Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vilosam långfredag

kristiansund 2

Bild från Kristiansund

Idag har det verkligen blivit en dag i vilans tecken. Har levt som många gjorde förr, inte gjort mer än nödvändigt… nåja, litet mer. Jag har varit och handlat, trodde det var lugnt i affären idag, men icke. Jättemycket folk. Kanske beroende på att alla jönköpingsbor vet att sta´n är svårframkomlig under påskhelgen. Det är en stor motormässa i sta´n då och det brukar sätta sin prägel på sta´n från påskafton till påskdagen eller om det är annandagen, minns inte.

Långfredag, ja, folk i min ålder minns nog den dagen ungefär som jag gör. Att de äldre… våra föräldrar och ännu äldre, inte tyckte om att det började anordnas dans en sådan här dag. Mamma kände väldigt motstånd, det blev diskussioner må jag lova, när jag som (gissningsvis) 17-18-årsåldern skulle ut och dansa en långfredag! Trots att hon inte var aktivt troende…  Man skulle vara i stillhet och inte göra någonting! Vilka barn och ungdomar finner sig i sådant`Hela tidsandan var sådan, men det hände saker under några år och synen på vad man kunde och inte skulle göras den dagen förändrades ganska snabbt.  I vart fall bland oss yngre.

Idag har jag läst en bok jag har som 7-dagarslån, vilat, slappat, vistats i solen litet… handlat… inte så mycket mer. En skön dag!

34/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Vilosam långfredag" (8)

  1. Ja det är ju trevligare om det händer lite saker, har läst om dessa lugna långfredagar nu i många bloggar – det är inte något jag har något minne av i mitt 38åriga liv.

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    • Nej, då är du litet för ung… men trots allt låg det inte så långt bort. Det jag berättar om var i slutet på 1960-talet.

  2. Per-Anders sa:

    Det är viktigt att ge sig tid till vila och återhämtning. Ha en fortsatt trevlig påsk!

  3. Minns också min bandoms och ungdoms Långfredagar
    och dessutom var mina föräldrar med i en Frikyrka….Pingstkyrkan
    så speciellt på Långfredagen skulla man vara stillsam och hemma och tänka på Jesus på korset
    Och på den tiden var allting stängt hela Påskhelgen
    Kram

    • Ja det mesta, eller kanske allt, var stängt den helgen. Å andra sidan behövde jag inte tänka på Jesus, men väl vara hemma och i någorlunda stillhet… 😉 Som väl är så har det förändrat sig!

  4. Nej, långfredagen var inte rolig. Man fick knappt gå utanför dörren i min barndom.
    Du får ha en fortsatt glad påsk!

Kommentera

Etikettmoln

