Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Etisk fråga

vanse13

Idag finns en kamera i stort sett i varje vuxen människas ägo. Hur de används skiljer sig åt, förstås.

En del  anser att kameran bör finnas med överallt, bloggägaren tillhör denna kategori. Har jag lämnat kameran hemma så nog sjutton träffar jag på något som gör att jag ångrar mitt val att inte ta den med.

Frågan om vi ska få fotografera andra människor var, när och hur som helst har varit på tapeten flera gånger i media. Vi har en lag idag som tillåter att vi fotograferar människor på allmän plats och även att de kan publiceras. Hur gör du? Hur tänker du? Är det ett etiskt problem för dig att fotografera och publicera bilder på människor som inte tillfrågats? Vill du själv fotograferas av okända i sammanhang du inte vet var och hur bilderna ska användas? Ja, du vill kanske inte av olika anledningar fotograferas alls just då.

Kommentarer till: "Etisk fråga" (12)

  1. Personligen så bryr jag mig inte så mycket. När jag bloggar eller lägger ut på fb så frågar jag mina vänner om det är ok. är det okända människor med på bilden frågar jag inte. Däremot så skulle jag inte välja att publicera bilder på utsatta människor eller människor i andra kränkande sammanhang.
    Jag tror inte att tidningarna frågar om tillstånd på människor i en folkmassa tex.

    • Nej, tidningarna frågar inte om tillstånd att fotografera…

      Tack för din kommentar!

      • bland tänker jag på personer som har skyddad identitet, det kan ju skada mycket om dom hamnar på bild. Frågan är hur mycket hänsyn man ska ta till allt hela tiden? Jag har inget bra svar

      • Bra tankar… kan också fundera över varför man fotograferar okända människor. Vad är syftet och framförallt hur kommer bilderna att användas?

      • Ibland tar man en bild av något och bilder blir alltid mer intressanta om det är människor med. Tänk att kunna titta tillbaka om 20-40 år på kläder och frisyrer!

      • Är det endast för privat bruk så ser jag inget problem. Mer om det publiceras i något forum… då kan det bli fel, bl.a som du själv nämnt… eller ”bara” inte vill finnas med i det sammanhang bilden visas… Jag tycker det är en etisk fråga… lagligt är det hursomhelst… Svårt att förbjuda, hur ska gränserna sättas? Vad skulle vara tillåtet, vad skulle vara förbjudet i så fall?

  2. Jag sätter inte in bilder på min blogg om det är personer med som inte vill visas upp där. Ibland när man fotograferar ute är det svårt och inte få någon okänd med, men så länge jag bara har fotot hemma hos mig tycker jag det är ok. Jag är inte själv sugen på att visa upp mig varken på blogg eller Facebook.

    • Jo, jag har haft personer med som inte är tillfrågade… men ska de kunna identifieras så måste man nog känna dem väldigt väl, tror jag. Vissa kort som togs på mig i stadsmiljön skulle vara helt ok att publicera egentligen, men inte alltid i alla lägen… Sällan, men det har hänt mer än en gång visar jag upp mig både i bloggen och på Fejan… 😉

  3. Jag publicerar inte bilder på andra. Om man ser någons rygg eller arm eller siluett på långt håll, det får man bjuda på.

    • Vi tänker lika i detta… För mig handlar det om respekt för människors integritet.

      När jag fick mig tilldelat ett fadderbarn i Leshoto för några år sedan fick jag foto och information om henne. Jag skrev om det på bloggen, men la inte ut fotot även om jag gärna ville det. SOS Barnbyar hade dock tydligt sagt ifrån att det ”får” vi inte göra… Bra gjort av dem, annars hade jag nog publicerat fotot. Även om hon finns många, många mil ifrån mig så är internetvärlden liten…

  4. Per-Anders sa:

    Fotografering ingår i mitt yrke och eftersom de bilderna ska publiceras i en tidning så frågar jag alltid personerna innan jag fotar dem. Bilder till bloggen tar jag antingen på mig själv eller på nån blomma eller på nån grej i garaget och då behöver jag inte fråga om lov. 🙂

    • Det gläder mig att höra. Nyhetsrapporteringar /fotografer tror jag inte har samma känsla… Där gäller det att få de bästa bilderna,helt enkelt!

Kommentera

Etikettmoln

