Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nidarosdomen

Nidarosdomen1

Idag har jag gjort besök inuti Nidarosdomen, det kändes tvunget när jag nu är i Trondheim några veckor.

Så gott som varje dag jag är ledig från arbetet promenerar jag förbi katedralen. När jag går till arbetet går jag på ett annat håll….

Hur som helst så är jag imponerad av detta praktverk! Jag läser på Wikipedia att redan år 1077 började en stor kyrka byggas på platsen där och alltsedan dess har det funnits kyrka på plats. De äldsta delarna som finns kvar i katedralen idag är från 1200-talet, men kyrkan har byggts om och till i flera omgångar ända in i vår tid så därför är det svårt att säga hur gammal byggnaden är. Den är imponerande i det format den står där idag. Med sitt höga torn så syns den över stora delar av Trondheim.

DSC_0427

Den är inte bara imponerande i storlek utan också utsmyckningen både utanpå såväl som inuti kyrkan. Om ni tittar på den översta bilden så ser ni att hela den sidan är det tre rader med figurer. Alla figurer är olika, misstänker jag. Så noga tittade jag inte… får kolla nästa vecka då jag säkert passerar platsen igen. Tänk vilket arbete som är nedlagt i denna kyrka!.

Inuti kyrkan rådde fotoförbud, tyvärr! Den var väldigt stor och en hel del utsmyckningar även där. Det som imponerade mest på mig var alla färgade  ”fönster” med olika motiv. Att jag sätter fönster inom citat beror på att allt som såg ut som fönster inte var fönster, bara prydnader misstänker jag. Satt länge och tittade på det största färgmönstret. Det var verkligen läckert. Basfärg blått men flera andra färger ingick i det.

Visserligen är det viktigt att hålla katedralen i gott skick, men det stör mig litet när jag inte får en uppfattning om hur gamla figurerna ovan är, under vilket århundraden gjordes de? Och när gjordes de här färgsprakande dekorationerna inuti kyrkan? Sådant skulle jag gärna vilja veta… 😉

Imponerad, men vill veta mer!

Nidarosdomen2

På den avslutande bilden är det lättare att få en uppfattning om hur stor katedralen är. Den som reser till Trondheim bör absolut göra ett besök i den här byggnaden, om ni frågar mig. Det beror förstås på vad man är intresserad av.

I Wikipedia kan jag också läsa att det i Eidsvollförfattningen från 1814 bestämdes alla Norges regenter skulle krönas i Trondheim, men kröningsceremonin avskaffades sedan 1908 så det kan inte varit många kungar, antar jag, som kröntes där… 😉 Däremot så är det tradition än idag att en välsignelse ges till nya regenter i Norge!

 

Kommentarer till: "Nidarosdomen" (10)

  1. Tänk att dom kunde bygga sånt på den tiden!

  2. Per-Anders sa:

    Nidarosdomen är en mäktig byggnad. Jag har ännu inte varit inne i den men den duger gott att även fota utifrån.

    • Ja varje gång jag är där så finns det mycket folk utanför. Just nu pågår Olavsdagarna, men det visste du kanske…

  3. Nidaros har anor. Inget annat. Men kyrkan är på gräsen till plagiat. I modenr tid byggdes fasaden om i modern engelsk stil. Visst finns det att se i kyrkan. Men när jag var där fick man inte gå själv. Utan fick vänta på när man platsade i en guidad tur. Dyrt var det också. Och i kyrkan var det körläktare och scener så man hade svårt att se.
    Tyvärr var inte det ett så positivt besök. Det är några år sen så kanske det är bättre nu. Låter så. Och det är jag glad för.

    • Idag fick man bara visa upp biljetten, sedan fick man strosa på egen hand, sätta sig eller gå runt hur mycket som helst. DYrt? Ja, 80:- för ett kyrkobesök är nog ganska mycket… 😉 Å andra sidan, alla nyfikna turister sliter väl också och underhåll kostar pengar.

  4. Jag besökte kyrkan i början av 60-talet och då pågick en omfattande renovering.

  5. Oj så vacker! Lite nyfiken på hur den ser ut på insidan, får stilla min nyfikenhet med att åka dit helt enkelt.
    🙂

  6. Hur det än förhåller sig med Nidaros så är det ju vackert, pilgrimsfärdar går ju hit från när och fjärran …och en historia har det ju, kanske alltid myt och verklighet?

Kommentera

Etikettmoln

