Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fyrvaktaren

trana

Idag, äntligen, läste jag ut Camilla Läckbergs bok, Fyrvaktaren.

En bra historia, men ändå tror jag inte det blir fler böcker av henne. Detta flackande hit och dit, fler historier i en kändes det länge som. Givetvis syddes den ihop på slutet. Att gång på gång växla fokus, det imponerar inte på mig. I början gjorde det mig inte så mycket, då hade jag mest problem med att veta vilka det nu handlade om. Men ju längre jag kom i boken, desto mer irriterade det mig. Hade precis kommit in i handlingen med de personer det handlade om just då, och så växlade det över till några andra… gång på gång…

Det är synd författaren gör så, jag som läsare känner mig inte alls bekväm med det.

Har du läst något av Camilla Läckberg och vad tycker du om hennes författarstil i så fall?

54/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Fyrvaktaren" (13)

  1. Jag tycker inte om Camilla Läckbergs deckare men har läst de flesta ändå. En av huvudpersonerna, Erika heter hon kanske, retar jag mig mycket på. Hon har rollen som notorisk ”lägga näsan i blöt”-personlighet och sådana gillar jag inte. Och rörigt innehåll, ja. Ytligt också och väldigt lättvindigt ihopknutet. Nej, inga fler Läckbergdeckare för mig.

  2. Hon är inte ensam om att hoppa mellan olika tidsperioder. Det blir bra ibland men kan också vara störande. Det kan jag hålla med om.

    • Jo, men det som var jobbigt var inte förflyttningar mellan olika tidsepoker. Mer att hon bytte fokus med jämna mellanrum mellan olika personer/grupper, ibland väldigt ofta… Med den frekvens hon gjorde det har jag inte träffat på hos andra författare. De finns säkert… men inget jag kommer att att söka efter… 😉

      Gillar du Läckbergs böcker?

  3. Läckberg är inte my cup of tea. Simenon, Sjöwall/Wahlöö eller GW Persson funkar bättre.

  4. Har läst Läckbergs, men med mina koncentrationssvårigheter bli det för mycket av det sättet hon skriver på även om det är intressanta öden, ibland förutsägbart minns jag att jag tänkte.

  5. Jag har läst några av hennes böcker men är inte imponerad det minsta. Och som Hillevi skrev i en tidigare kommentar så ut över virrigheten i berättelsen så tycker jag huvudpersonen Erika är väldigt tröttsam. Verkar vara författarens alter ego…
    Sedan kan det vara lite roligt (eftersom jag har bott där jag har bott med 25 min resväg till Fjällbacka) att känna igen en del lokala företeelser som olika restauranger mm

    Lite kuriosa är dock att i en av hennes böcker bedriver en av de brottsmisstänkta en verksamhet … Beskrivningen av läget/miljön för verksamheten är direkt (nästan ordagrant) hämtat från min gamla reklambroschyr för kursgården jag drev när den boken skrevs. Det var via en helt annan författare som jag blev uppmärksam på det 🙂

    • hehe… där kunde du lätt bli misstänkt.. 😉

      • haha … Ja det kunde jag ju blivit, men det var min ex man som hon pekade ut … jag läste upp beskrivningen av denne man för min yngsta dotter och frågade ”Vem kommer du att tänka på”.. Då svarade hon direkt ”Pappa” Han var lika väl beskriven som huset och omgivningarna. Men någon stans får de ju få sina figurer och miljöer från, de som skriver 😉

      • Sant. Men hade jag varit författare hade jag valt en persons yttre och placerat denne i en miljö där denne inte hörde hemma… Men din ex-man tog det kanske med humor!

  6. Han är lyckligt ovetande om det hela 😉

Kommentera

Etikettmoln

