Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

nolgården1

”Är det OK att ge varandra komplimanger på jobbet”, tror jag ämnet var i något debattprogram i TV igår. Jag tittade inte aktivt, men TV:n stod på, därför har jag litet diffusa minnen av det. Däremot fastnade frågan hos mig. Vad kan räknas in som ”komplimang”.

Uppskattning med sexuell anspelning är det en komplimang? Njaee, det kan verkligen diskuteras, tycker jag. När jag tänker på komplimanger, ja, då är det endast visad uppskattning i positiv anda, helt enkelt ärlig uppskattning till en annan människa utan några baktankar.

Från komplimanger med sexuell baktanke till sexuellt ofredande på jobbet är inte steget så långt. Undrar hur vanligt det är i dagens samhälle. Jag vet, jag är nog litet för gammal för att vara riktigt medveten om det… 😉 Har det minskat mot när jag var ung/yngre? För visst förekom det då också när jag började arbeta på 60- och 70-talen.

Så till själva frågan – är det OK att ge varandra komplimanger på jobbet?! Svaret är förstås ja. Att ge varandra uppskattningar lyfter oss, både den som får den som den som ger den. Att kunna vara generös i sina omdömen, att ha förmåga att se andras starka sidor är positivt! Ofta så ser man hur mottagaren suger åt sig, funderar, blir glad, sträcker litet på sig omedvetet… 😉 Då blir jag också glad… 😉 Delad glädje är dubbel glädje.

När jag själv får en komplimang i arbetet förhöjer det den dagen, utan tvekan. Beroende på innehållet i komplimangen så kan det kännas gott inombords när jag tänker på det flera dagar senare…

De flesta av oss mänskliga varelser borde träna på att ge fler ärliga komplimanger. I min värld är det stor skillnad på komplimanger och ytliga floskler som används flitigt i vissa kretsar… 😉 Tja, här blir det litet konflikt i hjärnkontoret, om människor blir glada av det jag kallar för ytliga floskler, är inte även det komplimanger i så fall?  Huvudsaken är väl att folk mår bra av det?

Ja, nu blev det svamligt, känner jag… du får gärna hjälpa mig att reda ut problemet… Vad är skillnaden mellan flosker och komplimanger? Önskar dig en fin dag… hoppas du är ledig och kan ta till vara den på bästa sätt.

 

 

Kommentarer till: "Komplimanger på jobbet" (11)

  1. En del av oss kanske borde träna även på att kunna ta emot en komplimang.
    jag vet aldrig vad jag ska säga när jag får beröm för något jag gjort bra på tex jobbet.
    Men jag tränar på det.

    Sen om nån skulle säga att jag var snygg, gud förbjude, så rodnar jag nog lite, vilka lögnare det finns 😉

    Ha en härlig fredag.

    • Helt riktigt, det kan kännas litet överrumplande, ibland kan man fundera på om de menar allvar… Jag har tränat, men jag kan bli bättre på det. 😉

  2. Komplimanger är helt ok och har väl inget med sex att göra. Sedan finns ju flirt också och är väl också ok – fast kan bli rätt tröttsamt för omgivningen.

  3. Känns det som den som ger en komplimang är ärlig och uppriktig så är det bara att ta åt sig.

  4. Äkta komplimanger ger vi alldeles för lite av. Blir glad av sådana. Ger för dåligt! Tyvärr!

  5. En äkta menad komplimang är alltid roligt att få. Håller med om att vi borde bli bättre på att ta emot komplimanger också. Många viftar bort den i stället för att tacka den som gav komplimangen. Ibland kan man känna sig lite avsnoppad när man velat berömma någon.

  6. Tycker inte om när komplimangerna syftar sig på ett sexuellt anspelande. Det ÄR oseriöst då.
    Men att ge en komplimang, eller säga nåt snällt till varandra kan vi gott göra lite oftare tycker jag. Får man höra nåt positivt så blir ju en hel dag bra. Man blir glad och går omkring småflinande liksom.
    Skriva snällt och ge komplimanger kan man gott göra. Men det ska komma från hjärtat och inte vara ett spel.
    Nu ska jag ut i solen. Härligt väder idag med hos mig.
    Kramkram.

  7. Jag försöker tänka att även ett floskel är bättre än kylighet eller oartighet. Det bästa är förstås att komplimangerna kommer från hjärtat.

  8. Per-Anders sa:

    Positiv feedback kanske det skulle heta på modernt businesspråk. Jag tycker det är bra om man ger varandra beröm på jobbet. Då blir arbetet roligare och mer stimulerande.

Kommentera

Etikettmoln

