Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ordning och reda, ansvar

brunstorp2

Är det någon som förstår vilken partiledare jag tänker på när jag skriver att hen vill ha ordning och reda i  Sveriges finanser, dessutom är vederbörande beredd att ta ansvar. Visst är det moderaternas nuvarande partiledare, men orden togs i bruk redan under Reinfeldts tid. Är det någon mer som blir trött på det mantrat eller andra mantra? Innebörden i orden tror jag nog att samtliga partiledare står bakom… visst vill de alla ha ordning och reda och ta ansvar… men på litet olika sätt.

Jag har missat de andra partiledarintervjuerna som TV2 har haft under våren så jag vet inte om tidigare partiledare har varit lika flummiga och/eller använt sig av en fras som kan låta bra några få gånger men inte upprepa det gång på gång. Bättre att svara på frågorna som ställs till dem under intervjun. Det skulle vara betydligt mer spännande att lyssna till

Det kan förstås vara så att hon fått alltför stort ansvar, att hon inte klarar av ansvaret, kanske är det därför hon upprepar detta gång på gång! Men visst har partiledarna möjlighet att få personlig rådgivning inför mediakontakter?

Visst vi har flera unga och nya partiledare, men nog borde vi kunna kräva litet mer än klyschor!?

Sd har drabbats av inre konflikter. De utesluter den ene efter den andre med förtroendeställningar inom partiet. Det har fått mig att fundera på om det är OK att utesluta folk, givetvis är det det när de driver frågor i egen riktning. Men borde inte partiet fundera över vad deras politik innehåller, varför en del ”besvärliga”, ”kriminella” personer söker sig till sd?

Kd:s nya partiledare utmanade sina väljare och hela borgerligheten redan under sitt första tal som partiledare… Hur ska hon gå vidare? I samma stil? Kan hon i så fall samarbeta med övriga allianspartier när det drar ihop sig till val igen?

C:s partiledare känns som hon fått litet stadig mark under fötterna. Det svajade ordentligt även för henne för några år sedan… hon lyckades reda ut stormen och jag tror hon har ett starkt stöd av sina egna. Och även vunnit respekt inom alliansen.

Fp – ja, hur ska det gå för deras ledare. Han verkar slå dövörat till när missnöje över hans agerande, uttalanden osv lyfts fram. Han säger hela tiden att han vill sitta kvar, men lägger in passusen att det beror förstås på om han har medlemmarnas förtroende. Tror inte han känner sig riktigt trygg i hur framtiden ser ut.

Så har vi s och mp:s partiledare som inte märks så mycket just nu. De verkar tyngas av allt vad regeringsmakten för med sig. Allra helst i ett läge de inte kan regera med sin egen politik. Dels är det alliansens budget som gäller och dels är de beroende av att andra partier stödjer deras förslag, annars fungerar det inte. En svag regering, aldrig bra med regeringar som måste söka stöd än här och än där. Får se om det håller fram tills valet 2018 eller om det kommer att utlysas nyval innan dess, inte alls otroligt enligt mig.

Vänsterpartiet hörs inte så mycket. Det är mest från partierna till höger som tycker att vänstern har fått ett alltför starkt inflytande över den nuvarande regeringspolitiken.

Mina tankar om svenska politiska läget idag…  mitt intresse känns ganska ljummet… gillar konstruktiva förslag i vänsterriktning och inte att trampa vatten och/eller tjafs. Å andra sidan är det ganska små problem i dagsläget när vi ser oss om hur omvärlden har det. Nepal, Syrien, Afghanistan, Nord-Korea m.fl länder…

Litet politiska dagstankar som ploppade upp när jag satte mig för att egentligen skriva om bredbands- telefoniutvecklingen i vårt samhälle. Fingrarna ville något annat, tydligen.

59/100 blogg100mini

 

Kommentarer till: "Ordning och reda, ansvar" (3)

  1. Per-Anders sa:

    Jag tycker AKBs utstrålning känns lite läskig. När jag ser henne på TV har hon en blick som får blodet att isas i ådrorna. Vet inte riktigt vad hon är kanaler till.

    • Mmm hon är ingen ”går igenom rutan-person”, det som stör mig också är att hon glider undan på massor med frågor och kommer med ”ordning och reda” och vi tar ”ansvar” osv… Men som sagt, hon är nybörjare i sin partiledarroll och långt ifrån alla går igenom rutan….

  2. AnneMarie Engblom sa:

    ”Vi tar ansvar för Sverige”…
    I samband med riksdagsvalet förra året gjorde jag några inlägg på facebook.
    Har en ganska låg profil där annars när det gäller att diskutera politik.
    Jag var så hjärtinnerligt trött på Reinfeldts ”ansvar”. Han sa det i var och varannan mening!
    Har inte reagerat på att hans efterträdare, Anna Kindberg-Batra, uttalar det lika frekvent.
    Visst har det blivit en klyscha, kliché…har samma åsikt som du där.
    Det låter också förtroendeingivande.
    Men väljarna genomskådade det hela — och gav förtroendet till s, m och vp!.

Kommentera

Etikettmoln

