Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fönster

blodröd

Häromdagen var jag ute och var chaufför under en liten utflykt, hade ett par arbetskamrater med mig som inte har tillgång till bil här. Att se litet mer än närområdet tycker jag ger ”mer” av vistelsen i Norge.

En av de som var med i bilen uttalade sig ett par gånger om byggnadsstil, arkitektur…. jag för min del fångas av vackra fönster och dörrar… Vi ser olika saker under vår vandring på jorden… Ska man psykologisera detta fenomen så kanske man kan säga att min arbetskamrater ser helheten medan jag ser detaljer… Vad blir det för värld om vi bara ser småbitar? Å andra sidan kan man säga, att ser man inte detaljerna så ser man inte helheten!?

Vad brukar du se när du tittar på byggnader? Något speciellt som fångar ditt öga?

Kommentarer till: "Fönster" (10)

  1. Bra fråga…har aldrig tänkt på det.
    Men det är nog arkitekturen…tidsepoken det byggdes…får ofta googla på gamla byggnader för att få historik…då kan ibland min syn på byggnaden fördjupas lite.
    Intressant och spännande.

    Ha så fint nu.

  2. Båda! Helheten utgörs av detaljer för mig. Om ett fönster t ex är aldrig så vackert så förstörs intrycket om placeringen eller proportionerna är fel. Tycker jag, då. 🙂

  3. Per-Anders sa:

    Ska erkänna att jag fascineras av monumentala byggnader, gärna broar höghus mm. Jag gillar också annorlunda byggnader. I en tidning såg jag en container som var ombyggd till sommarstuga. Den var cool.

  4. Nu gällde det byggnader men jag vill ändå tillägga att jag inte ser det så med naturfenomen. En enda blomma i en stenöken gör ändå den öknen vackrare!

  5. Tar ofta bilder av fönster, så då måste det väl vara så att det är något jag tittar extra på.Dörrar? Jo, om de har speciell form eller färg. Hus är också intressanta att kolla på. Speciellt de gamla, vackra, Nyfunkis är inte min grej, nästan lika fula som de gamla gräsliga funkishusen,,, men som sagt, arkitektur är intressant,

  6. Gamla fina hus bara jag slukar på något sätt. Detaljerna betyder mycket och är nog faktiskt så att dörrar och fönster, en stupränna med klängrosor runt, ett gammalt tegeltak kan fånga på ett speciellt sätt. Det låter säkert flummigt men jag gillar gamla hus och miljöer men har inte kunskapen om historiska fakta och liknande. Glad sommar!

Kommentera

Etikettmoln

