Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Norsk torsk

torsk

Jag köpte en bit färsk lättsaltad torskfilé. Stekte den endast i litet smör, svartpeppar på.  Snacka om fisk – det var den allra godaste torsk jag någonsin ätit. En av de som bor här i samma boende som jag, bor annars på svenska västkusten och säger att inte ens deras torsk är så här god. Toppengod. Så enkelt att göra, så gott det smakar, den mathållningen kommer att upprepas med jämna mellanrum under min vistelse här.

Nudlar och lättbrynta morötter och färsk vitkål till, det smakade inte alls fel. Nudlarna smaksatte jag med lite chilisauce.

70/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Norsk torsk" (14)

  1. Ja, det är faktiskt råvaran som gör den stora skillnaden!

  2. Jo..färsk fisk smakar ju bättre än ”lagrad” i frysdisk…sen har de ju fantastisk fisk där.
    Fisk är gott…och nyttigt.

    Ha de gött nu.

  3. Smaklig måltid Mia! trevlig helg… 🙂

  4. Mums med torsk! Åt torskrygg för första gången nu i veckan, så underbart gott. Jag försöker äta fisk minst en gång i veckan. Jag gillar fisksoppor, finns så många goda recept.
    Önskar dig en fortsatt fin kväll!
    🙂

    • Fisk är jättegott, skulle önska mer recept på fiskgratänger… jag har testat en del, men endast ett av dem jag återvänder till. Fisksoppa, visst är det gott, precis som du skriver finns det många bra recept på det.

  5. Torsk, som var vardagsmat förr, är ju rena lyxen idag. Och med lax är det tvärtom…
    Men goda är de båda två 🙂

  6. Och norska räkor lär det också bli i fortsättningen, om det nu inte redan är det. Vi åt färsk rödspätta härom kvällen, det bästa från havet om du frågar mig. Men herre gud, torsk är inte heller dumt.

    • Havet bjuder på många läckerheter, utan tvekan! Rödspätta och räkor är också favoriter hos mig. Räkor har jag ätit i Norge, läckert, men ingen rödspätta… 😉

  7. Mums! Du påminner mig om en gång då vi åkte i Norrlands kustband och stannade till och åt torsk vi en ö utanför Höga kusten. Närproducerad mat, i ordets rätta bemärkelse, det är gott det! Helt annorlunda än den som varit ute på en resa. Kommer också ihåg en måltid av Vänernlax, alldeles vid Vänernstranden, för många år sedan. En extra matupplevelse hänger sig kvar i minnet, precis som andra positiva ( eller negativa) upplevelser gör. Var på en fin Jkpgs-restaurang igår. Hasse vid Sjökanten. Också en smakupplevelse att komma ihåg. Tänker att vi kanske kunde träffas där och äta lunch – före eller efter en geocachingpromenad….Om vi kan få tillét nån gång…. : ) Ha det gott och njut av fisken!

    • Restaurangen Hasse på sjökanten har gott rykte, kul att ni gillade det.

      Någon gång ska vi väl få till att träffas, med eller utan geocaching.

  8. Inget slår riktigt färsk fisk 🙂

Kommentera

Etikettmoln

