Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

flekkefjord4

Förskolecheferna ska ha rektorsbehörighet! Eller hur det nu uttrycktes… är det ett bra förslag?

Jag tvivlar, i vart fall efter att ha hört argumenten. Inte för att det ska tillföra verksamheten något, inte att barnen ska tas om hand på bättre sätt, eller att fler vuxna ska finnas runt barnen. Däremot att det ska bli högre status och att det ska ge mer pengaklirr för personalen! Jag hoppas det även finns en tanke på att det ska höja kvaliteten på verksamheten också, annars är vi på helt fel väg, tycker jag.

Samma snack har det varit när det handlat om skolan och dess förstelärare. Att förstelärare ska höja yrkets status, högre lön osv… Sällan (aldrig?) att jag hört hur det ska utveckla skolan för eleverna…

Självklart unnar jag yrkeskategorierna som arbetar med människor högre löner. Att arbeta med människor värderas alldeles för dåligt, konstigt nog. För finns det något viktigare än människan? Men använd rätt argument både för varför lönerna ska höjas som för varför förstelärare ska vara bra för verksamheten. För nog måste väl tanken ändå vara så!?

94/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Förstelärare i förskolan" (2)

  1. Undra varför mina tankar gick direkt till tomma tunnor skramlar mest? Mysko. 😉

Kommentera

Etikettmoln

