Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Flyktingarna i Medelhavet

pump

Så mycket tragiskt som händer i världen just nu. Jag tänker förstås på flyktingströmmarna på Medelhavet i undermåliga båtar. Så många människor som desperat flyr för sina liv, och går rakt i käften på drunkningsdöden.

Det är det mina tankar handlar om idag. Hur kommer Europa att reagera på dessa strömmar?

Hela inlägget andas ett stort frågetecken idag.

51/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Flyktingarna i Medelhavet" (25)

  1. Afrika är ju en världsdel med stora naturtillgångar. Dock är ett lands rikedom inte större än dess folks förmåga att utvinna guldet ur marken,att plantera och skörda. En lösning är givetvis att civiliserade västländer förvaltar afrikas länder och hjälper till att bygga upp fungerande samhällen. De afrikanaka länder där Kina gått in och gjort stora investeringar blomstrar. Europa kan inte och skall inte ta emot dessa människor. Det är orimligt att ta emot alla de afrikaner som mer eller mindre lever i misär pga.av krig och annat elände. Att få slut på flyktingsmugglingen i sig är ju inte svårt dock,bara att transportera tillbaka flyktingarna dit de kom ifrån. De bakomliggande problemen löses med modern kolonisering.

  2. Det är fruktansvärt, så fruktansvärt att det inte finns ord. Jag väntar och hoppas få höra att Europa gemensamt gör något. Den här frågan är så stor att jag inte kan greppa den. Vanmakt? Ha en bra dag!

  3. Det känns så tragiskt att detta kan ske. Man förstår att flyktingarna är desperata när dom ändå gör dom här resorna. EU står inför ett jätteproblem. Det finns politiska strömningar i Europa som vill begränsa mottagandet av flyktingar, samtidigt som det är en stor humanitär katastrof.
    I det korta perspektivet måste Italien få hjälp från andra länder i EU. Det är en oerhörd press som räddningspersonal och andra är utsatta för.

  4. Hur europa kommer reagera? Troligtvis med Twitter o Facebook samt några möten. Några tysta minuter för att hedra de som avlidit. Sedan glömmer europa allt, kanske inte italienarna som kommer få fortsätta ta emot båtarna med flyktingar. Hur mycket bryr vi oss om Libyen efter att vi fick bort kadaffi?

    • Tyvärr, så har du rätt att vi har en förmåga att reagera känslomässigt när det händer, men vet inte vad vi ska göra, sedan löper livet på som vanligt.

  5. Problemet är så stort så att det är orimligt att tänka sig att det kan lösas med att tömma en hel kontinent på människor och bereda dem plats i Europa. Det måste lösas på plats. Sen är det väl inte troligt att de slutar vara i konflikt med varandra enbart genom att komma till våra länder. Senast rapporterar den italienska polisen att man noterat hur särskilt kristna redan på överfarten kastas överbord. Kolonisering är ett negativt laddat ord och istället man kanske skall använda uttryck som win-win lösningar. Man måste också tänka på vilken belastning det är för de ländernas befolkning som genom en orealistisk invandringspolitik drabbas. Vi blir färre och färre som av olika anledningar försörjer allt fler med följd att fler går sönder. Till exempel så har antalet sjukskrivningar med diagnosen psykisk utmattning mer än fördubblats mellan 2012 och 2014. Hjälp på plats är det enda som kommer att fungera.

    • Det finns inga tecken på att alla afrikaner har tänkt försöka komma hit, så jag tycker du överdriver. Men oavsett det så är problemet gigantiskt. Vi i rika världen har aldrig varit så rika som nu, vi kan inte blunda för omvärlden. Världen krymper. Skyller du sjukskrivningarna på invandringen? Eller vad är det du försöker säga… 😉

      Ditt sätt att resonera om människoliv tycker jag är cyniskt.

  6. Sätta åt flyktingsmugglarna för det första. Och kanske borde vissa afrikanska länder ta sig i kragen så att folk kan bo där. Sedan finns ju länder i fritt fall och där räcker det förstås inte att ta sig i kragen. Det är förskräckligt. Något bör EU göra också. Men vad. Jag vet inte. Vet Mia?

    • Flyktingsmugglarna, ja vilka giriga människor! Nej, jag vet inte, tyckte det var de signalerna jag sände ut. Därför jag skrev inlägget.

  7. Den italienske utrikesministern Gentiloni föreslår ”riktade antiterroraktioner” mot Libyen samtidigt som han uttrycker oro för att oroligheterna i Mellanöstern och Afrika skall sprida sig till Europa.Han konstaterar också att hjälp på plats är det bästa.
    Ja,jag vet att den nuvarande invandringen till Sverige direkt och indirekt negativt påverkar människor på många sätt. Det måste även Du inse. Med tanke på ett visst partis skenande väljarstöd inser i alla fall allt fler det. Jag är dock glad över att Du anser Dig vara rik. Mitt förslag kallar Du cyniskt. Jag kallar det verklighetsbaserat.
    En positiv sak med nuvarande relativt sett stora invandringen är att lönerna hålls nere. Fler konkurrerar om arbetstillfällena.

