Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Matsvinnet

krokusar

Undrar om fler än jag som såg Skavlan i fredags berördes lika mycket av inslaget angående mat och hur mycket sådan som bara kastas bort. Jag har hört och läst om detta tidigare, förfasats över det men när dessa kunniga personer som var gäster hos Skavlan berättade gjorde det ett starkt intryck på mig.

När jag kommer hem till Sverige, tidigare har jag inte riktigt ork för det, ska jag söka mer kunskap i ämnet. Ett intressant ämne som borde leda till ordentlig eftertanke för oss alla. Jag vill lära mig mer om matproblemet. Det odlas mat som räcker gott och väl till hela jordens befolkning, men en tredjedel av detta kastas bort! Det är ju helt vansinnigt att vi ska öka matproduktionen istället för att arbeta för att vi ska ta vara på den matproduktion som finns idag. Alla rika länder har 1-2 ggr så mycket mat som vi behöver! Ja, detta är siffror som förskräcker, både på grund av svälten på jorden som med tanke på hur jorden inte mår bra av den hushållning vi har idag.

Såg du programmet och berördes över inslaget? Eller gjorde inte informationen så stort intryck på dig? Det kändes kanske som gammal skåpmat?

29/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Matsvinnet" (21)

  1. Har inte sett det då jag jobbade men vet ju hur mycket som slängs hos oss på vår butik
    otroliga mängder egentligen som det inte är stort fel på mer än att det gått ut i datum
    slängs inte mycket hemma hos mig kan jag säga
    försöker ta till vara det mesta

    • Jo, jag kommer definitivt bli än mer noga med att ta tillvara på det jag köpt hem! 😉 Kunskap gör oss klokare, utan tvekan… 😉

  2. Jag såg inte programmet men är naturligtvis upprörd. Otroligt dumt! Jag försöker alltid kolla noga vad vi har och hur vi ska utnyttja allt, känns så förargligt att kasta mat.
    (Jag gick in o ändrade som ordet du skrev fel. Kastade ditt andra mail!) /Mia

  3. Jag ser ju alltid Skavland gutten jeg er så glad i vet du ;). Bra med påminnelsen, jag har fått kännedom tidigare och handlar så mycket mindre än som jag ka nfå till i min egen vardag, säkert kan jag göra mer än så. Vårt matavfall går till biogas här. Det här med bäst före datum hoppar jag över, men inte med kyckling och lever. Kunskap är klokskap ger mat i skap for flere…

  4. Jag är noga med att inte slänga mat men igår var jag tvungen att kasta 8 kycklingben som legat för länge i kylen utan att jag tänkte på att tiden gått. Så retligt! Just kyckling vågade jag inte chansa med och det luktade lite illa också. Ibland är det svårt när jag är borta så mycket hemifrån.

    • Jo jag tänker också på det och försöker undvika att slänga. Men i ensamhushåll är det svårt ibland… men det går givetvis att skärpa till mig.

  5. Per-Anders sa:

    Jag såg inte programmet men tycker ämnet är viktigt. Det här visar det snedvridna när enbart marknaden får bestämma. Det är bara de som kan betala som får mat.

  6. Jag kastar själv inte mycket mat, men vet att många unga gör det. De kan inte ta vara på rester och laga till. Har inte varit inne på bloggen på en vecka, men kikar in på FB litet då ochdå. Minns att du frågade om bokläsningen på Kulturkollo. Vi har just läst Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson. Bra! Ett nytt förslag på bok kommer snart. Alla får plats, du kan hålla utkik på kulturkollo.se eller på FB, Grupper. Önskar dig en skön påskhelg och framförallt önskar jag oss alla soligt väder.

    • Tack før tips om Kulturkolla! Jag har redan fixat medlemsskap dær och væntar med spænning på næsta boktips.

      Ønskar dig sammaledes, alltså en fin påskhelg.

  7. Jag såg inte programmet. Tittar sällan på tv. Men nog kan jag ha en åsikt om matsvinn ändå, vi har bara en jord. Klart att vi ska värna om den och inte slösa dess resurser. Sorgligt att några slänger och andra blir helt utan…. ibland undrar man vart vår jord är på väg. Men visst händer det att även jag slänger ibland och då får man såklart dåligt samvete, Jag försöker dock att ta tillvara det som går att ta tillvara och slänga så lite som möjligt..

    Kramar Christina

    • Ja det är illa. Men det är också bedrövligt att många varor inte ens kommer ut i butikerna pga att morötterna inte är tillräckligt vackra, att bananerna inte ser ut som de tror att konsumenterna vill att en banan ska se ut. Oförlåtligt, bedrövligt, sorgligt, minst sagt.

  8. Det programmet missade jag. Datummärkningen hjälper säkert många gånger till att mat slängs i onödan. Många anser att det inte går att använda efter utgångsdatum. Innan datummärkningen fanns fick man lukta och smaka på maten om den var frisk, och det fungerade bra. Sunt förnuft duger för det mesta. Hemkunskapen i skolorna borde kanske ta upp detta lite mer.

  9. Såg inte programmet. Om jag bara går till mig själv så tycker jag inte att vi kastar mat. De rester i form av potatisskal etc åker i komposten och blir fin jord för det vi sedan odlar under sommaren.
    Någon gammal ostkant eller kvarglömt korvbit i kylen tar hundarna gladeligen hand om.

  10. Nej, jag såg inte inslaget. Jag tittar så lite på teve nu för tiden. Är nog mera en periodare.

    Själv försöker jag att ta tillvara all mat, men när vi flyttade för dryga året sen, hade jag en massa viltkött i frysen, som jag försökte ge bort, men ingen ville ha. Jag kunde inte ta med mig, det hade blivit förstört. Till slut blev jag tvungen att slänga, det kändes för j….

    • Ingen ville ha… så tragiskt. Men vi lever ju i ett välfärdsland och de flesta har kanske mer än de behöver. Men viltkött är ju inte så vanligt hos folk som inte har en jägare i familjen. Ja, jag förstår att det kändes för j….

  11. Missade Skavlan, som jag inte brukar. Det känns väl som om jag har hört om problemet förut. Och tyvärr fungerar det inte så att bonden ger bort sin gröda gratis. Det blir bara i värsta fall som vid katastrofer, svält eller natur. Men som sagt, jag såg inte programmet.

    • Jo, jag har hört om problemet, men den här killen var väldigt insatt och förklarade så att åtminstone jag reagerade och kommer kanske att förändra en del i min mathållning. Butikerna behöver göra det också… för det är inte bara vi konsumenter som slänger… mycket av maten ratas redan dessförinnan för att de inte ser ut som de ska!

  12. Jag såg också detta och visst är det förskräckligt att så mycket slängs.

Kommentera

Etikettmoln

