Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Huvudbonad på jobbet?

litet hus

Igår kom det rapporter om att en del kommuner lovar de äldre att slippa vårdare i slöja inom hemtjänsten. Ett kontroversiellt beslut.

Jag har varit chef för hemtjänstgrupper under flera år och fick då önskemål från några äldre kvinnor att slippa män som vårdare! Som alla vet så är vården väldigt kvinnodominerad, jag fick aldrig samtal från män med liknande önskemål, att slippa vårdas av kvinnor!

Var hamnar vi om vi går sådana här önskemål till mötes? Kommer kvinnor med huvudbonad att väljas bort av arbetsgivarna? Eller män? Eller tatuerade? Eller vad det nu kan handla om.

Inom hemtjänsten utförs en del intima tjänster, som hjälp vid duschning. För övrigt så kan det handla om hjälp med att stiga upp, morgonhygien, klä sig, matleveranser, städning m.m. Ja, det mesta som en gammal sjuk person kan behöva hjälp med. Ska inte de äldre få välja vilka de vill ha i sitt hem?

Det vore intressant att lyssna in vad ni som läser detta tycker. Ska människor med hemtjänst få välja bort kvinnor med huvudbonad endast för deras klädsel?

6/100 blogg100mini

 

 

Kommentarer till: "Huvudbonad på jobbet?" (13)

  1. Jag håller med om att det är en ”politiskt” svår fråga. Om man ser äldrevården som en allmosa till gamla människor, så är svaret enkelt. Tag emot allmosan som den är eller låt bli.

    Ser man frågan ur ett ”mänskligt” perspektiv så är det väl lika självklart att man själv måste få bestämma vem som man vill ha vården av? Särskilt viktigt är det förstås när det gäller så privata och intima frågor som vård i sitt eget hem. Tycker man dessutom att de gamla ”redan själva betalt” denna vård genom sina skatteinbetalningar så borde det inte vara någon tvekan om att de ska få vara med och påverka vem som vårdar dem.

    • Det här inlägget kommer jag inte att ge några svar på era kommentarer. Väntar i varje fall något dygn så många fått svara utan att veta vad jag tycker, det kan hämma misstänker jag. Tack för din kommentar!

  2. Även om jag nu inte råkar vara i hemtjänsten har diskussionen funnits även hos oss. Tycker det är så dumt så jag funderar på att börja bära hatt, keps, scharlett … Undrar hur reaktionen blir? Så länge inte jobbet och hygien blir lidande kan jag inte se någon anledning förbjuda detta. När ska vi människor förstå att vi måste respektera varandra? Sorg! Trevlig helg o kram från mig!

  3. Jag förstår att man inte vill ha en med heltäckande burkha (eller ens med en slöja som bara lämnar ögonen framme), men huvudbonad måste man få ha. Annars ät det ren racism.

  4. Svår fråga. Men om man ser det som så att slöjan inte är vilken huvudbonad som helst, den visar att bäraren utövar en religion som alla inte accepterar. Den senaste tidens händelser har också gjort att många, speciellt äldre människor, skräms av allt som har med islam att göra.

    Det kan också vara så att man inte ställer upp på slöjans syfte, att kvinnor inte ska få visa sitt hår eftersom det kan locka andra män. Jag är lite kluven, tycker att alla ska ha rätt att klä sig som man vill, samtidigt som slöja och andra mer extrema plagg som burka och niqab är tydliga markörer för kvinnoförtryck. De kvinnor som bär dessa plagg har många gånger tvingats till det. Att säga att de själva valt är en sanning med modifikation eftersom det råder starka påtryckningar från närstående. Jo, jag vet att det finns frivilliga val också, men tyvärr tror jag inte att de är så vanliga som det sägs…

  5. Man är på arbetet och där går vårdtagarnas önskemål före. Det handlar om respekt. Enhetlig klädsel för vårdpersonal tycker jag så behöver ingen känna sig kränkt åt något håll. Jag skulle till exempel helt sakna förtoende för en tandläkare med tatuerade armar. Jag skulle uppfatta detta som ett sätt att uppvisa någon form av exhibitionistisk personlighet framför yrkeskunskap. Den principen bör gälla alla nivåer och positioner inom yrken där högt förtoendekapital behövs.

  6. Vore klart bäst om alla som jobbade inom hemvården hade arbetskläder, arbetsuniform. Naturligtvis kan man både bära keps och slöja till denna uniform… eller låta de tatuerade armarna titta fram under den armbågslånga skjortan. Är så trött på klädkodsdebatten… inklusive keps i skolan eller ej… Det är ju inte det som det handlar om, utan människan bakom kläderna.

  7. Det här är, som de tidigare kommentarerna visar, en svår fråga. Jag tänker som Rolf att enhetlig klädsel så som det är inne på sjukhusen, förenklar. Det svåra blir när vårdaren dvs hemtjänst kommer hem till dig. jag är kluven. PÅ ett sätt tycker jag att man, som vårdtagare ska kunna välja. Jag vill ju kunna känna förtroende för den som hjälper mig. Å andra sidan måste man visa respekt för våra olikheter och om jag väljer , av olika skäl, att ha slöja, keps eller vad vet jag så borde det vara ok. Det här var en alldeles för svår fråga helt enkelt. Den kräver mer tanke och kraft än bara ett kort svar på bloggen. Men viktig är det och det är bra att du tar upp den. Trevlig fredag från ett vårligt Enskede.

  8. Ytterst handlar det om att skapa förtoende hos de människor som på något sätt är i beroendeställning och där är kläderna viktiga.Jag skulle skratta åt en polis som bar keps,schalett eller något annat för situationen opassande.Jag skulle nog inte sätta mig i ett passagerarplan med en kapten,oavsett kön,i bikini.En professionell person tar helt bort sin egna person i arbetet.

  9. Själv tycker jag det inte är något problem att kvinnor bär slöjor inom olika yrken
    förstår inte hur en huvud-duk på huvudet kan störa….
    Men det att äldre kvinnor inte vill att män kommer ,kan jag förstå lite bättre…
    speciellt om det gäller så intima situationer som dusch osv.
    och eftersom det på många ställen är stor omsättning av personal, så kan det nog speciellt i dessa sammanhang kännas jobbigt om det kommer en främmande man som man inte känner…

  10. paulamerio sa:

    Ja vad tycker jag? Jag tycker religion förorsakar de flesta krigen i världen, jag tycker illa om när man använder religionen till att främja sina egna syften. Alla får tro vad de vill, pracka bara inte på den tron på mig. Huvudbonader är en knepig fråga, nu har man ju haft några år på sig att vänja sig vid den synen. För mig som patient eller kund skulle det vara mycket viktigare att kunna kommunicera på mitt eget språk med personalen än vad jag bryr mig om hur de är klädda. Men fråga mig igen om tjugo år när jag förmodligen använder mig av någon typ av hemtjänst om jag fortfarande tassar omkring på denna jord.
    Trevlig helg

Kommentera

Etikettmoln

