Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fetmaexplosion

sippor

Sverige är det land i Europa där fetman ökar snabbast just nu! Det låter varken hälsosamt eller kul i den tid då vi hela tiden matas med att utseendet är det viktigaste som finns. I alla fall är det lätt att tro att det är så när man tittar på reklampelare eller lyssnar på ungdomarna som mår psykiskt dåligt. Många av de sistnämnda tycker att de är så fula, det spelar ingen roll hur fina och söta de är. Deras problem är förstås något helt annat, men inte så lätt att få grepp om det när det är utseendet som det fixeras på.

Fetman, ja, den är olycklig. Diabetes och hjärt- och kärlsjukdomarna slår sig ner i vårt samhälle mer och mer om fetman ökar. Jämsides med de redan nämnda problemen drar det förstås med sig en hel del annat, kroppen förslits i förtid och leder till förtida död.

Om 15 år så beräknas var fjärde man och var femte kvinna vara feta i vårt land om utvecklingen fortsätter som nu. Måtte vi lyckas ändra på det! Det är både farligt, tungt och opraktiskt att bära på en massa överflödskilon! Jag blir litet sorgsen när jag hör sådana framtidstankar.

Samtidigt så hör man rapporter om att vart annat barn som föds i vårt land idag kommer att bli över 100 år om medelåldern fortsätter att öka som den gjort den senaste tiden. Givetvis låter det mer hoppingivande.

72/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Fetmaexplosion" (12)

  1. Å andra sidan är det många unga som får anorexi därför att idealet är att vara trådsmal. Det går från en ytterlighet till en annan. Vart har sunt bondförnuft tagit vägen, kan man fråga sig?

  2. Vackra vitsippor på bilden! Naturen exploderar och allergin ökar för många av oss. Det är ändå underbart att få uppleva våren med fågelsång och all grönska. Fetma är ett problem för många. Människor som mår psykiskt dåligt tar till det missbruk som finns närmast till hands, maten. Påminner dig om att Kulturkollo startar vårens sista bokläsning den 26 maj. Ha en skön vår! 🙂

    • Tack för påminnelsen! Som tur var såg jag det strax innan jag reste från Sverige så jag har boken med mig. Ska bli intressant att följa och delta i diskussionen.

  3. Frågan är om man får vara lite småmullig och ha normal kvinnokropp dvs ej anorexi. Fetma är någonting helt annat, mest tragiskt när det drabbar barn och ungdomar. Det är mycket genetik som spelar in också. Och allt dataspelande och stillasittande… Nuförtiden gör många gastric by pass, det ger resultat men tyvärr brukar fetman återkomma med tiden.

    • Det tar jag för givet att det inte handlar om mullighet, övervikt tror jag de nämnde med ett BMI över 30. Det tycker jag nog inte är ”riktig” fetma, men tror att gränsen var satt där.

      Ja, det finns många orsaker bakom övervikt. Tyvärr så får ganska många problem efter en operation så det är inte någon perfekt lösning och som du skriver många av dem ökar i vikt igen…

  4. Om man roar sig med att tjuvkika i folks kundvagnar är det inte så svårt att förstå att fetman ökar. Tjocka människor med tjocka barn i släptåg har ofta en massa STORA petflaskor med läsk i vagnen. Jag är övertygad om att söta drycker och kemikalier i maten är en stark bidragande orsak till fetmaepiemin som håller på att explodera i västvärlden. I stort sett alla jag känner som har feta eller överviktiga barn har en hög konsumtion av söta drycker i hemmet…

    • Jag tror att ingen säger mot dig att söta drycker är en av bovarna. Jag tror det finns många faktorer varför vi i i-världen ökar i vikt…

  5. Ja vi får se upp så det inte blir som i USA Jag tror att snabbmaten är en av de negativa faktorerna.

  6. Att besöka McDonalds vid Brunnsparken i Göteborg är inte den roligaste upplevelsen i stan. Där sitter den nya underklassen (invandrarungdom från Hisingen och Angered och Bergsjön med flera ytterområden. De älskar McDonalds) och mumsar Big Mac och blir feta. Även jag tar mig gärna en burgare. Men fet blir jag inte. Jag häckar ju inte där hela tiden.

    • Visst hänger ekonomi och fetma ihop. De som har det sämst äter sämst, mår sämst och har sämst livskvalitet…

Kommentera

Etikettmoln

