Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kor och jordbruk

gata

Idag på morgonen hörde jag att det diskuterades om kor ska vara utomhus på sommaren eller bli kvar inne i den invanda miljön. Det fanns argument för och emot, beroende på vem som pratade… 😉

En jordbrukare hävdade på fullt allvar att korna hellre vill vara inomhus, att de tycker om det de är vana vid. Den jordbrukaren skulle jag gärna vilja snacka med. Jag är uppvuxen i en jordbruksfamilj, liten gård, vi hade cirka 10 kor misstänker jag. Minns hur ystra de blev när de kom ut på bete första gången under våren/försommaren. Visst stannade de till i dörröppningen och tvekade…. Även vi människor tvekar ibland inför det okända men mår bra av att vi vågar ta steget…

Sol och motion, att få beta på gröna ängar, det är jag övertygad om att kor mår bra av. Argumenten emot utevistelse för korna som kändes mer relevanta var att korna mjölkar mindre när de är utomhus och att de drar på sig fler sjukdomar, framförallt juverinflammationer. Ja, det är argument jag inte har någon kunskap om.

Kd och miljöpartiet hade diskuterat frågan tidigare idag i radions P1, den diskussionen missade jag. Kd tyckte att korna kan stå inne året runt medan miljöpartiet vill behålla lagstiftningen som den är nu – att kor ska vistas utomhus på sommaren.

Har du någon åsikt i frågan? Berätta i så fall!

27/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Kor och jordbruk" (16)

  1. Jag lyssnade också på inslaget på P1 idag.

    Det som är viktigt för att kunna förstå debatten är att när lagstiftningen infördes så var alla kor ”bundna” i sina bås inomhus. Nu är det vanligaste att de vandrar omkring fritt inomhus. Därför är situationen idag annorlunda än när lagstiftningen beslutades.

    Spontant låter det väl bra att kunna vara utomhus och beta ibland, men på sensomrarna verkar det inte vara många kor som vill vara ute, om man ska tro inslaget. Dessutom blir de tydligen sjukare av att vara ute och antibiotikabehandlingarna ökar.

    • Ja det är sant. Men att vandra inomhus i begränsat utrymme tillsammans med alla de andra korna kan inte jämföras. Varför skulle inte solen vara lika nyttig för korna som för människorna? Vi vet ju att dagsljuset är väldigt bra för vårt psykiska mående. Dessutom vet jag vad jag sett…

      Nej, framåt hösten när det är kyligt och regnigt gick den gärna in när de blev bjudna. När de skulle in och mjölkas på sommaren var det inte lika lätt att få in dem. Antibiotika används alltför lätt i dagens samhälle, tycker jag. både till folk och fä. Även om jag tror den minskat de sista åren, det borde den ha gjort med dagens kunskap. De flesta tillstånd läker ut av sig själva… om de får tiden…

      Jag berörde nog det mesta du nämner, inte att de idag går lösa även inomhus.Det kan dock inte ge samma motion som när de får skutta utomhus. Tror inte jag, vet inte om det finns någon vetenskaplig undersökning om det. Att de drabbas av fler sjukdomar utomhus tror de beror bl.a på att de dricker sämre vatten, dricker kanske i vattenpölar, är inte så kräsmagade där… 🙂

      Tack för dina tankar!

  2. Jag tycker att politikerna inte ska lägga sig i allting. Hur kossorna vill ha det begriper de nog inte. Möjligen en och annat centerpartist på Varaslätten. Bönderna däremot. Om går till mig själv så vill jag vara ute när det är gött väder och inne när det regnar och blåser småspik. Men jag är ju ingen ko.

  3. Jag tycker att det är självklart att även våra produktionsdjur ska få gå utomhus. Att låta djuren som ger oss mat få möjlighet till många av sina naturliga beteenden leder säkert till lägre produktion och lite mer sjukdomar och skador. Om vi som köper det de producerar betalar för vad det kostar är saken löst. Så tycker jag 🙂

    PS: Bor i ett land (Tyskland) där antibiotikaanvändningen inom kött- och mjölkproduktionen är GIGANTISK och inga djur får gå ut under någon del av året. Min familj har minskat vår kött och mejerikonsumtion drastiskt…

    • Jag instämmer helt i dina åsikter. Tack för tyckandet! 😉

      Tyskland är känt även i Sverige för att använda mycket antibiotika! Skrämmande, då den medicinen kan bli livsnödvändig i vissa lägen… då får vi inte göra den verkningslös i vinstintressets namn.