    • Även jag är orolig för vad som händer i världen. Det tror jag vi är många som är, trots det så ser du och jag väldigt olika på problemen. Eller hur?

      Du resonerar precis som sd gör, ser bara en sida på problemen. Jag har en annan vinkling på samma sak, tack och lov att både du och jag får uttrycka våra åsikter, att vi har demokrati i vårt land. Det är inte överallt det skulle gå an. Du verkar bara se de negativa konsekvenserna som invandringen för med sig. Det finns mycket positiva effekter också, eller hur? Allt är inte bara svart eller vitt.

      Du vinklar det jag skriver som f-n läser bibeln. Jag skrev inte att jag är rik. Men för all del, om jag ser mig om i omvärlden så är jag faktiskt rik, mycket, mycket rik t.o.m. Du måste väl ändå vara medveten om att Sverige är ett rikt land, det finns många i vårt land som har både ett och två och t.o.m tre olika boenden, vi har god materiell standard, vi har ett fredligt land än så länge osv. Tyvärr så ökar klyftorna även i vårt land. De rika blir rikare och de fattiga blir fattigare. Tycker du att Sverige är ett fattigt land?. Om du är litet insatt i 1900-talets historia så finns det flera likheter med nutiden som känns oroande, ökade splittringar i landet, ökande ekonomiska klyftor i landet, syndabocksletande osv.. Sd:s politiska budskap går emellanåt hand i hand med nazismens propaganda, det skrämmer mig, ja, jag ser att det partiet får fler och fler röster och det oroar mig.

      Till sist vill jag korrigera det du skriver: Jag har inte skrivit att ditt förslag är cyniskt, jag syftade på att din människosyn är cynisk. Det är en himla skillnad. Alla förslag är bra, sedan är det inget som säger att ditt förslag har ett bra innehåll – men desto fler förslag desto fler vinklingar kommer fram. Ibland kan det komma fram goda tankar även från mindre goda förslag.

  8. På vilka grunder konstaterar Du att min människosyn är cynisk?
    Vad kännetecknar ”nazism”?

  9. Ja man blir beklämd och bekymrad.
    Samtidigt kan man inte bära alla världens bekymmer på sina axlar.
    Men! Det är bra att reflektera över dem då och då, bli påmind om att vi tillsvidare har det bra i Sverige och i Finland.
    Kram!

    • Jag tror inte det håller i all oändlighet att de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare. Resurserna fördelas ju helt galet, bara matsvinnet, det som kastas i Sverige och även i Norge, hur det är i Finland vet jag inte skulle räcka till massor med människor, t.ex.

  10. Jaha,ja men det är bara för att visa smugglarna att det inte skall löna sig att fortsätta.Australiens premiärminister föreslår samma sak,just för att temporärt rädda liv från drunkningsdöden.Det är ju det som är det akuta.
    Wiki? nä den litar jag inte på för att fullt beskriva en ideologi.Jag har en annan källa att föreslå.Nåja,ämnet som helhet får väl anses uttömt och väl behandlat för denna gång:-)

  11. För övrigt ekräftar polisen att smugglingen delvis organiseras från Sverige.Italien pekar på det och den svenska plisen bekräftar.

    • Detta är en ingen politisk diskussionsblogg. Vill du ha sådana diskussioner så rekommenderar jag din egen blogg, där får du breda ut dig hur mycket du vill. Dessutom finns det säkert andra bloggar som är diskussionssugna när det gäller politik. Det fanns i vart fall både bloggar och mailinglistor som var helt inriktade på politik för några år sedan, då jag själv deltog.

      Jag har inget intresse att diskutera med dig. Jag har försökt satt svara på dina frågeställningar, i vart fall de allra flesta. De frågor jag ställer till dig har jag i regel inte fått svar på utan då för du in en annan vinkling. Med den diskussionsstilen så anser jag att vi står varandra precis lika långt ifrån varandra vid början som när vi slutar diskussionen. Det ger mig ingenting mer än det stjäl tid från mig… 😉 Kan jag hoppas på att du respekterar detta?

      • Jag hade trots allt större förväntningar på att Du skulle lyckas att argumentera bättre än Du hittils gjort. Jag diskuterar med några andra vänsterfeminisrer på nätet och de är verkligen riktigt vassa. Du är i jämförelse riktigt slö och tråkig:-) faktiskt. Du och jag har inget alls gemensamt och eventuell nätvänskap offrar jag gärna. Ja,det är inte ens en uppoffring.

      • Tack för att du äntligen verkar förstå att jag inte är intresserad av att diskutera bara för diskuterandets skull!

  12. Ja, detta som händer är så ofattbart fruktansvärt
    och man undrar hur detta stora problem ska lösas…..
    ett riktigt krisläge….och stackars människor

Kommentera

Etikettmoln

