Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vanse

vanse2

Det är väldigt intressant att upptäcka och lära känna nya platser, även om bekantskapen blir ytlig.

Vanse är en liten tätort i Farsunds kommun i södra Norge. Läser på Wikipedia att invånarantalet är cirka 2.000 invånare och är ett borgerligt fäste. I kommunvalet 2011 fick Framskrittspartiet 40,9 % av rösterna!

USA verkar dock stå högt i kurs, det finns amerikanska flaggor, frihetsgudinnan i miniformat, det förklaras med att många emigrerade till USA under 1800- och 1900-talet och en hel del av dem kom också hem igen. Vanse har t.o.m en gatufestival som kallas American Festival. ”Festivalen feirer det amerikanske og forholdet mellom Norge og USA.” läser jag på Wikipedia.

Själva ortsnamnet Vanse betyder ”möjligheternas ställe mellan vattnen”. Att vistas här utan bil vore inget kul för mig då jag behöver ha möjlighet att se mig omkring litet, i städer finns den möjligheten även med apostlahästarna… 😉

65/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Vanse" (6)

  1. Alltid roligt att få se och uppleva nya marker.
    Ha nu en jättefin ny vecka.
    Kramiz.

  2. Per-Anders sa:

    USA-romantik och främlingsfientliga väljare. En intressant kombo. Hoppas bara att det inte dyker upp något brinnande kors också…

    • Tänk så lika vi tänker ibland, ganska ofta faktiskt. Jag tänkte också varför denna USA-romantik när de är så främlingsfientliga. USA består av enbart invandrare…. och det gör Sverige också förstås! 😉

  3. Vanse låter ju inte så speciellt i mina öron men vilken vacker betydelse ortens namn har. Möjligheternas ställe mellan vattnen. Tänk att få bo på möjligheternas ställe, fast egentligen så finns det nog möjligheter även här. Fast kanske inte riktigt samma möjligheter. Du ska ha det så bra där i Vanse! Maria

  4. Kunde inte få iväg kommentar på förr inlägget, men tack för reklamen! 🙂
    Vanse mulighetenes sted mellom vannene … å ja da gitt den er grei nok den 🙂

Kommentera

Etikettmoln

