Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vanse9

Mössor och mobiltelefoner i skolan har hamnat på politikernas bord!

Helt sjukt. Politikerna har viktigare saker att syssla med. Mobilers och mössors plats på skoltid borde lärare och elever kunna bestämma om tillsammans för allas trevnad. Går inte det så ligger det på lärarna.

Om du inte håller med, kanske själv är lärare, är det intressant för mig att få höra dina tankar! 😉 Jag tycker inte frågan borde vara så komplicerad som den blivit.

98/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Mobiler, mössor och politik!" (16)

  1. Jag fattar inte det där med just mössa. Stör det om folk har mössa på sig? Vad kan hända förutom att det förr ansågs oartigt att ha mössa på sig inomhus? Mössorna anfaller typ?

  2. Tillhör man mössgenerationen ser ju håret ut på ett sådant sätt att mössan inte går att ta av. Mobildiskussionen kan jag förstå men inte regler ”bara för att”

    • Jo att det ska finnas regler runt mobiler… men ska det verkligen ligga på politikernas bord? Borde inte lärarna och rektorerna om nu inte barnen tillsammans med barnen blir överens om hur det ska vara under lektionstid? Det tycker jag, i alla fall.

  3. Ja, det borde skolan klara själv … och det är ju en droppe i havet jämförelsevis, mössa må vara, men lite telefonkultur är jag för, men det gäller ju inte bara barn och ungdomar ….

  4. Med tanke på ämnets känsliga natur väljer jag att vara anonym.
    http://mobil.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/rapport-fran-en-vartermin-i-kaos/

    • Tack för länken som jag läst med stort intresse och en stor portion ”sorg”. Jag har inte läst den här tidigare, men några andra ”rapporter” som vittnat om kaoset i skolan. Jag vet inte riktigt hur dina tankar går till kopplingen mössor och mobiler och politikers inblandning. Trots allt så är det skitsaker som det fokusera på då problemen på vissa håll är oerhört mycket större, vilket artikeln vittnar om.Respekten för andra människor, för lärare, för det gemensamma saknas.

      Det skulle vara intressant att höra dina tankar och idéer hur lärarna tar/återfår makten över klassrummet.

  5. Skulle aldrig välja läraryrket idag med den status läraren har i samhället och klassrummet. Och vilka lärare får barnen när det krävs nada för att komma in på utbildningen. Katastrof. Men det är väl den där jävla Reinfeldts fel.
    Bara ungarna lär sig något får de ha hur många mössor och mobiler som helst för mig.

    • Hmm.. skulle man välja yrke efter status och lön så skulle ingen välja yrken som riktar sig mot medmänniskorna! Problemet är väl att det kaos som finns inom skolan idag skrämmer bort de ungdomar som verkligen VILL och LÄNGTAR efter att bli lärare. Problemområden ger problemskolor. Områden med arbetslösa människor, utanförskap, fattigdom att det är där de sociala problemen frodas, respekten för medmänniskorna fallerar, kriminalitet, drogmissbruk m.m

      Det här är en stor och viktig samhällsfråga som ingen verkar veta svaret på hur vi lyckas lösa och då fokuseras det på små och lättförståeliga problem! Det är katastrof, tycker jag också!

      Ibland är vi riktigt eniga, du och jag 😉

  6. Äntligen får lärarn till en kommentar. Finns mängder av fyrkantiga fundamentalistlärare.Blir så dumt så d et är inte klokt. Kunskap och arbetsmoral sitter ju inte i mössan. Kepsar tycks vara ute, iallafall i vår skola.Ser det ganska sällan….någon som fortfarande vill ha vintermössan på, däremot. Skulle jag tillåta det, blir det repressalier från mina kollegor. SÅNT kan man inte tillåta. Så jag lägger mig platt… förd et är inget att bråka om… spelar ingen roll… Mobiler hade vi helt tillåtna tidigare. ”Problemet” blev att eleverna pillade på mobilerna på rasterna i ställe för att röra på sig. Detta läsår ska mobilerna låsas in i ett skåp under skoldagen. Ok för mig. Ok att ha de i väska eller fickan också… men jag tycker attd et är bra att rörelse ska gå före mobilsurf. Däremot kan det vara bra att ha mobilerna ibland, förd et finns bra quiz/ diagnosmaterial på nätet som man kan använda mobil/dator/surfplatta till att besvara. Så jag tycker att man ska lära sig använda mobilen som vilket arbetsverktyg som helst … och mössa….tja, kan tjejer ha scarf runt håret… så kan väl man ha en keps också.

  7. Jag tror det finns viktigare saker i skolan politekerna faktiskt har ansvar för att ta tag i. Något borde även en lärare eller lärarkår med rektor i spetsen kunna hantera som det här med mobilerna och mössorna. Jag säger inte att det är enkelt men rektorer/lärare etc måste våga sätta ner foten och visa lite handlingskraft. Det låter hårt men är så viktigt att skolan funkar. Allt gott!

Kommentera

Etikettmoln

