Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

kristiansund14mars

Jag har lyssnat på debatten om rasism och hatet som växer i Sverige. Hat bottnar nog väldigt ofta i att inte känna sig sedd, avsaknad av empati och även om okunskap om andra människors villkor. Det finns säkert många andra orsaker bakom hat.

De som hatar och inte vill se människor med svart hår och litet annorlunda utseende i vårt land vill jag fråga ”Vad har du gjort för att få föda i Sverige?” Det finns massor med kärlek till andra människor i vårt samhälle, men vi får inte gömma oss bakom det och tro att allt är lugnt. De onda krafterna är starka, skrämmer människor, sprider hundbajs i brevlådor, mordhot, judar och muslimer som blir spottade på, människor som blir misshandlade och t.o.m mördade för att de är födda i ett annat land eller ser annorlunda ut m.m.

Alexandra Pascalidou var programledare för ett debattprogram i radions P1, debatten handlade om hatet i samhället. Programmet tycker jag är så bra så jag önskar att många ska lyssna på det. Det finns här.

Det finns många nationaliteter i vårt land, det är ingen tillfällighet. Dels beror det på att vi behöver arbetskraft men också att människor flyr från krig och förföljelser. De som kommer hit är ofta traumatiserade, de har trots det ett ansvar att följa svensk lagstiftning när de är här. De som anser sig att de är svenskar av födsel och 0hejdad vana, även om de inte har fötts under de allra bästa förutsättningar – trots bakgrund kan de inte överföra skulden till andra människor. Att utse syndabockar som ursäkt för sitt eget beteende tyder inte speciellt mycket på empati eller människokärlek. Det finns så mycket gott och så mycket vilja till att hjälpa människor på rätt köl. Jag önskar att alla skulle söka efter det goda!

Antisemitismen och muslimhatet är farlig för alla samhällen! Vi borde se likheter mellan vårt nutidssamhälle och nazi-Tysklands framväxt! Kollektiv skuldbeläggning är livsfarlig!

Alexandra Pascalidou som är programledare för det rekommenderade program är själv utsatt för på grund av sitt grekiska ursprung trots att hon är en mycket fin förebild för Sverige! Det som händer i vårt samhälle nu skrämmer mig. Hat är förödande för de enskilda människorna och även för samhällsutvecklingen.

17/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Vad har du gjort för att få födas i Sverige?" (22)

  1. Det ”fina” hatet som sprids i bland annat public service. Senast var det SR som kallade den nya ledarskribenten på GP,Alice Tedorescu, för husblatte. Vi har en vandal till rikspolischef,Dan Eliasson,som ville spy på Jimmie Åkesson. Jag ser nog att det är en skiljelinje mellan höger och vänster. Alla goda krafter,svarta,vita,grå eller blå bör göra gemensam sak och driva landet i en mer konservativ riktning. Brottslingar,oavsett,skall hårt straffas. Bra för alla,invandrare som svensk. Invandringen måste dock fn. begränsas. Skiljelinjen i huvudsak finns inte mellan invandrare och svensk utan mellan höger och vänster. Hatet finns fö. hos alla grupper av människor. Sverige drivs rätt,med bland andra konservativa krafter såsom bland andra Alice Teodorescu. Bördig från Rumänien. Invandrarna är ofta helt orädda och vågar ta machen. Tino Sannandaji är en annan röst som vederlägger många ” fakta”. De har min fulla respekt för de vill gott i sitt nya land.

  2. Det skrämmer mig med. Mest att ”vanliga” människor börjar anamma dåliga åsikter.

  3. För övrigt var det Pascalidou som kallade Tedorescu för en hel del nedsättande vokabulär i en intervju för ett tag sedan. Det fina hatet.Sånt behöver inte hyggligt folk med bra på fötterna nedlåta sig till. Nätack,jag lyssnar verkligen inte på en overaerad vänstertomte som Pascalidou.

    • Jag erbjöd länken till de som vill titta, det är aldrig något tvång på min blogg!

      Jag har läst din kommentar flera gånger nu, förstår inte riktigt hur du menar. Menar du att om någon vänstertomte säger något dumt att det ursäktar förföljelser, trakassarier, misshandel osv? Jag kan inte se att det finns anledning till att folk ska misshandlas, dödas för sin tros skull.

