Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lista fyr

listafyr

I brist på arbete så fördriver jag tiden med utflykter.

Regn på morgonen, sedan sol, gav mig iväg med en kollega till fyren som inte ligger så långt bort. Det ska vara en sevärdhet. Ligger väldigt vackert, men nog sjutton började det regna ganska snabbt efter att vi stigit ur bilen. Vi vandrade runt litet, innan vi reste vidare. Då blev det uppehåll och sol igen! 😉

Lista fyr ligger på en halvö ute på en udde i sydvästra Norge.

Under den senaste istiden var hela Norge täckt med is. Där Lista fyr ligger var den första delen av Norge som blev isfri för 13.500 år sedan.

När isen smälte steg havsnivån och Engelska kanalen bildades mellan Frankrike och England – Golfströmmen bildades och för med sig varma strömmar utmed Norges kust.

En utflykt som jag uppskattar! Havet är förstås alltid fantastiskt att besöka, även om det blåste ordentligt och litet regn också föll på oss!

68/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Lista fyr" (11)

  1. Fyrplatser är ofta vackra platser. Men blåsiga oftast och därmed ganska kalla.

    Det har väl blivit lite varmare sen isen låg här i alla fall 😉

    • Ja, det var en vacker plats!

      Hur länge låg isen hos dig? Is förresten, det har ju inte varit kallt den här vintern…

  2. Hillevi sa:

    Tycker att det låter mycket behagligt att få vara i Norge utan att jobba! 😀 Men jag är ju lite lat, jag…
    Hur är det, får ni någon slags grundlön ändå eller hur går det till? Lite dyrt annars, kan jag tro.
    Geocaching skulle jag gärna ägna mig åt OM det var pengapåsar man hittade och fick behålla! 😀

    • Det beror litet på vilket syfte man rest till Norge för. Å andra sidan har jag bilen med mig så då är det OK. Annars hade det varit jobbigt att vara ledig så mycket… Grundlön har vi ingen, utan timlön gäller.

      Man finner inga pengapåsar i geocaching, men väl vackra eller intressanta platser, i varje fall ibland… 😉 Inte så illa det heller.

  3. Norge är vackert men regnigt och kallt. Som Sverige fast regnigare och vackrare.

  4. Men så vackert! Jobbar du på ”utkall” så att säga? Eller var du bara ledig. Får du betalt även om det inte blir jobb?

    • Nej, jag jobbar på schema, åker aldrig om jag inte är lovad minst heltid. Nu har det dock hänt saker så vi blev ”onödiga” här, men nästa vecka ska vi alla vara i jobb igen, är det planerat. I vanliga fall får vi endast betalt för de timmar vi är i tjänst, men här blir det annorlunda, vi får behålla den lön vi skulle haft… Då lugnade det ned sig i lägret… 😉

      Just nu är vi endast tre st i boendet, det passar mig utmärkt. Man kommer åt kaffebryggare och spis närhelst man önskar… 😉

  5. Jag som är förtjust i fyrar gillar blogginlägget. 🙂 Trevlig helg.

  6. Takk for turen Mia!

Kommentera

Etikettmoln