  4. Ett stort problem här är att det blir en massa tyckande,politikerna viker sig för en opinion som ofta har endast tyckande som argument. Det är kanske så att en hoppande ko är lyckliga men det vet man inte. Min åsikt är att där kon mjölkar mest har den också det allra bäst.
    Besök gärna ett modetnt lösdriftstall. Det är ljusår från när kon stod på samma ställe,reste och lade sig,fastbunden. Det minns Du att det var så.
    På vilka grunder vill Du tala med den där bonden? Forskningsresultat eller ett tyckande om att en skuttande ko har det bäst?

    • Varför tror du inte att man ser skillnad på ett djur som trivs, är glad och ett djur som mår dåligt, är nedstämt, sjukt?

      Jag har varit inne i en hall där djuren går lösa, men tycker inte det kan jämföras med utomhusliv. Att hög mjölkproduktion visar att djuret är friskt men behöver ju inte betyda att det trivs som bäst. Jag skulle gärna vilja utveckla den bondens åsikter mot mina. Vad har du för grunder för att påstå att högst mjölkproduktion är lika med bästa fysiska och psykiska hälsostatusen?

  5. Här har vi (som vanligt 🙂 ) liknande funderingar Mia. Kan bara hålla med, både tack vare egna erfarenheter från uppväxt på lantbruk och i största allmänhet. Ja, jag är övertygad om att djur mår bra av att vara ute under den ljusa årstiden. På min föräldragård gick alla djur ute på sommaren. Grisarna också.

    Första kosläppet på försommaren var ju ganska livligt på den tiden. Inte minst att det gällde att inte komma i vägen för såväl ben som horn. Fanns ju inga avhornade kossor på den tiden.

    Som jag kommer ihåg det så var korna väldigt självgående när de skulle ut efter morgon eller kvällsmjölkningen till skillnad från när de skulle hämtas in igen. Frampå höstkanten var de bara ute på dagtid, mellan mjölkningarna, och stod inne på nätterna. Då blev de sakta vana vid innelivet igen.

    Känner mig helt övertygad om att även djur som går på lösdrift i hall mår bra av att sommartid ha tillgång till utomhusvistelse och ”fribete”. Men i stordrift idag är det kanske så att varje enskild mjölkkossas foderintag skall ”mätas och beräknas” exakt för maximerad mjölkproduktion… Tror inte många kossor idag har det som på ”Bregott-fabriken” ….

    • Instämmer, har inte så mycket att tillägga…. På senare år för mina föräldrar, innan de la av så mjölkades korna väldigt ofta utomhus just för att det kändes enklare och bekvämare… Och som sagt, både folk och fä trivdes med utomhusvistelsen.

  6. Klart att korna vill vara ute! Varför inte ha kombinerad möjlighet för dem så att de själv kan välja om de vill vara ute eller inne. Alla behöver sommarljus och så även djuren. Hur kan någon på fullaste allvar mena att djur skulle föredra att vara inomhus året runt?

    Kram och trevlig helg!
    Christina

    • Det går förstås om de betar strax utanför ladugården. Men ibland var det en bit hemifrån… Då leddes korna ut dit…. och hem… och då kunde de ju inte komma och gå som efter behag. Men de blev så invanda med rutinerna så grimma på dem hade knappast behövts en bit in på sommaren…

  7. Jag kan nte så mycket om det här men spontant känns det mer rätt att dom får vara ute. När jag växte upp och vistades i Värmland på sommaren så hade de flesta gårdarna kor i skiftande antal. Alla var ute på vägarna och det fanns grindar överallt

    • Ja så var det förr… Jag brukar inte säga att det var bättre förr, men det jag såg av djurens beteende drar jag min slutsats.;-)

Kommentera

Etikettmoln

