Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

vänstersväng

Enligt en ny undersökning som gjorts av Aftonbladet dippar socialdemokraterna rejält. Någon som tycker det är märkligt? Löfvén har drivit partiet allt mer åt de borgerligas håll – och borgerliga partier finns det många som slåss om väljarsiffrorna. Det är ju inte där socialdemokraterna ska fiska efter röster! De som röstat på (s) tror jag hade förväntat sig mer återställarpolitik även om det protesterats från allianshåll.

Arbetslösheten är förstås en viktig fråga och där säger (s) att de ska vara framgångsrika. Tyvärr, tror jag inte de kommer att lyckas. Reinfeldt var stor i orden på sin tid och skulle minska arbetslösheten, hur det gick med det vet vi. Inget resultat i den frågan och det blev förmodligen alliansens fall på sikt. Det är inte otänkbart att det även blir den nuvarande regeringens fall.

Sedan ser jag förstås att ingen regering har haft så svårt som den nuvarande för att förändra någonting. För de måste lita på andras stöd i allt de gör, annars faller deras förslag, hur goda de än är. Utrikesministern är den av regeringsmedlemmarna som jag tycker skött sina kort väl – levt upp till den feministiska tanken som utlovats.

Kanske är det så att de som är i regeringsställning förlorar stödet. Är det så att vi har det så himla bra att vi är inte nöjda med någonting längre? Norge som haft s-regering tidigare har nu en regering med höyre och framskrittspartiet. Jag följer inte politiken här så noga, men det sägs mig att regeringen tappar förtroende.

Nu är det endast 10 dagar kvar tills blogg100 är överstånden för min del. Tur det, för nu när jag arbetar så mycket som jag gör just nu känns det som att det blir mest inlägg för att något ”måste” skrivas… 😉

90/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Kan jag få be om en skarp vänstersväng, Löfvén?" (13)

  1. Kul med blogg 100. Vi har tyvärr hamnat i en situation där alla regeringsalternativ blir svaga. Det beror väl på att Sverigedemokraterna har blivit så stora att inget av de traditionella blocken får egen majoritet. Än så länge vill inga samregera med SD men om man tittar på Norge som du skriver om så är det inte helt otänkbart här också.

    • Helt riktigt, det har ju redan skett en del närmande mot sd av några partier. Problemet är kanske att det splittrar alliansen och frågan är om något parti vågar offra den trygga famnen! 😉 Sd:s famn är outforskad än så länge…

  2. Gillar inte Löfven alls…en ” nickedocka” är han….han saknar charisma totalt….vi var många som förväntade oss en bättre återställningspolitik….men själv har jag insett sen mänga år..sverige styrs inte av politiker..sverige styrs av svenskt näringsliv fullt av giriga människor.

    Men det är ju min personliga åsikt bara.

    Hur som helst…ha en go helg…det ska jag. 🙂

    • Visst är karisma bra att ha i sådana sammanhang, men trots allt är deras budskap och vad de utför det som räknas och är viktigt. Jo, bättre hoppas man på… än har han chansen att visa vad han vill…

      Önskar även dig en fin helg!

  3. Jo, det är svårt att regera. Under finanskrisen skötte Anders Borg Sveriges finanser så pass bra att de flesta inte visste om någon finanskris. Och Magdalena A påstår att ladorna är tomma. För övrigt tycker jag att Löfven borde göra en återställare på jobbskatteavdragen så att opinionssiffrorna kan stiga i höjde någon gång.

  4. Per-Anders sa:

    En stor del av Löfvéns problem är det parlamentariska läget; S är ju en del av en minoritetsregering och måste ju kohandla om varje förslag. Just förhandlingar ska ju vara Löfvéns paradgren men jag tycker han är lite för flat i vissa avseenden. Bland annat gillar jag inte hans tramsande om att Saudiarabien är en ickedemokrati, i stället för att prata klartext och säga att landet är en diktatur. S måste på ett tydligare sätt stå upp för partiets egna ideal.

    • Helt enig med dig! Minoritetsregeringar är litet blaha… men nu har vi ett sådant läge… Får väl se glad ut ändå 😉

  5. Tråkigt att blogga under sådan press. Jag fixar inte det riktigt även om jag har go lust testa blogg 100 för skojs skull. Det är mycke man vill testa och göra. Politik är jag ingen expert på men just nu tycker jag det verkar vara mest katastrof. Skrämmande för här handlar det om Sverige och svenska folket. Ingen lek alltså.

    • Vissa dagar känns det litet som press, men det är inte så allvarligt! Jag missade häromkvällen, faktiskt… lika glad ändå… 😉

  6. All gör som de vill men nog tycker jag att det hade blivit tråkiga inlägg för mig om jag bloggat för bloggandets skull.

    • Visst har det blivit några ”krystade” och intetsägande inlägg från mig, trots det tycker jag #blogg100 är ganska kul. 😉

Kommentera

Etikettmoln

