Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tenkebenk

tenkebenk

Den här tenkebenken fann jag redan i höstas då jag besökte Kristiansund första gången. I vår har jag suttit på den några få gånger när vi haft kalasväder, bl.a i dag. Jag tar skyltens ord på allvar och hänger mig åt tänkande i stort och smått… 😉 I pratbubblan står det ”Gi plass till tanken”. Viss är det viktigt, ju äldre jag blir desto mer gillar jag att sitta och filosofera för över livet…

tenkebenk1

 

Platsen där bänken finns placerad är väl vald. Eftermiddagssol med en underbar utsikt… synd jag inte kan visa er vidvinkelperspektiv…

utsikt 25 ma

Idén med bänkar för tankar det borde sättas ut på vackra platser även i Sverige. Något att ta efter vårt grannland, tycker jag.

25/100 blogg100mini

 

Kommentarer till: "Tenkebenk" (13)

  1. En väldigt bra idé med tänkarbänkar. Ljugarbänkarna i Sverige kanske också inbjöd till tänkande ibland.

    • Ja det är sant… Men ljugarbänkar fanns väl mitt i vimlet. Tänkarbänkar finns på rofyllda platser.. Både sorters bänkar har nog en funktion att fylla… 😉

  2. Vilken underbar idé att placera tankebänkar på vackra platser. Härligt också att verkligen ta sig tid att sitta ner och fundera över stort och smått. Vi behöver många fler sådana pauser i vardagen, tid för reflexion och begrundande. Kram från ett lite kallare Enskede men där solen faktiskt tittade fram en stund idag.

  3. Tankebänkar är bra för de ger hälsa kraft och mod. Här i Karlskorna finns det många fina tankebänkar där man kan slå sig ner för att byta ut de dåliga tankarna mot bra energigivande tankar. Annars går det lika bra med en stubbe i skogen, ifall det saknas en tankebänk 🙂

    • På stubbar eller stenar i skogen har jag suttit på ibland, lyssnat på fågelsång eller en hackspett och mediterat! Visst det går utmärkt… Men utmärkta tankebänkar har jag nog aldrig sett förrän nu.

  4. Bra namn och vilken vacker utsikt. Jag tycker definitivt att Sverige ska ta efter. Tänkare har jag varit i hela livet.

  5. Per-Anders sa:

    Smart idé. Det är viktigt att ge sig tid för eftertanke och analys.

  6. Tänkebänk, så ljuvligt. Frid i sinnet och fin utsikt! Ser att det är Human-Etisk Förbund som är upphovsman, värt att kolla upp om det finns här.

  7. Tack för länken Mia

    • I Jönköping har jag sett att de har många intressanta diskussionskvällar! Jag har inte deltagit än, men jag gillar det de står för. När jag stannar hemma mer permanent så kanske jag söker upp dem!

Kommentera

Etikettmoln

