Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Pingstafton

flekkefjord

Så är pingsten här, en helg som lätt försvinner bland alla andra helger numer. Det har funnits år då jag först i efterhand noterat att det varit pingsthelg. Annat var det när även annandagen var helgdag! 😉 I Norge är annandag pingst helgdag! Det är grejer det…

Idag vaknade jag till en mulen himmel, blev litet besviken då det var utlovat sol, men det var uppehåll i alla fall.  Men vid 10-tiden skingrade molnen sig och sedan har vi haft en solig och väldigt härlig pingstafton. Vi var fyra st som drog iväg till en liten by cirka fem mil från Vanse där vi bor. Det ska vara en väldigt vacker by, det kan jag intyga att det är, utan tvekan. Vi passade förstås på att logga några geocacher. Nu är det två av de jag bor tillsammans med som har registrerat sig på geocachingsidan och funnit sina första burkar under vistelsen här.

När vi var nöjda med burkletandet gick vi till en restaurang och åt lunch. Det kurrade i magen…  Alla var väldigt nöjda med utflykten, så blev det tid för litet mer fotograferande innan vi styrde kosan ”hemåt” igen…  I morgon är en ny dag, vet inte vad den har i beredskap. Livet är underbart att leva! 😉

84/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Pingstafton" (10)

  1. vad kul att du fått dina kollegor intresserade också
    jag har jobbat till 15 och sedan åkte vi ut en sväng i kväll och loggade en
    då vi hade ett ärende till mitt jobb , dessutom gick vi på en friska Karlstad pinne
    så vi slog 2 flugor i en smäll så att säga
    friska Karlstad är ju också en form av orientering eller geocaching
    då det ibland visar på sevärdheter ute i naturen
    vet inte om ni har sådant i Jönköping ?
    kul är det i alla fall

    • Det låter som att ni också haft en fin dag!

      Jodå visst har vi stolpjakt även i Jönköping. Första året det fanns la jag energi på det, men sedan har det blivit mer sporadiskt!

  2. Hörde på radion i morse att det är PINGST.Sånt höll man ju alltid reda på förr, när det var ordning och reda och annandag. Vi som jobbar i skolans värld, förlorar ju på att det är sjätte juni som är röd dag. 2 av 7 år brinner ledigheten inne….. Tycker att alla skulle få vara lite lediga i denna vackra tid f.ö. Kul att du lockat med dig nya geocachare…. det är ju en bra grej attgöra för att se nya platser ur annorlunda perspektiv, absolut. HA det så gott!

    • Alla som arbetar förlorar nog på det. Vi som jobbar på rullande schema förlorar storhelgstillägget. Ja, det är inga tillägg alls. De som arbetar ”kontorstid”, ja, de förlorar ledig dag precis som du beskriver. Några får ta en extra ledig dag enligt deras avtal.

  3. Jag såg igårkväll att det var pingst! Inte så religiös va?

  4. Pingsten blir en lite bortglömd helg när inte annandagen firas mer. Lite synd! Det är ofta en stor bröllopshelg och då kan det väl passa med en minisemester både för brudpar och gäster. Ha det bra.

    • Ja, jag tycker pingsten är förstörd. Det är den enda treledigheten för alla som arbetar kontorstid. I Sverige är inte nationaldagen så betydelsefull, förhoppningen var väl att den skulle bli det. Men det är väl ingen större skillnad mot tidigare, vad jag vet.

  5. Visste faktiskt inte att det var(it) pingst förrän jag läste det här. (skäms lite).

    Hoppas du får en skön söndag… 🙂

    • Det har jag också upplevt i Sverige, hoppsan har det varit pingst! Alltså upptäckt det först veckan efter själva helgen… 😉

      Ska vi starta en kamp för att flytta helgdagen tillbaka till annandag pingst? Jag ställer gärna upp i den ligan! 😉

Kommentera

Etikettmoln