      Och… den här frågan ställer jag till dig: Vad har du gjort för att få födas i Sverige? Förmodligen ingenting… Försök att tänka dig in i andra människors situation, t.ex om du fötts i Syrien – hur hade ditt liv sett ut då? Eller i Somalia, Eritrea ja det finns många samhällen jag är tacksam att jag inte är född in i.

  4. Jag förstår om Du inte publicerar min senaste kommentar eftersom den helt omkullkastar bilden av den fina,verserade och objektiva Pascalidou.

    • Så simpelt av dig! Jag har aldrig blockerat en kommentar från dig. Är du i min blogg bara för att få sprida dina sd-sympatier så tackar jag vänligt men bestämt nej till fortsatta kommentarer från dig! Jag gillar inte att du påstår att JAG ska läsa bredare sortiment av tidningar och att du sedan vägrar att ta del av tankar från vänster utan att kommentera vad inlägget handlade om. Hatet och att folk blir illa behandlade! Trots det så fick jag ingen respons när jag redogjorde bredden på det jag läser. Som sagt… tack för den tid och de kommentarer du gett här, men min blogg är jag ansvarig för och vill inte i fortsättningen sprida hat, jag har sagt det tidigare… säger det igen! Använd din egen blogg till att få ut dina politiska synpunkter.

      Jag arbetar natt, godkände de kommentarer som var inkomna innan jag la mig för att sova! /MVH Mia

      Till övriga bloggläsare. Det är fullt tillåtet ha annan åsikt, men jag uppskattar om det blir en diskussion i så fall med frågor och svar, reflekterande…. i godmodig ton.

  5. Per-Anders sa:

    Hat och hot är bedrövliga företeelser i samhället. Men uppenbarligen är det en starkdrivkraft hos många. Själv tycker jag olikheter berikar.

  6. Jag vet vad kommunismen gjort för ohyggliga saker och jag skulle aldrig kunna förstå en vänstermänniska.Tack för denna tid.Fortsätt Du att förfäkta med de antidemokratiska metoderna där den som väsnas mest vinner.Åsyftar klockringningarna som är en direkt attack på yttrandefriheten,Undrar vem som hatar mest?
    Som sagt,jag tackar och bugar för denna tiden.

    • Jag har aldrig försvarat vad som hänt i kommunistiska diktaturer. Jag tycker lika illa om allt hat, hot och vilja att förgöra varandra. ¨¨

      Tack själv!

  7. Jag tror att stor del av hatet bygger på rädsla. Och är det så konstigt?? Alla terrordåden, IS, name it. Vi måste våga diskutera saker och inte svartmåla människor för deras åsikter. Sen FINNS det onda människor också, överallt, som får sitt bränsle av hat i allas dess former, men nu talar jag inte om dem.

    • Nej, jag talar inte om de onda människorna.

      Till viss del förstår jag ditt resonemang, men ändå inte. Hur kan man hata alla muslimer för att en grupp av deras trosutövare beter sig illa? Hur kunde judarna bli syndabockar för allt ont i Tyskland? Hur kan invandrare i vårt land hatas bara för att de har ett annorlunda utseende? Hur kan man växa själv som person genom att hata någon som står för något annat? Ja, det har jag svårt att förstå.

      Sedan håller jag med om att frågan borde kunna diskuteras, men det blir ofta två parallella diskussioner om två helt olika saker. Jag misstänker du tycker att det är fegt av mig att bryta diskussionen här, och det kanske det är. Jag vill dock inte ha en massa smutskastning av enskilda personer, smutskastning som jag inte står för… Fegt? Ja kanske.

      • Jag försvarar inte hat eller fördomar i någon form, men jag är för öppen diskussion, dock inte för öppet hat eller hets mot folkgrupp. Du och jag kan inte lösa problemet på bloggforum hur vi än diskuterar. Däemot så kan det vara bra att du tar upp ämnet, även om det ofta blir, som du säger, två eller flera olika diskussioner. Jag har några invandrarvänner (inte bekanta, utan VÄNNER) och de vittnar om att hatet blivit mycket värre sedan 2001 och WTC, nu har det säkert blivit ännu värre pga IS. Okunskap föder rädsla, och allmän demonisering och ”locket på” ökar utanförskapen och hämndmentaliteten bland de fördomsfullt lagda.

