Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Granskott

gran

Äter du granskott?

Jag har aldrig gjort det, men det här året har jag hört mycket om det på radion. Ska det bli en fluga? Bäst att tillägga redan här att det inte ingår i allemansrätten att plocka hem en massa granskott. Man ska fråga skogsägaren först!

Granskott är vackra att titta på, men inte blir jag hungrig eller ens sugen på att smaka… bara litet nyfiken…

När jag söker på nätet så finner jag att granskott innehåller C-vitamin som jagas av många. Det ska förstärka immunförsvaret mot förkylningar. Man kan koka te av granskott, men även göra sirap får jag fram.

Tillhör du dem som smakat på granskott? Undra om man kan gå o tugga på dem litet som de är, naturella? Om jag inte minns helt fel så har jag hört något om det också. De som är frälsta på det skogen har att erbjuda i matväg säger att granskott är bra mot litet av varje, ja, kanske till och med mot det mesta!

Jag borde förstås ha haft en bild på granskott, tyvärr har jag ingen sådan i ”arkivet”, det får bli en skogsbild rakt av…

Har du smakat granskott? Blir du sugen att testa när du läser det här?

Kommentarer till: "Granskott" (26)

  1. Jag har smakat granskott, frågade inte markägaren, det blev bara ett 🙂 men tror säkert det är nyttigt. Bark är ju också det, köper barkbröd i bland.
    🙂

    • Smakade det gott? I vilken form testade du, rått?

      Jag har svårt att tro att någon skogsägare har något emot att man tar något enstaka… 😉

  2. Hmmm! Går det inte att få i sig C-vitamin lite enklare? En apelsin, till att börja med?

  3. Åt ofta granskott som barn. Tror att ena dottern gjorde saft/dricka av sådana. säkert nyttigt. Lite syrligt smakar dom. Gäller bara att äta innan de lir för vassa. :)Fredag nästa vecka försöker vi med. Var? HAr du gått alla rundor i Jkpgstrakten? JAg har bara gått i Norrhammar och längs öster om flygfältet. Hörs!

  4. Per-Anders sa:

    Jag har aldrig smakat granskott. Har aldrig haft tanken att det går att äta.

  5. Som barn åt vi harsyra och granskott. Och bladen från något lövträd, minns inte vilket. Björk? Men jag har slutat, blev inte tillräckligt mätt.

  6. Jag har aldrig smakat granskott, men det verkar vara populärt nu. Det skulle faktiskt vara roligt att testa nån gång. Man vet ju inte förrän man provsmakat ifall man gillar det eller inte.

  7. Jag svara nej på både fråga ett och två 😉

  8. Min far som var en naturmänniska sa alltid att granskott var bra. Jag provade några gånger men det smakar inte gott.
    trevlig midsommar!

  9. Njääää…..blir nog inte sugen på granskott. Äter nog nåt som är lite godare…….tror jag.
    Ha det gott och kram

    • Jag kan förstå det… Idag blir det färskpotatis och sill och annat traditionellt! Göttgöttigöttgött. Önskar dig en fin midsommarhelg!

  10. Granskott, det låter gott! Det måste jag testa. Jobbade en natt med en tjej för ett tag sedan och hon berättade för mig om massor av växter som går att äta och tillaga ur naturens skafferi. Riktigt spännande!
    Önskar dig en riktigt Glad och Trevlig Midsommar!

    Hörs!

    🙂

  11. Jag har precis gjort granskottsdricka! Tro det eller ej, det blev jättegott! 🙂

  12. Vet jag smakade på granskott när jag växte upp, men kommer inte ihåg vad de smakade. Jag får helt enkelt ge mig på grannens granhäck och testa igen 🙂

  13. Ja, jag testade faktiskt bara häromdagen. Gott? Njaaa….men säkert nyttigt.
    Glad midsommar

Kommentera

Etikettmoln

