Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vart är kd på väg

brof

Ibland har jag trott att något parti som dinglat på repet skulle försvinna som riksdagsparti, åtminstone någon mandatperiod. Men därifrån till att önska att något parti skulle åka ut, det har jag inte gjort. Inte förrän inför nästa valrörelse, kanske, beror förstås på hur utvecklingen av de politiska utspelen och politiska inriktningarna blir de närmaste åren.

Allt pekar på att Ebba Busch Thor kommer att bli kds partiledare, i vart fall har hon ett stort stöd i sitt parti. Jag lyssnade på henne i lördagsintervjuni i P1 under februari månad, tror jag det var. Att en så ung kvinna har så bakåtsträvande idéer det förvånade mig, inte det minsta imponerad av henne blev jag. Motståndare till abort, tycker att folk ska få välja bort arbetsuppgifter som tillhör arbetsplatsen och yrket – åtminstone om det handlar om aborter! Ja, hon uttryckte sig inte så tydligt, men eftersom hon svävade på målet som hon gjorde kunde man inte tro något annat. Som kvinna blev jag faktiskt litet förskräckt. Det här upprepas i Aftonbladets ledare idag, alltså hörde jag inte fel, även om jag helst skulle velat tro det.

Idag har jag också fått kännedom om att Lars Adaktusson suttit i Bryssel och som ende svensk röstat emot ”Tarabella-rapporten”, till stöd för kvinnors rättigheter. Kristdemokrater har så länge jag minns pratat om familjens centrala plats, hur viktig familjen är. Är inte kvinnan en part inom familjen? Jag får inte ihop kd:s budskap.

Min reflektion blir att värnar man om jämställdhet så ska man definitivt inte rösta på kd. Det har jag i och för sig aldrig gjort…

Om det blir så att kd mer och mer kommer att arbeta för att förbjuda aborter på det sätt de vill, försämra kvinnans villkor över huvud taget, ja då hoppas jag faktiskt de försvinner som riksdagsparti. Det återstår att se, allt går i cirklar och mycket tyder på att vi går mot mörka högerriktningar igen, inte bara i Sverige utan i hela Europa.

Så fick jag skriva ned mina tankar om detta. Alltid retar det någon… 😉

12/100 blogg100mini

 

Kommentarer till: "Vart är kd på väg" (18)

  1. Ungdomen visar vägen och det är åtminstone jag glad över.Du kallar det bakåtsträvande,jag kallar det en nödvändig återgång till förnuftga värderingar.Sen kan man väl tycka att det är rimligt att KD företräder en bland annat livsbejakande politik.Synd att de inte vågade mer i det senaste valet.Sverige drivs sakta på rätt köl igen,hmm,vid närmare eftertanke är det kanske trots allt SD´s förtjänst.

    • Vi har olika syn på det mesta i livet… 😉

      • Ja,vi har ju det men vi kan säkert ha en hel del gemensamt inom vitt skilda områden.
        Förlåt att jag hoppar lite,men vad är det för en ståtlig bro man ser på bilden till detta inlägg?

      • Jag är i Kristiansund, Norge, just nu. En stad som ligger på tre eller fyra öar. Detta är en bro mellan två av öarna.

  2. AnneMarie Engblom sa:

    Har samma uppfattning som du.
    Kd är på väg att bli ett högerparti!
    Det behövs inte ett högerparti till i alliansen…

  3. Fruktansvärda åsikter om du frågar mig! Som sagt, bakåtsträvare har ingen plats i Riksdagen, vi vill framåt! När de pratar om familjens centrala plats tycker de förmodligen att vi ska gå tillbaka till den tid då kvinnan mer eller mindre räknades som mannens egendom utan självbestämmande. Såna åsikter skrämmer mig mer än mycket annat, det är verkligen att kliva hundratals år tillbaka i tiden och helt i linje med vissa fundamentalistiska värderingar. Nej, bort med skiten, förpassa dem till den historiska tid där de hör hemma…

  4. Har inte ens följt intervjun eller deras utveckling. Tycker politiken allt mer bara bli ett spel för gallerian och det blir bara svårare att veta vart man står.

    • Jag kan förstå det, känner ibland uppgivenhet inför makten. Trots allt är jag politiskt intresserad, lyssnar mycket på radio och läser mycket. Det som får mitt intresse att svalna litet är att alla verkar överge sina ideologier och spelet går ut på att få så många röster som möjligt – att det blivit det huvudsakliga målet. Politik är trots allt skitviktigt, det är styrmedlet för hela samhället.

  5. Tyvärr så verkar det som all religion jobbar för att förtrycka kvinnor. Ytterligare en anledning till att inte vara religiös.

  6. Ja, jag tycker KD:s politik är så mycket höger att jag blir mörkrädd. Kvinnosynen är skrämmande. I vissa frågor framstår de t o m som SD-light.

    Hur sedan Hägglund i sin roll som socialminister under så många år kunnat välsigna och se på hur hela vår välfärd krackelerat. Inte minst för sjuka. Detta är för mig en fullständig gåta.

    • Även om det hetat alliansen så tror jag inte småpartierna haft mycket att komma med. Där har statsministern styrt, ingen ursäkt för nedrustningen i och för sig. Det är bara att konstatera att kd har vandrat långt åt höger, än mer blir det säkert med Busch i toppen på partiet.

  7. Per-Anders sa:

    Frågan är vad partiledarbytet innebär för KD rent taktiskt. Kommer ett mer fundamentalistiskt och konservativt KD att locka fler eller färre väljare? Själv tycker jag Sverige skulle klara sig väldigt bra utan ett parti som är ett mellanting mellan moderaterna och SD.

    • Ja, det är frågan. Kanske blir det uppsving i början, men i längden tror jag inte den politiken håller. Tiden får utvisa det, jag tror att både du och jag kommer hålla ögonen på vad som händer på den fronten! Lars Adaktussons agerande tycker jag man kan sätta till höger om sd… ;-(

Kommentera

Etikettmoln

