Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

stugor

Jag hör via nyheterna på TV:n ikväll om hur människor som bor i glesbygd missgynnas av samhällsservice.

Det aktuella nu är att det uppmärksammas att människor som bor i orter där det inte finns någon ambulans får vänta betydligt längre på ambulans än i orter där ambulans finns placerad. Ja, är det inte en självklarhet? tänker jag. Stora delar av norra Sverige är glesbygd och inte kan ambulanser finnas nära varenda en av invånarna. Det handlar ju inte bara om ambulanser, det måste ju till personal också.

Även om närhet till ambulansens placering är viktig så är det ingen garanti att få snabb transport. Det vet jag av egen erfarenhet. När min ena son var 1o år blev han påkörd av en bil högst 2-3 minuter från den plats ambulans har sin placering. Den var dock ute på uppdrag, åtta mil från den plats olyckan med min son skedde.

Jag förstår problematiken med att bo i glesbygd. Men finns det någon lösning på det? Ska vi ha samma service oavsett var vi bor? Hur ska det lösas, kompetent personal vill de ”bara” finnas tillgängliga för att kanske åka på en utryckning någon gång per månad eller ännu mer sällan? Var går gränsen i så fall, sjukhus finns där många människor bor osv.

Jag ställer mig bakom att man ska satsa på landsbygden, att hela Sverige ska ”leva” o.s.v. Trots det förstår jag mig inte riktigt på budskapet bakom sådana här ”självklara nyheter”. Gör du?

Så fick jag en kommentar från Paula till ett annat inlägg jag gjort. Hon skrev att hon har sex mil till bad under den tid på året man inte gärna simmar utomhus. Hua, tänkte jag, vad hemskt, så skulle jag inte vilja bo! Å andra sidan finns det säkert andra kvaliteter där Paula bor. Dessutom gör vi egna val som vuxna var vi vill bo…

Här i Jönköpings län tycker en del att 20 minuters väntetid är förfärligt hörde jag på TV;ns lokala nyheter. Ja, det kan jag också tycka om det handlar om minuter. Undrar hur länge folk i de mest glesbebyggda områdena i vårt land kan få vänta?

58/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Ambulans i glesbygd kontra tätort" (7)

  1. Det är verkligen inte lätt att ordna så det blir samma service oberoende av var man bor. Ha det bra.

  2. Jag tycker att det är just precis på glesbygden där en ambulans ska finnas! Ligger det inte i sakens natur att människor måste transporteras om de blir sjuka och bor avsides???!!!

    • Naturligtvis, det är ju deras uppgift.

      Men snacket var ju att inställelsetiden är så olika… Det tror jag aldrig vi kan ändra på. Det kan inte gå att få att inställelsetiden är lika snabb överallt… Det är så jag uppfattar snacket går, att alla ska få lika snabb hjälp. Givetvis är det önskvärt, men jag tror det är en omöjlighet.

      Har du någon tanke på hur man skulle kunna fixa till det?

  3. Ibland händer det att vi måste larma på ambulans nattetid, inte ofta vi behöver vänta så länge om det verkligen är kris men 15-20 minuter är lång tid när man försöker hålla liv i någon. Har hänt någon gång ifall ambulanserna är upptagna med annat och då är man rätt så mör. Konstigt nog så är de mera toleranta som bor i ödebyggden än du som nästan bor granne med sjukhuset. Där vill de helst att ambulansen ska komma innan de blir sjuka.

    Ha en finfin fortsättning på veckan!

    🙂

    • Självklart är det inte önskvärt med så långa väntetider. Men inte kan vi förvänta oss att ambulansen alltid ska finnas tillgänglig i närområdet. Eller ni andra kanske tycker att det är ett krav vi kan ställa på samhället? Intressant i så fall, allra helst hur det ska kunna bli så.

      När sonen blev påkörd bodde vi inte i Jönköping utan en landsortskommun. Olyckan hände dock strax intill där ambulans var placerad, men det hjälpte inte ändå. Men allt gick bra…

      • Såg nu att ett litet u smugit sig dit istället för ett e i nästa sista meningen, ”du” skulle bli ”de”. Tänka vad en endaste liten bokstav kan göra 🙂

Kommentera

Etikettmoln

