig är det ett ord som är negativt laddat, min erfarenhet är att det oftast har använts i nedsättande, eller rått skämtande om kvinnor, ofta av grabbiga män, om ni förstår hur jag menar.

Jag bytte ut ordet fruntimmer mot ordet kvinnor. Den kvinna som yttrade ordet känner jag så väl så jag visste att hon inte använde det i något härskarsyfte. Trots det så ville jag protestera litet… Efter det så analyserar vi ordet, vad tycker var och en.

Är ordet positivt eller negativt laddat för dig? Du får gärna berätta i vilket landskap du är uppvuxen i också, ibland är vissa ords ”betydelse” lokalt förankrat.

5/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Fruntimmer" (37)

  1. Jag är uppväxt i Skåne och tycker att ordet både kan vara neutralt och negativt, beroende på i vilket sammanhang det används och med vilket tonfall. Positivt är det knappast.

  2. För mig har ordet fruntimmer också en negativ klang. Kanske för att jag fått höra fruntimmer från den äldre generationen när deras fruar inte gjort som de tycker är rätt. Själv är jag uppvuxen i Göteborgstrakten.

    • Tack för din kommentar och välkommen till miatankar! 😉 Alla i ”min grupp” hade inte negativa vibbar av ordet, jag hoppas många skriver ned sina tankar här så jag kan analysera hur det är över landet… 😉

  3. Jag har bott hela mitt liv i Skåne och fruntimmer har för mig ingen positiv klang alls. Tänker mest på nedsättande kommentarer om kvinnor som om de inte var lika mycket värda som män. Jag är född på Österlen, där jag sen tillbringat alla skollov, uppväxt i mellersta Skåne och bor sen många år tillbaks i norra Skåne. Jag har inte märkt någon skillnad på någon plats jag har bott.

    • Jag är uppvuxen i södra Småland, bor i norra Småland, har heller inte märkt någon skillnad. Kvinnan som sa fruntimmer och tycker inte det finns någon negativ klang i ordet bor i Västmanland, vet faktiskt inte var hon är uppvuxen under stor del. Vet att hon bl.a bott i Jönköpingstrakten.. 😉

  4. Skåning var det här 😉 Jag tycker nog att ordet är både gammeldags och oftast negativt laddat. Men det beror ju alltid på hur det framförs. Oftast hör man om det ska vara i positiv eller negativ bemärkelse.
    Om man splittar ordet blir det märkligt frun-, går att förklara men -timmer… då tänker jag på stora trädstockar som är tunga att dra. Märkligt ord är det nog. Fruntimmer.
    Men som sagt ofta använt när man ska klanka ner på kvinnor… fast inte alltid. Folk uttrycker sig så olika och det blir då komplicerat ibland.

    Ha det fint!
    Och tack för hälsningen inne hos mig!
    Kram Christina

  5. Jag skulle inte bli smickrad av att kallas fruntimmer. I mina öron låter det negativt.
    Hälsar *P* i Skåne

  6. Negativt, i bästa fall humoristiskt.

  7. Det beror på hur det sägs och i vilket sammanhang 🙂

  8. Jag upplever också ordet fruntimmer negativt laddat och använder det inte själv. Det finns ofta i uttryck som, ”typiskt fruntimmer”, ja se fruntimmer” och liknande. Alltså, ett förklenande uttryck om kvinnor.

  9. Idag negativt laddat. Men fram till slutet av 60.talet var det inget konstigt med det ordet i min västmanländska bruksmiljö. Men då hände det något. Tror dock att min 96-åriga mamma fortfarande inte ser något tokigt i uttrycket.

    • Vad jag minns har jag alltid reagerat negativt på det. Fruntimmer användes aldrig i mitt föräldrahem, vad jag minns, utan bekantskapen med dem är just i de sammanhang som Steve har relaterat till. Men förmodligen litet knutet till olika områden i landet.

  10. Intressant att det var en kvinna som använde ordet. I min barndom (är uppvuxen i Medelpad) minns jag att ordet användes ofta. Ordet fruntimmer tror jag (på den tiden) inte enbart var något negativt. Benämningen ”ett rejält fruntimmer” användes för att beskriva en självständig kvinna som var handlingskraftig och klok. Idag är det väldigt sällan jag hör ordet, nästan aldrig. Själv skulle jag inte använda det eftersom det troligen skulle uppfattas negativt.

    • Ser att de flesta tolkar ordet som jag gör. Det var så hon tänker, min väninna, att det är i positiv betydelse… hon tänker just rejält fruntimmer!

  11. Skåne här,det är många skåningar hos Dig:-)
    Jag skulle aldrig själv använda ordet,vulgärt i mitt tycke.Inte alls hedrande för alla fina kvinnor.

  12. Från Östergötland och Södermanland, och tycker nog att det främst är nedsättande och negativt. Har, vad jag kan påminna mig, aldrig hört ordet i vare sig neutral eller positiv situation, så då blir ju tolkningen ganska ensidig.

  13. Jag hör det nästan aldrig idag, men jag minns att det användes i min barndom. Uppvuxen i Västmanland. Åren efter hörde jag ordet fruntimmer användas av män som uppnått en viss ålder och enbart i negativa sammanhang. Jag tror jag skulle bli rasande om någon kallade mig fruntimmer. Trevlig helg medan jag är inne.

  14. Ruth i Virginia sa:

    Långt tillbaka, när jag var ung, användes orden ”karlar” och ”fruntimmer”, men sen
    kom det uttrycket ”Ja, se fruntimmer!” Nedlåtande. I en del av Bergslagen användes
    även uttrycket: ” Här kommer dä en kar å e männisha.” (stavning som det låter)

    (Ordet ”karl” tycks inte användas mycket nu för tiden.)

    • En ”redig karl” hörs nog i Småland, men det är nog i sammanhang som är litet raljerande. Inte så snällt det heller, längre.

      Välkommen till min blogg!

  15. Ruth i Virginia sa:

    I Östergötland hörde jag också ”Hon är ett rekorderligt fruntimmer.”

  16. Fast fruntimmersveckan är ju ett vanligt begrepp kom jag att tänka på.

    • Helt riktigt, fruntimmersveckan har blivit ett begrepp. Frågan är om det fanns något negativt skämtsam bakom det en gång i tiden? Det skulle inte förvåna mig, i gamla jordbrukssamhället var inte regn den tiden på året något positivt..

      Fruntimmersveckan nämns som att det regnar den veckan, fruntimren kan inte hålla tätt!

      Jag vet att jag för flera år sedan skrev ett blogginlägg om det här, kollade min almanacka och fann att det var mer än en vecka som endast hade mansnamn…. gubbaveckor hör vi aldrig talas om!? Varför?

  17. mormorkerstin sa:

    Kanske börjar bli dags för oss kvinnor att återerövra ordet fruntimmer (kommer visst från tyskans ord för kvinnorum, Frauenzimmer). Andra ord som varit nedsättande har ju lyckats vända trenden. Bög är väl ett sådant ord, eller hur?
    – Ja se fruntimmer, med en liten uppgiven suck efter, har ju sin vardagliga motsvarighet. Vem har inte sagt – Ja se karlar!

    Tycker hon som startade hela tråden. 🙂

  18. Fruntimmer kommer från tyskans Frauenzimmer och betyder ”fruar i ett rum”. Så egentligen inte alls negativt, fast det kan låta så, beror på hur man uttalar det eller spottar ur sig det.
    Ha en fin dag och tack för kommentaren hos mig! /Gerd

Kommentera

Etikettmoln

