Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Bemanningslivet

Sörlandet

Bemanningslivet kan vara oberäkneligt. Ett uppdrag visar sig inte vara det man trodde, det avbryts abrupt och man står där utan inkomst en period man räknat med att arbeta. Boende fungerar inte osv…

Men… det är mycket kul och lärorikt med det här livet också, förstås. Vilka skulle annars orka fortsätta? En punkt som är positiv är alla trevliga människor man lär känna, väldigt ytligt, men i alla fall. Jag har bl.a lärt känna en sjuksköterska som ursprungligen kommer från Indien och inte har något emot att prata om sitt hemlands förhållande. Bl.a om man blir sjuk och hamnar på sjukhus. Har man gott om pengar och kan betala för sig så kan man få bättre vård och omvårdnad där än här om man räknar in service i god vård. Man får allt man kan önska! Har man inga pengar är det tveksamt eller omöjligt att få den vård man behöver. Om man är medelklassare så får man medicinska vården, men anhöriga får sköta den personliga hygienen, bära dit mat osv… Får och får, om man  betalar för sig, vill säga!

Sådant här tycker jag är så intressant. Det är inte bara något man läser utan man får det från en person som finns öga mot öga med mig! En person som bör veta, även om det är en enda persons version. Att få uppleva landet (Norge)  på så nära håll, höra diskussionerna på arbetsplatserna, samtala med våra nabor i lugn och ro, att få besöka alla vackra platser osv det ger krydda på min tillvaro.

85/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Bemanningslivet" (20)

  1. Precis vad jag också gillar…att prata med folk som vet, om hur det fungerar på olika platser och i olika länder. Förstår att du tycker det är givande. 🙂

  2. Låter som ett spännande liv. Imponerad av er som vågar..Även om jag är lite ososcial på hemmaplan, så gillar jag verkligen att prata med olika människor. Gillar nog den där okomplicerade, kravlösa ”relationen” som det innebär.

    • Det är förstås både på gott och ont, som med allt annat. Men jag ångrar inte att jag gav några år av mitt liv för att flacka runt så här.

  3. Precis, mycket intressant. Det finns så mycket överraskande saker i världen, och inte minst inom vården!

  4. Förstår att besök på alla vackra platser är en krydda i tillvaron.
    Prata med människor är givande och bra.

    Kram från mig

  5. Precis sånt som jag gillar med mitt jobb också. Att få möta människor från alla kulturer och få en pratstund om andras liv…

  6. Jag kan tänka mig att det både känns inspirerande med omväxlingen samtidigt som det inte är så tryggt. En utmaning för framtidens arbetsplats att kunna skapa trygghet trots att man måste vara mer flexibel. Finns nog ingen enkel fix för det tror jag.
    Jag har det bra som är pensionär men jobbar ca 25 % med roliga arbetsuppgifter. Inte alla kan få det så.

  7. Indien har inte gjort sig känt som det jämlikaste av länder, särskilt inte om man råkar vara född till flickebarn. Även om jag tycker att Sverige, ibland, är jämlikt in absurdum betyder det inte att Indien skull vara något att efterlikna. Nix, aldrig i livet. Men det har nog framgått tidigare att jag är lycklig med att få leva mitt liv i Västeuropa. Gokväll!

    • Sant. Många i Indien verkar ha en kvinnosyn som inte attraherar mig. Jag tänker på alla unga flickor som våldtas.

      Sverige är landet för mig! Vi har det bra här, men allt kan bli bättre… 😉

  8. Kryddan i livet, att se sig omkring, få prata i en ”naturlig” situation, hitta gemenskap, kunskap och vidga sina vyer. En fin kombination att komma ut på – och se Norge!! 🙂 äventyr och prov sina kunskaper i en annan sammanhang.
    Bra jobbat Mia, skönt att själv välja sin period!
    (Var på G för några år sedan att göra det samma)

    • Ja, Tove, jag tycker det är både roligt och inspirerande. Periodvis även stökigt och jobbigt att leva som jag gör. Framförallt när saker och ting inte fungerar, det ska förstås bara ”flyta på” för att den här kvinnan ska vara riktigt nöjd… 😉

      Varför kom du aldrig iväg? Du har ju språket så det är ju inga problem i alla fall!

  9. Det finns för och nackdelar med det mesta. När man är ung, fri och inte har familj på ”hemmaplan” väger säkert fördelarna över. Möjligheten till omväxling, många nya kontakter och se platser man antagligen aldrig kommit till annars. Själv har jag alltid föredragit en bas att stå på när det gäller yrkesbiten.
    Världen har aldrig varit rättvis. Att en kvinna/dotter inte är lika mycket värd som en son är ofattbart för mig och kan göra mig riktigt ledsen och arg. Så länge ”vi” inte jobbar åt samma håll tenderar det dröja länge innan ljusningen är synlig på allvar. Sverige har också valt fel väg när det gäller ex. sjukvården. Det finns en gräddfil för vissa som skapar större och större skillnader när det gäller vård, operationstider m.m.
    Jag önskar dig en fin avslutning på sista vårveckan. Kram

    • Jo gräddfil blir nog mer och mer vanligt. Trist. Önskar dig också en fin avslutning på den kalla våren, nu förväntar vi oss en solig och härlig sommar.

  10. Även jag flackar men inom en resurspool men med fast lön. Det är ett speciellt sätt att jobba och jag måste säga att jag stormtrivs. Många kontakter som du säger men oftast ytliga. Än så länge håller jag mig i Sverige och lilla Jönköping. Så kommer det nog förbli. Hur vården funkar i andra delar av världen är verkligen intressant. Måste varit roligt träffa en person som kunde och ville prata om detta. Allt gott!

    • Aah, jag har intet fattat att du är i närheten av Jönköping! Du arbetar där i alla fall… kul! Tänk om vi bor grannar!??? Var det inte du som är intresserad av geocaching? Du kanske vill hänga med på en runda framöver?

      • Det stämmer. Tycker det låter spännande. En mailadress och vi kan nog få ihop det.

      • Ja vi får höras när jag är hemma igen…. Jag skriver till dig på den mailadress du anger här i min blogg…

Kommentera

Etikettmoln

