Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Trondheim

Trondheim

Det här är en av två lediga helger jag har under min tid i Trondheim och helt som beställning så lyser solen och det är ett underbart sommarväder. Inte för varmt för att vandra, inte för kallt utan man kan sitta på parksoffor och bara titta på folkvimlet.

Min tanke var att utforska Trondheims centrumkärna och under min promenad logga några cacher. Jag upptäckte att centrumkärnan är inte speciellt stor, trots att det är Norges tredje eller fjärde eller femte stad. Jag ser olika uppgifter på det… 😉 Å andra sidan så upplevs nog inte Jönköpings centrumkärna speciellt stor heller för turistande personer, trots att jag tycker att Jönköping är en hyfsat stor stad… 😉

Jag bor så nära Nidardomskyrkan så den har jag passerat många gånger. Då brukar känslan infinna sig av att det här är verkligen historisk mark… hit har folk vandrat under många århundraden! Mäktig känsla. Nidaroselva rinner förstås igenom sta´n, ger en fin känsla. En mycket vacker stad. Jag är dock litet förvånad över att så litet syns av att staden är mycket gammal, men rivningshysterin har väl dragit fram här såväl som på många andra håll. Under min vandring såg jag dock ett par, tre små trånga gränder med kullersten…

Det var inte alltför lätt att logga cacher då det var väldigt mycket folk ute och vandrade eller bara satt och njöt. Den ena cachen var litet kul gömd… under en ”parksoffa”… ja sådana cacher är inte så ovanliga, men den här var ovanlig för att den under sommartid är en del av en uteservering. En personal, kanske cacheägaren satt på soffan, men när jag uppenbarade mig med min GPS reste han sig hastigt och gick in i restaurangen. Ja, jag hade inte gått och kollat under soffan om han suttit kvar! Nu blev det jag som satte mig på soffan och loggade…

Som vanligt trivs jag väldigt bra när jag jobbar i litet större städer! Arbetsplatsen är helt OK också! Vad mer kan jag begära? Inget mer, tror jag… Jo kanske fler sådana här härliga sommardagar. Även i Trondheim har det varit ovanligt kallt och molnigt den här sommaren.

Kommentarer till: "Trondheim" (20)

  1. Du verkar ha haft en bra dag , hoppas resten av din helg blir lika bra, här får vi nog hålla tillgodo med regn i morgon också

    • Taskigt för dig! Ja, jag hoppas på ännu en fin dag i morgon, jag gillar verkligen att flanera runt och upptäcka ”nya städer”, alltså nya för mig… 😉

  2. Kommer ihåg den mäktiga domen, sedan vårt besök i staden för många år sedan. Var också inne i en affär och köpte en tp av byxdress… byxor och väst i brunt linnetyg, som trots benägenheten att bli skrynkligt, användes mycket. Men det var ett antal kg sedan, så den finns inte kvar längre. Unnar dig verkligen fint väder. Här är det ingen höjdare just nu. Men trots allt så har det varit en ok sommar, man har ju kunnat vara utomhus mycket…och bruna ben det ahr jag fått… det är en fånig grej för mig, men en riktig sommargrej….Ha det gott !

    • hehe bruna ben har jag definitivt inte! Så mycket sol har de inte fått.

      Jo domen är mäktig! Jag ska avlägga ett besök inuti den också innan det är dags att resa hem.

  3. Det var ett roligt ställe att gömma cachern på! Nästan så jag kan se det framför mig när du smyger runt och kollar. Fint foto! Hoppas att jag också kommer dit någon gång för där är så vackert.

    Ha en fortsatt trevlig söndag!

    • Jo här är vackert, men man ska nog ha tillgång till bil för att få kunna njuta av allt. Ska se nästa gång jag är ledig ett par dagar sammanhängande om jag hyr bil någon av dagarna.

  4. Trondheim låter mysigt 🙂 Låter som du reser en del i ditt arbete och nu blir jag nyfiken på vad du arbetar med eftersom jag inte kan minnas att du berättat…
    Hursomhelst Ha det finemang!

    Kram Christina

    • Jo, jag reser mycket, helt frivilligt.

      Jag är sjuksköterska och tröttnade på att jobba vareviga dag… 😉 Därför arbetar jag som bemanningssköterska när andan och lusten faller på – när jag behöver pengar. Att jag arbetar mest i Norge beror förstås på att lönerna här är högre än i Sverige, tidigare gick det tjäna betydligt mer än hemma i Sverige. Nu vet jag inte om jag tycker det är så. Norska arbetsgivare drar åt, sällan vi får arbeta övertid + att norska kronan försvagats mycket det sista året. Det gör att jag inte vet om det egentligen är värt att lämna hemmet, sociala umgänget m.m på hemmafronten. Samtidigt är det väldigt spännande att utforska nya platser i grannlandet, det får jag ju på köpet!

      • Aha, nu fick jag min nyfikenhet stillad 🙂
        Vad bra att kunna styra sin arbetstid (och till viss del lön) sådär!
        tråkigt bara att det ska behöva vara så att lönerna är så dåliga i Sverige….. Sjuksköterskor behövs ju här också…

        Ha det fint!

      • Ja, det är ett liv jag valt själv de sista åren innan pensionen! Inget jag ångrar, ibland har det varit jobbigt och fått ”tråkigare” uppdrag än jag trott. Men jag har valt mina arbetsperioder och framförallt så har jag haft betydligt mycket mer ledig tid eller ”semesterveckor” än jag skulle haft råd med annars. 😉 Plus alla upplevelser jag fått på köpet.

  5. Synd att det börjar förändras på ”fördelaktighetsfronten” Norge/Sverige men du får uppleva en hel del mer på detta sätt att jobba. Något helt annat än att dra till samma ställe dag och dag in. Att kunna styra själv sådär låter underbart.

    • Jo litet trist för oss svenskar, för mig betyder det att jag kan inte vara ledig så långa perioder som jag har varit. Jo, jag kan det, då jag är så gammal så jag har tagit ut den allmänna pensionen, men inte för de som livnär sig helt o hållet på norska lönen. Det ÄR underbart att styra själv och inte behöva ta djupdykning i planeringar osv som vården innebär.

  6. vilket bra sätt att lära känna en plats på, genom geocaching.
    Förra sommaren var vi i Ragunda och där läste jag om pilgrimsvandringarna till Nidaros.

  7. Det verkar vara kul med cacher.Jag har aldrig provat.
    Trondheim är en fin norsk by. Det finns väldigt många fina ställen i vårt grannland.

    • Jo, geocaching är trevligt och hjälper mig att utforska och förenklar för mig att hitta fram till ställen jag vill besöka!

      Norge är väldigt vackert, absolut!

  8. Per-Anders sa:

    Trondheim är en trevlig stad. Den är den norska stad som ligger närmast där jag bor. Jag har dör mig att det är Norges tredje största stad efter Oslo och Bergen. Jag var där för några år sedan vid den här tiden på året under Olavsdagarna. En trevlig och lite annorlunda festival.

  9. Nidelven stille så vakker du er ….
    Något dyker upp i mitt minne .. en slags rolig historia om dialekter … norska ä i å ä å men där tog det slut på hur det var egentligen — men roa dig om du vill – kanske kan spörre deg runt?
    🙂

    • I natt hade jag ett väldigt intressant samtal med en arbetskamrat, nutidsfenomen, nutidspolitik, jämförelse norskt o svenskt, osv… Minns dock inga detaljer! Allvarligt?! Hmm…. Tror dock inte vi tog upp den här språkfrågan…

      Tack för alla dina kul kommentarer! Du sprider glädje med dina besök!

Kommentera

Etikettmoln

