Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vindsjälar

vindsjälar

Ska det bli något inlägg med dagens datum är det dags nu innan sängen kallar på mig.

Idag läste jag ut en deckare jag lånat på biblioteket, Mons Kallentofts ”Vindsjälar”.

En varm sommarmorgon så hittas Konrad Karlsson död i sin säng på ett äldreboende. Till en början tror alla att det är självmord, att han lyckats strypa sig med larmknappens lina, men det visar sig ganska snart att det är ett arrangerat självmord. Så börjar jakten på mördaren. Det presenteras barn, barnbarn, personal på boendet och även ägarna och en hel del administrativ personal på vårdföretaget som driver äldreboendet.

Det var först när jag kommit igenom ungefär halva boken som boken fängslade mig någorlunda. Lättläst, handlingen utspelar sig i en miljö jag känner till ganska väl – det var förstås kul. Mitt omdöme, trots seg start, blir en 7/10.

Jag har använt mig av skalan 1-5 tidigare, men tycker det blir för stort mellan en trea och en fyra. Böcker som får lägre poäng i mitt tycke, ja, de hamnar aldrig i bloggen… 😉 Fr.o.m nu så blir det skalan 1-10 när jag skriver om böcker!

39/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Vindsjälar" (8)

  1. Jag har läst de flesta av hans böcker. Miljöerna från Östergötland är väl kända för mig och det gör deckarna ännu mer intressanta. I hans första bok sker ett mord på slätten nära där min svägerska bodde förut.

  2. Han är en okänd författare för mig. Gillar deckare, så det kanske är dags att ge den här författaren en chans … 🙂

    • Ja, rekommenderas, även om jag läst andra som jag sugits in i handlingen snabbare. Minns dock inte vilka just nu… 😉 Kan bero på åldern också, desto mer man läst desto mer kräsen blir man. Jag märker att jag blivit mer och mer kräsen när det gäller musikevenemang… Tyvärr!

      • Jo, så kan det nog vara till viss del. Jag har alltid tidigare varit väldig bred i min smak av genre och läst det mesta, men jag märker att jag oftast hamnar med en deckare nu för tiden … 😉
        Just nu läser jag Camilla Läckbergs ”lejontämjaren” och den fänglsade mig direkt. Mycket bra, och jag är spänd på hur den slutar … 🙂

      • Camilla Läckberg har jag också fängslats av, ska läsa den boken du tipsar om… Den har jag kvar… sedan ska jag låna en annan bok jag blivit rekommenderad. Tror den är fängslande… 😉

  3. Kallentoft är väldigt prisad men jag blev inte frälst…

Kommentera

Etikettmoln

