Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Soppsommar

potatissoppa

Tänk vilken underlig sommar vi har. Inte speciellt mycket sol, men trots det ganska behaglig värme och uppehållsväder och det är faktiskt viktigast, tycker jag.

I torsdags var det litet regn i luften med betoning på litet. Dessvärre var det inte speciellt varmt och blåser det litet plus fukten så känns det inte behagligt. Jag kände mig faktiskt frusen framåt kvällen… Länge sedan jag gjorde det.

Så igår, fredag, var det både uppehållsväder och något varmare men bestämde mig för att nu får det bli soppa! Så jag fixade potatis- och purjolökssoppa. En mycket enkel soppa, mild i smaken och skonsam för magen, men jag gillar den. Enkel mat med inte för många olika sorters ingredienser är det som är gångbart när jag är på mina arbetsresor. Ibland känns det litet enahanda, men frossar desto mer i olika smaker när jag är på hemmaplan. Soppa åt jag igår och har en portion även till idag. Ja, så var min tanke!

Vad händer? Redan i morse var det strålande solsken, efter att ha sovit några timmar efter nattarbetet vaknar jag till en härlig högsommardag! Inte sjutton vill jag ha soppa idag! Det får bli något annat vad huset bjuder… Inte visste jag att jag kunde locka fram sommaren med soppa! 😉 Testa själva gott folk så får ni se att det funkar!

1 augusti idag. Någonstans i mitt hjärnkontor svamlas det om att augusti är en höstmånad! Kan det stämma? Är det någon som vet – är augusti sommar- eller höstmånad? Skördemånad är det ju, på hösten skördar man… 😉

Kommentarer till: "Soppsommar" (12)

  1. Känns som juni, juli, augusti är sommarmånaderna. Hösten börjar med september.

  2. Augusti räknas alltid som sommarmånad! Oavsett var i landet man bor så är juni, juli och augusti sommar!!! Här i Skåne, där jag bor, kan även september ha sommartemperatur det vill säga dygnsmedeltemperatur över +10 grader. Sommar är egentligen ett meteorologiskt fenomen men just den där medeltemperaturen.
    Jag hoppas på en skön sensommar som sträcker sig in i september!
    Soppa är gott och det äter vi lite till och från här i huset!

    • Det låter härligt med sommar en månad till! 😉 Både september och en stor del av oktober kan vara underbara, varma soliga dagar med hög klar luft!

  3. Augusti är definitivt en sommarmånad! Jag gillar den här tiden på året även om det gärna kunde bli lite varmare nu.

    • Fram till mitten på oktober tycker jag kan vara OK, sedan skulle jag gärna göra ett skutt framåt i årstidscirkeln utan att vi själva åldrades de månader vi hoppa över! Jag vill ju inte missa något av livet. 😉

  4. Jag tycker om soppa men det är sällan vi äter det under sommaren. Passar bättre när det börjar bli lite längre fram på hösten.

  5. Tja…om sommar är en förutsättning för att det ska bli höst så lär vi nog ha sommar i ett år till 😉 Skämt åsido. Jag betraktar augusti som sommar men om det är korrekt har jag egentligen inte koll på.
    Kram

    • Ja det vore en bra deal, tycker jag… sommar läänge om det nu inte vill bli det vi svenskar så intensivt längtar efter… 😉 Slippa mörkret, det vore något. Jag röstar för ditt förslag… 😉

  6. Det har jag också funderat på men med det här underbara vädret vi fått nu kallar jag det sommar. Skördemånad är det verkligen för skogen dignar av blåbär, i trädgården finns det vinbär i mägnd och lite annat smått och gott. Njut av sol och värme. Kram!

    • Vi har vackrast väder på morgnarna… i alla fall gäller det idag. Promenerade hem från arbetet i strålande solsken, tog t.o.m en liten omväg och loggade tre cacher på morgonkvisten. När jag så vaknar så hade det regnat och var mulet!

Kommentera

Etikettmoln