      • Nej du och jag kan inte lösa problemen, inte bloggvärlden heller… Det är väl ingen som har svaret på HUR det ska ske, men diskussion är alltid sunt om den förs på reflekterande sätt. Det är väl det som är det svåra i så här stora problemställningar om man tycker olika. Jag tror det är bra att det tas upp även på bloggar, vinklas på olika sätt. De som är intresserade av de här frågorna läser, tar till sig och reflekterar vidare – förhoppningsvis.

        Hat och hot är förödande, det leder enbart till större och djupare klyftor och problem, det är min övertygelse. WTC och IS, visst har det kopplingar, men ändå inte just till hatet på våra gator. Varför ska oskyldiga människor slås ned, dödas för att de är landsmän eller religionskumpaner med förövare? I så fall skulle norrmännen leva farligt med tanke på Breivik – det var hans övertygelse och ideologi som ledde till de brotten

        Instämmer med allt du skriver, kanske med litet reservation med stycket här ovan. Jag umgås också med vänner som är födda och uppvuxna i andra länder… 😉 Tack för din reflektion! Du får gärna fortsätta med att utveckla hur du kopplar IS till situationen i Sverige t.ex,… eller något annat som hör till frågan.

  8. ja, man blir förfärad av den rasism och hat som sprider sig i Europs och även här i Sverige…
    mycket skrämmande…
    Själv brukar jag säga att rasister är inte något speciellt smarta människor…
    För kan man tänka ordentligt så tycker man att alla människor ska kunna samsas
    och man försöker förstå och lära känna andra människor
    och att vi alla är medmänniskor
    oavsett hudfärg, religion osv.
    och ja, att söka efter det goda…
    och ja, denna Antisemitism och muslimhat är mycket skadligt för vårt samhärlle och vår jord
    Kram

  9. Det här är stort och svårt, känns faktiskt hopplöst och skrämmer mig oerhört. Vad kan lilla jag göra för att motarbeta den fruktansvärda människosyn som sprids med rekordfart?

    Tänker på indianen som berättade om de två vargarna som slåss i varje människa, en är ond och en är god. Så undrar hans barnbarn ”Vilken varg vinner” och han svarar ”Den du väljer att mata.”

    Vad är det som gör att den onda vargen får mer mat än den goda? Tack för att du tar upp ett viktigt och aktuellt ämne.

    Kram! Maria

    • Jo, stor och svår fråga,,, det indianska ordspråket tål att tänka på för alla. Vilken egenskap matar vi? Tack för det ordspråket!

  10. Jag menar bara att människan är så enkelt byggd att ser de på tv en massa araber med slöja och explosioner och WTC eller detta demoniska IS så börjar de därefter blänga på människor med slöja på även i Sverige. Det finns också en rädsla för vad människor som bor här står för- blir det terrordåd, åker de till IS och utbildar sig? Jag har lätt att se sambandet, även om jag vill poängtera att jag inte tänker så själv. (Det finns säkert terrorinslag även här men det tror jag bekämpas bäst med integrering.) Utanförskap föder bitterhet och våld. Tack för att du tar upp ämnet.

    • Att människor är så ”enkelt byggda” som du uttrycker det (spännande uttryck) är det som är skrämmande om du frågar mig.

      IS och terrorbrott skrämmer alla människor som vill mänskligheten väl

      Tack för dina tankar i ämnet, jag återkommer säkert framöver då jag tycker det är viktiga frågor att ta upp. Tycker det verkar som du och jag inte har några större skillnader i vårt tänkande… 😉

      • Det är skrämmande att många människor är väldigt enkelt byggda. Hur hade det annars kunnat vara möjligt med alla illdåd i så stor skala här på jorden?

      • Den här tolkningen måste jag fundera på… återkommer kanske här med hur jag tänkt… 😉

Kommentera

Etikettmoln

